W podziale na formaty reklamowe dotychczasowe trendy są zachowane, dominuje display, w dużym stopniu za sprawą wysokiej dynamiki wideo. Największy wzrost obserwowany jest w reklamie mobilnej (+135%). W rankingu branż na pierwszym miejscu nadal finanse, największe wzrosty w motoryzacji i nieruchomościach.
Branża reklamy cyfrowej – nazywana często „koniem pociągowym” rynku reklamowego – tym razem, pomimo kolejnego dwucyfrowego wzrostu (10%), nie pociągnęła za sobą całości sektora komunikacji marketingowej. Aby rynek reklamy osiągnął wartość z roku wcześniejszego, musiałaby wzrosnąć o ponad 40% (szacunki na podstawie Starlink). Rynek reklamy cyfrowej jest w Polsce na tyle dojrzały, że nie zdarzają się już tak wysokie wzrosty jego wartości, jak np. w roku 2008 (64%). Ponadto, biorąc pod uwagę mechanizmy rynkowe obserwowane w Polsce, w roku 2012 trudno było osiągnąć dodatnią dynamikę wzrostu. Wśród masowych mediów zanotowała ją wyłącznie reklama cyfrowa. Przypadające na drugi kwartał roku mistrzostwa piłkarskie Euro w Polsce, które zaowocowały zmniejszeniem aktywności medialnej wielu reklamodawców, spadki PKB, czy globalne oszczędności marketingowe spowodowały, że w tym trudnym dla mediów okresie dynamika reklamy cyfrowej także nieco wyhamowała, głównie za sprawą zmniejszenia wydatków w sektorze finansowym oraz telekomunikacyjnym.
Zobacz również
Branża cyfrowa nie tylko skutecznie broni się przed kryzysem gospodarczym, ale jest jedną z lokomotyw napędzających koniunkturę. Nie mamy wątpliwości, że ten spowodowany przez wiele czynników dynamiczny rozwój będzie cechował branżę internetową w najbliższych latach. Dowodzi tego wzrost wydatków na reklamę w internecie w roku 2012, w sytuacji kiedy w tradycyjnych kanałach te wydatki znacząco się zmniejszyły – komentuje wyniki Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Według IAB Polska / PwC AdEx całkowita kwota wydana na reklamę cyfrową w roku 2012 wyniosła ponad 2,2 miliarda złotych, czyli o 203 miliony więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę wiodące formaty, układ tortu reklamowego online się nie zmienił. Nadal dominuje reklama graficzna z udziałem na poziomie 43%. Display przez cały rok utrzymywał indeks wzrostu kwartał-do-kwartału w okolicach 10% na plusie, w dużym stopniu za sprawą dużej dynamiki wideo online. Reklama SEM, posiadając 35% udziału, nadal rośnie szybciej niż cały rynek, z dynamiką na poziomie około 20%. W pozostałych formatach (Ogłoszenia – 15% i E-mail – 6%) zanotowano nieznaczne spadki, głównie w drugim i trzecim kwartale. Największą dynamikę osiągnęła reklama w urządzeniach mobilnych (+135%) oraz wideo online (+65%).
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Wyniki badania wyraźnie pokazują wzrost znaczenia formatów wideo – wartość wydatków w tym segmencie wzrosła w 2012 r. o blisko 65%. Natomiast pomimo dużej dynamiki, wydatki na reklamę on-line w urządzeniach mobilnych nadal stanowiły zaledwie 0,6% rynku, podczas gdy np. w Wielkiej Brytanii jej udział był kilkukrotnie większy – zwraca uwagę Paweł Wesołowski, Director Assurance, PwC.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W czołówce rankingu branżowego nastąpiły zmiany, jednak na pierwszym miejscu – pomimo spadków – są nadal finanse. W roku 2012 pozyskały one 14% tortu reklamowego online. Podobny udział ma motoryzacja, która z czwartego miejsca znalazła się na drugim, dzięki najwyższej dynamice wynoszącej +38%. Na wysokim miejscu znalazł się także handel. Duże wzrosty wydatków zanotowano ponadto w sektorze nieruchomości oraz branży farmaceutycznej. Największy spadek pojawił się w sektorze telekomunikacyjnym.