Idea bezemisyjnej przyszłości pozostaje inspiracją rozwoju naszej oferty produktowej i usług cyfrowych. innogy podsumowuje 2020 rok

Idea bezemisyjnej przyszłości pozostaje inspiracją rozwoju naszej oferty produktowej i usług cyfrowych. innogy podsumowuje 2020 rok
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2020 roku marka innogy? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2021 roku?
O autorze
5 min czytania 2021-01-19

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

O roku 2020 dla marki innogy opowiadają Małgorzata Nieciecka, head of marketing communications oraz Anna Skibicka, senior marketing communications specialist, innogy.

Największe sukcesy dla marki innogy w 2020 roku

Rok 2020 był czasem pełnym wyzwań, jednak pandemia nie przeszkodziła nam w realizacji naszej misji na rzecz zielonej przyszłości. Wszystkie projekty podejmowane w tym roku realizowaliśmy z myślą o zgodności z ideą zeroemisyjnej przyszłości i hasłem „Czyste powietrze. Czysta Warszawa”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Początek roku zaczęliśmy pilotażowym, pierwszym w skali kraju i Europy programem Mapa Smogo!wa realizowanym we współpracy z Airly. Samochody z floty innogy go! zostały wyposażone w czujniki badające poziom smogu w Warszawie. Każdy z warszawiaków miał szansę współtworzyć mapę zanieczyszczenia powietrza w stolicy, wypożyczając specjalnie oznaczone samochody w aplikacji innogy go!. Kolejną inicjatywą, którą podjęliśmy mimo ograniczeń była Eko Energia na Start. innogy Polska wspólnie ze Wspieram.to przeprowadziły ogólnopolską proekologiczną kampanię crowdfundingową. Na platformie Wspieram.to powstała kategoria Ekologia, dedykowana projektom z tego obszaru. Inicjatywy na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju otrzymały wsparcie finansowe i zdobyły uznanie społeczności internetowych. 

Równocześnie innogy realizuje kampanie edukacyjne. Pierwsza z nich to „Liczę się z energią!”. Fundacja innogy w Polsce wspólnie z Krajową Agencją Poszanowania Energii S.A. zaprosiły uczniów 6 i 7 klas warszawskich szkół podstawowych na wyjątkowe warsztaty. Podczas nich trenerzy przedstawiają sposoby na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej podczas codziennych czynności, a także uczą jak to zużycie obliczać. Druga kampania #szkoda_prądu pokazuje jak wprowadzając w życie kilka prostych zmian, można realnie zmniejszyć zużycie energii w swoim domu. Uczestnicy tych programów mogą dzięki nim dowiedzieć się nie tylko jak zaoszczędzić na rachunkach, ale także zmniejszyć negatywny wpływ na klimat naszej planety.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Podczas pandemii staraliśmy się również za pomocą dostępnych nam narzędzi wspierać najbardziej potrzebujące grupy społeczne. Współpracowaliśmy m.in. z Pogotowiem Harcerzy i Harcerek, którzy korzystając z floty innogy go!, dostarczali ciepłe posiłki do potrzebujących. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nasze działania proekologiczne, edukacyjne i dobroczynne pozwoliły na wzmocnienie rozpoznawalności marki wśród mieszkańców stolicy – według badania KANTAR w trzecim kwartale 2020 roku znajomość wspomagana marki innogy osiągnęła 94%, co przekłada się na ponad milion Klientów indywidualnych i biznesowych w Warszawie. Marka innogy zdobyła aż 8 nagród w konkursie kreatywności KTR, za mobilną Mapę Smogo!wą Warszawy i projekt Zero Emission Store, a także wyróżnienia takie, jak Effie.

