TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

ICMF: Rośnie znaczenie i rola content marketingu [badanie]

O autorze
3 min czytania 2021-02-17

Pomimo kryzysu związanego z pandemią COVID-19 branża content marketingu ma dobre perspektywy na przyszłość – taki wniosek płynie z badania International Content Marketing Forum przeprowadzonego w dziewięciu krajach Europy. Szanse na rozwój rynku wzmacniają działania firm posiadających mocne strategie i kładących nacisk na systematyczną produkcję i wielokanałową dystrybucję contentu. W gronie liderów znalazły się także firmy z Polski. Po raz pierwszy w badaniu oszacowano wartość wydatków na content marketing w ujęciu europejskim. Partnerem badania ICMF, po raz kolejny, było Stowarzyszenie Content Marketing Polska.


Wielowymiarowy przegląd rynku content marketingu w Europie

W badaniu 2020 Content Marketing and Content Distribution: Current State and Perspectives przeprowadzonym przez International Content Marketing Forum udział wzięło 517 dyrektorów ds. marketingu ze średnich i dużych firm z dziewięciu państw Europy. Sondaż umożliwił dokonanie przeglądu aktualnej sytuacji w branży oraz zaprezentowanie najnowszych trendów i wyzwań. Po raz pierwszy ujęto w nim także czynnik finansowy, określając potencjał rynku i średnią wysokość budżetów w krajach objętych badaniem.

– To pierwsze badanie realizowane na polskim rynku, które pokazuje pełną skalę wydatków na content marketing: analitykę i strategię, produkcję contentu, dystrybucję treści oraz ich promocję. Polska, dzięki Stowarzyszeniu Content Marketing Polska, był jednym z badanych krajów przez ICMF. W tym roku objęło ono łącznie 9 rynków – oprócz polskiego, były to rynki: austriacki, belgijski, duński, holenderski, niemiecki, norweski, szwajcarski i szwedzki – mówi Agnieszka Gajzler, prezes zarządu SCMP.

– Najnowsze badanie ICMF jest pierwszym krokiem do pomiaru wartości rynku content marketingu w Polsce. Warto podkreślić, że rynek ten rozwija się bardzo szybko – zarówno u nas, jak i na świecie, rośnie się z dwucyfrową dynamiką – zaznacza Agnieszka Gajzler. Jak dodaje, w badaniu w Polsce udział wzięli menedżerowie wyższego szczebla reprezentujący czołowe marki na rynku.

Silna strategia, jakościowy content i rosnąca wartość rynku

Według badania International Content Marketing Forum, w 2020 roku wartość wydatków na content marketing w dziewięciu krajach Europy wyniosła 13 mld euro. Największymi rynkami są Niemcy (7,83 mld euro), Szwecja (930 mln) i Szwajcaria (920 mln), podczas gdy wartość polskiego rynku oszacowano na 420 mln euro. Najwyższymi rocznymi budżetami dysponują firmy szwajcarskie (760 tys. euro), niemieckie (640 tys.) i norweskie (620 tys.). W przypadku firm z Polski średnia wysokość budżetu w skali roku wynosi 310 tys. euro.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wydatki na produkcję contentu, dystrybucję treści i promocję działań content marketingowych stanowią 65-83% całości budżetów. Polskie firmy najwięcej wydają na promocję (30%), produkcję (26%) i dystrybucję contentu (22%). Pozostała część budżetu to wydatki na strategię i pomiar skuteczności działań. Większość firm tworzy content systematycznie – w tym obszarze dominują firmy z Polski (94%), Niemiec (76%) i Holandii (72%). Priorytetem w tworzeniu contentu są potrzeby konsumentów, na co największą uwagę zwracają firmy z Austrii (81%), Niemiec (80%) i Norwegii (72%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Branża kładzie także duży nacisk na tworzenie i realizowanie długoterminowej strategii, w czym przodują firmy niemieckie, polskie i austriackie. W ostatnich miesiącach w działaniach CM nastąpił wzrost znaczenia kanałów social mediowych. Do najpopularniejszych należą: Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube i Twitter. Z kolei największymi wyzwaniami stojącymi przed branżą są monitorowanie efektywności działań (25-61% firm nie prowadzi częstych pomiarów) i technologie (tylko firmy niemieckie, austriackie i duńskie szerzej wykorzystują systemy IT w content marketingu).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Obiecujące perspektywy dla branży, mocna pozycja firm z Polski

Niemal powszechne w branży CM jest oczekiwanie wzrostu wydatków na działania content marketingowe w ciągu trzech najbliższych lat. Takie oceny prezentowane są głównie przez marketerów z Austrii (89%), Polski (87%) i Belgii (80%). Warto zwrócić uwagę, że pomimo aktualnych dysproporcji finansowych polska branża znajduje się w gronie europejskich liderów. O sile polskich firm decyduje rozwinięta strategia, produkcja wysokiej jakości contentu i skuteczna dystrybucja treści.

– Badanie ICMF z pewnością zasługuje na uwagę. Powinno posłużyć agencjom i działom marketingu do oceny rynku content marketingu. Wyraźnie widać, że polski rynek contentu jest jeszcze w początkowej fazie rozwoju, i że stopniowo będzie zwiększany nacisk na badanie efektywności działań content marketingowych – podkreśla Tomasz Wileński, szef Grupy Roboczej IAB Badania.