W marcu 2025 roku, Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) przeprowadził wśród Polaków badania, z których wynika między innymi, że niemal 1/4 ankietowanych (23%) chciałaby całkowitego zakazu reklam piwa bezalkoholowego. Jednocześnie, według 34% respondentów, zakazane powinno być reklamowanie jakichkolwiek napojów alkoholowych („zdecydowanie się zgadzam”).

Zobacz również
Jak się okazuje, 41% ankietowanych raczej się zgadza, a 21% zdecydowanie zgadza się z tym, że piwo bezalkoholowe w reklamach jest prezentowane w sposób, który sugeruje, że napój ten jest bezpieczny i obojętny dla zdrowia. Co ważne, w 2024 roku aż 71% Polaków natknęło się na reklamę piwa, co oznacza, że towar ten jest szeroko promowany w rozmaitych kanałach.


Oznaczenie ma znaczenie
Autorzy badania zwrócili również uwagę na sposób oznaczania produktów alkoholowych i ich bezalkoholowych zamienników dostępnych na sklepowych półkach. Zdaniem 43% badanych, napoje alkoholowe powinny mieć zupełnie inne opakowania i oznaczenia niż ich odpowiedniki „z procentami” („zdecydowanie się zgadzam”). Kolejne 32% ankietowanych też „raczej zgadza się” z tym pomysłem.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Choć Polacy zauważają potrzebę wyraźnego oznaczania piw i win bezalkoholowych informacją o tym, że nie zawierają one alkoholu („na tak” w tej kwestii wypowiedziało się każdorazowo w sumie 69%), to wciąż jednak, zdaniem 58% badanych, napoje bezalkoholowe takie jak piwa czy wina 0%, powinny stać na półkach sklepowych wyłącznie w sekcji produktów alkoholowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing

Problemem jest jednak brak należytego oznaczenia, ale także zbyt duża dostępność produktów typu „0%” dla dzieci i młodzieży. Z opinii pytanych wynika, że niemal 40% z nich było świadkiem sytuacji, w której produkty takie kupowały lub spożywały osoby poniżej 18. roku życia. Podobne sytuacje oraz obecność napojów „0%” w życiu nieletnich może prowadzić między innymi do:
- przyzwyczajanie dzieci i młodzieży do smaku alkoholu, w tym głównie piwa (według 70% pytanych),
- zachęcanie do sięgania po alkohol w przyszłości (69% pytanych),
- narażanie na uzależnienie od alkoholu w przyszłości (64% pytanych),
- przyczynianie się do wcześniejszej inicjacji alkoholowej (64% pytanych),
- zwiększona akceptacja dla spożywania alkoholu (61% pytanych).
Młodzi rezygnują z procentów
Badanie przeprowadzone przez SW Research w listopadzie 2024 roku pokazuje, że 40,3% osób do 24. roku życia ograniczyło spożycie alkoholu, a w grupie wiekowej 25–34 lata, obejmującej część pokolenia Z i Y, aż 51% respondentów zadeklarowało zmniejszenie konsumpcji tego rodzaju używki. Co więcej, 10% badanych całkowicie zrezygnowało z jego spożywania.
W odpowiedzi na ten trend, sieć sklepów Carrefour Polska promuje w tym roku Majówkę NoLo, powiększając ofertę napojów bezalkoholowych będących odpowiednikami produktów z alkoholem.
– Rosnące zainteresowanie produktami bezalkoholowymi wśród młodszych pokoleń, świadczy o zmieniających się preferencjach konsumentów, którzy coraz częściej poszukują zdrowszych i nowocześniejszych alternatyw dla tradycyjnych napojów alkoholowych. W odpowiedzi na te trendy postanowiliśmy znacząco rozszerzyć naszą ofertę mocktaili, czyli produktów NoLo, tak często poszukiwanych w okresie majówkowym. Prowadzimy intensywne prace nad wprowadzaniem nowych, innowacyjnych produktów w tej kategorii oraz wzmacniamy naszą strategię promocyjną, co pozwoli nam dalej budować naszą pozycję lidera w zakresie nowości oraz produktów bezalkoholowych na polskim rynku – mówi Piotr Lubiewa-Wieleżyński, Dyrektor Działu Rozwoju Formatów i Konceptów Handlowych w Carrefour Polska.
Pełen raport IBRiS przejrzysz poniżej.
PS ZPPP Browary Polskie: w 2024 roku polscy konsumenci kupowali codziennie 1,06 mln butelek i puszek piwa 0,0% [RAPORT]