Idea bezemisyjnej przyszłości pozostaje inspiracją rozwoju naszej oferty produktowej i usług cyfrowych, takich jak e-faktura i Moje innogy. W celu ułatwienia życia klientom wdrożyliśmy narzędzie online umożliwiające przejęcie licznika energii elektrycznej oraz podpisanie umowy na dostawę prądu bez wychodzenia z domu. Te usługi spotkały się z dużym zainteresowaniem.  Stworzyliśmy również, wraz z Fundacją innogy Polska, nowy produkt Warszawska Eko Energia. Wybierając tą ofertę, klienci mogą wspierać rozwój odnawialnych źródeł energii oraz bezpłatne badania płuc warszawiaków. innogy oraz Fundacja innogy w Polsce do końca 2021 roku będą przekazywać na badania płuc mieszkańców stolicy 1 zł za każdy miesiąc obowiązywania umowy dotyczącej tego produktu. Jednocześnie aktywnie wdrażamy nowe inicjatywy w ramach programu „innogy goes green”, angażując pracowników w działania prośrodowiskowe. 

Najtrudniejsze wyzwania dla marki innogy w 2020 roku

Dla wszystkich sektorów najtrudniejszym wyzwaniem minionego roku była pandemia i zamrożenie gospodarcze. W naszej branży wiązało się przede wszystkim z utrudnionym dostępem do salonów innogy, które w czasie lockdownu były zamknięte. Ograniczenia te doprowadziły jednak do jeszcze szybszego rozwoju narzędzi digitalowych, takich jak e-faktura i Moje innogy. Dzięki nim nasi klienci coraz więcej spraw mogą załatwić online. Na dziś prawie 50% z nich używa tej platformy, z czego ponad połowa korzysta z e-faktury. 

Klienci zyskali również możliwość przejęcia licznika online. Dzięki intensywnej kilkumiesięcznej pracy naszych Zespołów cały proces został skrócony do 15 minut. Można przeprowadzić go o każdej porze, używając dowolnego urządzenia z dostępem do internetu. Co więcej, klient korzystający z tej usługi może uzyskać specjalne zniżki na produkty z naszej oferty.

3 najciekawsze akcje w 2020 roku

  • Mapa Smogo!wa – we współpracy z Airly zamontowaliśmy czujniki badające jakość powietrza w samochodach innogy go!, tworząc tym samym pierwszą mobilną mapę smogową na świecie. Dzięki temu na bieżąco dostarczane są dane o jakości powietrza, także z lokalizacji, w których nie ma czujników stacjonarnych. Są one przekazywane przez całą dobę, dzięki czemu mapa smogowa jest aktualizowana w czasie rzeczywistym, a mieszkańcy Warszawy mogą sprawdzić stan zanieczyszczenia w wielu punktach miasta. 
  • Clean Art Festival – projekt, którego założeniem było poszerzenie świadomości społeczeństwa na temat problemu smogu w mieście. Smog, na co dzień prawie niewidoczny, łatwo można zauważyć na budynkach. innogy Polska stworzyło wodne murale na brudnych od zanieczyszczenia ścianach, wykorzystując do tego gorącą wodę pod ciśnieniem. Następnie wyczyściliśmy całe budynki, aby pokazać mieszkańcom jak mogłaby wyglądać Warszawa wolna od smogu. Z projektem powiązany jest także produkt, Warszawska Eko Energia. Wybierając tę ofertę, klienci mogą wspierać rozwój odnawialnych źródeł energii oraz bezpłatne badania płuc warszawiaków. innogy oraz Fundacja innogy w Polsce do końca 2021 roku będą przekazywać na badania płuc mieszkańców stolicy 1zł za każdy miesiąc obowiązywania umowy dotyczącej tego produktu.
  • Webinaria – zaczęliśmy prowadzić webinaria edukacyjno-informacyjne dla klientów indywidualnych, firm oraz wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych. Przekazujemy informacje przede wszystkim o ekologicznych i korzystnych pod względem finansowym rozwiązaniach przyjaznych środowisku. Dotychczas odbyły się między innymi webinaria o fotowoltaice i elektromobilności. 

