Pomimo ciągłych spadków na wydatki reklamowe w prawie wszystkich mediach, rynek online nadal rośnie, osiągając po trzech kwartałach 2012 już 18,9% całego tortu reklamowego w Polsce (za Starlink). Według AdEx reklama online w sumie w tym roku zarobiła już 1,52 miliarda i wszystko wskazuje na to, że pomimo trudnej sytuacji na rynku mediowym, rok 2012 przyniesie dla reklamy cyfrowej rekordową wartość.
Zobacz również
– Reklama online cały czas jest na plusie, jednak spowolnienie gospodarcze i pogarszająca się ogólna sytuacja na rynku reklamowym powodują, że dynamika wzrostów z kwartału na kwartał wyhamowuje. Mimo to, z optymizmem będę czekał na wyniki czwartego kwartału i całego roku – myślę, ze bariera 2 mld złotych jest cały czas w zasięgu – mówi Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe trendy panujące na rynku reklamy cyfrowej, potwierdzają się oczekiwania ekspertów. Dominuje SEM i Display – każdy z typów pozyskuje ponad jedną trzecią tortu reklamowego online. Warte odnotowania są też solidne wzrosty reklamy wideo. Dynamika w tym segmencie mogłaby być jeszcze większa, gdyby na rynku było więcej dostępnej powierzchni reklamowej. Mimo stale i szybko rosnącej oglądalności treści wideo online, popyt na reklamę wideo przez większość czasu przewyższa podaż – komentuje Piotr Kowalczyk.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W czołówce rankingu branżowego nastąpiły drobne przetasowania, jednak grono ścisłych liderów pozostaje to samo. Finanse, motoryzacja i handel wygenerowały 42% wydatków na reklamę online. Artykuły FMCG, zgrupowane na podstawie poniższej klasyfikacji, stanowiły łącznie 11%, podczas gdy dobra trwałe ponad trzykrotnie więcej (37%). Największy wzrost rok do roku wykazała branża motoryzacyjna.
– Na uwagę zasługują duże wzrosty w kategoriach branżowych: finanse i motoryzacja. Te branże globalnie zmniejszały swoje wydatki na reklamę, ale jeśli chodzi o internet ich wydatki wzrastały w tempie dwucyfrowym – dodaje prezes IAB Polska.
O badaniu:
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.