TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

HRK: Ponad 60% handlowców myśli o zmianie pracy w nadchodzących miesiącach [badanie]

HRK S.A. przeprowadziła badanie „Hybrydowy handlowiec” mające na celu określenie zmian, jakie zaszły w codziennej pracy handlowców oraz pokazanie wpływu pandemii COVID-19 na warunki zatrudnienia na stanowiskach sprzedażowych.
O autorze
3 min czytania 2021-05-19
  • 55% ankietowanych handlowców nie jest zadowolonych z obecnego miejsca pracy, a aż 63% badanych planuje zmianę miejsca zatrudnienia w nadchodzącym półroczu;
  • 32% ankietowanych straciło pracą w czasie trwania epidemii COVID-19, a 26% zgadza się ze stwierdzeniem, że ich wynagrodzenie uległo obniżeniu, a benefity zostały ograniczone;
  • 60% handlowców uczestniczących w badaniu określiło swój poziom motywacji jako niższy, niż przed wybuchem pandemii; 21% ankietowanych określiło swój obecny poziom motywacji do pracy jako niski;
  • W TOP 5 czynników motywacyjnych wskazanych przez ekspertów ds. sprzedaży pojawiły się dodatkowe dni wolne, vouchery zakupowe, dodatkowe prowizje od sprzedaży, sprawna i jasna komunikacja oraz wspólna analiza sytuacji rynkowej. Dopiero na 6. miejscu wymieniono wyznaczanie niższych celów sprzedażowych;

Pandemia COVID-19 zmieniła codzienność wielu branż. W ramach badania „Hybrydowy handlowiec” firma HRK S.A. zapytała osoby pracujące na stanowiskach sprzedażowych w różnych branżach, o to jak zmienił się sposób ich funkcjonowania w pracy. Wyniki badania pokazują duże zmiany, jakie nastąpiły na skutek ograniczeń wprowadzonych w celu walki z epidemią koronawirusa.

Aż 32% biorących udział w badaniu straciło w ostatnim roku pracę. Niepewność wywołana epidemią przełożyła się także na obniżenie wynagrodzeń i ograniczenie benefitów – z takimi sytuacjami spotkało się 26% badanych handlowców. Nie są to jedynie problemy, z którymi borykają się pracownicy działów sprzedaży. 55% badanych narzeka na utrudniony kontakt z klientem, 45% wskazuje, że realizacja ich celów zagrożona jest przez wstrzymanie planowanych projektów. 39% ankietowanych wskazuje, że trudność w codziennej pracy sprawia im brak stabilizacji. Pracownicy działów sprzedaży narzekają również na pracę w trybie zdalnym i hybrydowym. 26% ankietowanych za utrudnienie uważa także brak umiejętności budowania relacji z partnerami biznesowymi za pomocą narzędzi zdalnych.

Pandemia oraz wymuszona przez nią praca w trybie zdalnym i hybrydowym sprawiła, że handlowcy byli zmuszeni do wykształcenia nowych kompetencji. Aż 61% zapytanych o to, jakiego typu nowe umiejętności musieli przyswoić w ostatnim roku, wskazało rozmowę z klientem przez telefon. 40% ankietowanych uważa, że ważnym aspektem ich pracy jest umiejętność radzenia sobie ze stresem, 37% wskazało na prowadzenie działań sprzedażowych w internecie, a 29% ankietowanych stwierdziło, że ważną dla nich obecnie kompetencją jest umiejętność budowania swojego wizerunku w social media.

– Część organizacji od razu po wybuchu pandemii wdrożyła system szkoleń online, aby pomóc swoim pracownikom w skutecznym wykonywaniu zadań w nowej rzeczywistości. Firmy, w których proces sprzedaży, ale też widoczność produktu są bardzo ważne, coraz częściej tworzą zespoły trenerów wewnętrznych, którzy pracują indywidualnie z konkretnymi osobami, zwracając uwagę na aspekty pracy wymagające poprawy lub rozwoju – mówi Monika Wojciechowska, business unit manager HRK FMCG. – Wiele firm wspiera również aktywnie swoich pracowników proponując dostęp do platform e-learningowych, jednak to od pracownika zależy, czy chce z niego korzystać, czy potrafi wygospodarować w swoim kalendarzu czas na zgłębienie nowej wiedzy i tajników sprzedaży – dodaje Wojciechowska.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zmiany spowodowane przez COVID-19 miały również negatywny wpływ na motywację pracowników działów handlowych. Przed pandemią 60% handlowców twierdziło, że poziom ich motywacji do pracy jest wysoki. Obecnie, jedynie 34% ankietowanych stwierdziło, że ma wysoką motywację do realizacji swoich zadań. Handlowcy krytycznie odnoszą się także do działań prowadzonych przez pracodawców, które mają na celu utrzymanie i podnoszenie motywacji. 40% ankietowanych uznało, że działania prowadzone przez ich pracodawców w ogóle nie mają wpływu na nich motywację. Tylko 13% uważa, że działania firm w tej sferze zasługują na najwyższą ocenę.

– Z naszego badania „Komunikacja i przywództwo w czasie pandemii” wynika, że pracownicy bardziej cenią to, jak są traktowani w miejscu pracy, niż benefity takie jak bilety na wydarzenia kulturalne czy „owocowe środy”. 43% biorących udział w tym badaniu stwierdziło, że jasna i dwustronna komunikacja stanowi podstawę działań, pozwala na wymianę doświadczeń i informacji, a także pozwala na wyjaśnienie sobie wątpliwych treści. Podobne wyniki uzyskaliśmy w badaniu „Hybrydowy handlowiec”. W pytaniu otwartym dotyczącym tego, w jaki sposób pracodawca może motywować pracowników działów handlowych, znalazły się odpowiedzi takie jak częstsze rozmowy, transparentne komunikowanie zmian czy czytelne zasady wynagradzania i premiowania – komentuje Sylwia Kościuszko, senior project manager i coach, pracująca w HRK Assessment & Development Center.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Badanie przeprowadzono metodą CAVI wśród 230 ankietowanych pracujących na stanowiskach sprzedażowych w branżach takich jak FMCG, produkcja, budownictwo, transport i logistyka, retail, farmacja, bankowość, energetyka, life science, IT i telekomunikacja oraz nieruchomości.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Raport „Hybrydowy handlowiec” dostępny jest w całości pod linkiem: hrk.pl/pl/baza-wiedzy/raporty-branzowe