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

Myślę, że najbardziej zaskoczyły nas wyniki akcji Clean Art. Pomimo ograniczonych możliwości przemieszczania się, związanych z pandemią COVID-19, informacje o wodnych muralach na budynkach rozprzestrzeniły się bardzo szybko, a sam pomysł został bardzo pozytywnie przyjęty przez warszawiaków. Wspomogliśmy również dodatkowo mieszkańców budynków na których powstały murale – gorącą wodą udało nam się po zakończeniu akcji zmyć ze ścian także graffiti, które od lat szpeciło elewacje. 

Kluczowe kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Z uwagi na ograniczone możliwości bezpośredniego kontaktu z klientami, komunikacja marketingowa opierała się głównie na: 

  • kanałach digitalowych – Moje innogy i strona www,
  • mediach społecznościowych,
  • niestandardowych działaniach w przestrzeni miejskiej (Zero Emission Store, Clean Art, Mapa Smogo!wa).

Kluczowe kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku

Obecnie przewidujemy dalszy rozwój kanałów cyfrowych. Planujemy rozbudować platformę online, która umożliwi klientom załatwianie jeszcze większej ilości spraw bez wychodzenia z domu. Korzystając z różnych narzędzi rozszerzamy również zasięg naszych webinariów, dzięki czemu coraz więcej zainteresowanych może dowiedzieć się o skutecznych sposobach na poprawienie efektywności energetycznej i rozwiązaniach przyjaznych środowisku.  

Nadal niezmiernie ważna jest dla nas bezpośrednia relacja z klientami, spotkania z nimi nie tylko w relacji biznesowej, ale także na wydarzeniach skierowanych do społeczności lokalnej i mamy nadzieję, że sytuacja w roku 2021 będzie bardziej sprzyjająca i umożliwi nam to.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

W 2020 roku, z wiadomych przyczyn, dominowały trendy związane z digitalizacją usług. Jak powiedział niedawno Prezes Grupy innogy, Filip Thon, pandemia w 2020 roku przyczyniła się do niebywałego rozwoju digitalizacji na globalną skalę – można powiedzieć, że świat w 3 miesiące posunął się do przodu o 10 lat. Zapewne w 2021 roku trend ten nadal będzie nabierał jeszcze większego rozpędu, zaś nasze usługi cyfrowe zostaną wzbogacone o kolejne opcje. 

Dla innogy niezmiernie ważne od wielu lat są wszelkie trendy komunikacyjne związane z troską o środowisko. Można podzielić je na dwa typy. Pierwsze to takie, które wychodzą bezpośrednio od konsumentów, jak green pressure, czyli stawianie coraz większych wymagań firmom, dostawcom usług i produktów względem ich przejrzystości ekologicznej. Drugim zaś są te, które są odpowiedzią podmiotów komercyjnych na wymagania zarówno globalnej gospodarki, jak i legislacji oraz klientów. Szczególnie bliskie są nam działania na rzecz podnoszenia jakości  powietrza, ponieważ innogy jest zaangażowane w tego typu aktywności w wielu dziedzinach życia. Wierzymy, że przy dobrej współpracy możemy ten stan poprawiać. Z zaciekawieniem obserwujemy także działania firm w kontekście minimalizacji aktualnego i neutralizacji historycznego śladu węglowego. Aktualnie jesteśmy w trakcie planowania projektu carbon footprint reduction.

3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok

Najważniejsze cele na 2021 rok to rezultat połączenia potrzeb naszych klientów, społeczności lokalnej, strategii biznesowej i trendów prośrodowiskowych:

  1. Realizacja kolejnych projektów proekologicznych oraz promowanie ekologicznych produktów i usług, takich jak: e-faktura, energia ze wsparciem OZE, czy program innogy goes green.
  2. Ciągłe ulepszanie tzw. customer experience. Chcemy nadal stawiać sobie ambitne cele i podnosić jakość obsługi i doświadczenia klientów na każdym etapie kontaktu z naszą firmą. 
  3. Dalszy rozwój w obszarze digital, a przede wszystkim udoskonalanie funkcjonalności na platformie online oraz umożliwienie klientom załatwienia większej ilości spraw bez wychodzenia z domu.