Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [Q&A]

Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [Q&A]

Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [Q&A]

Emocje czy rozum – co i kiedy odgrywa kluczową rolę w procesie zakupowym i dlaczego? Dowiedz się, czym jest neuromapa i na jakie jej elementy powinni zwracać uwagę marketerzy.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Ikaria Mitoraja z kolekcji mBanku sprzedana za 2,7 mln zł. Kwota zasili fundusz wspierający młodych artystów

29 października w domu aukcyjnym DESA Unicum odbyła się aukcja rzeźby, na której wylicytowano słynną „Ikarię” autorstwa Igora Mitoraja. Kwota 2,7 mln zł, za którą sprzedano dzieło, zostanie przeznaczona na fundusz mBanku wspierający polską sztukę współczesną – „m jak malarstwo”.
O autorze
2 min czytania 2020-10-30

– „Ikaria” to jedno z najbardziej znanych i kompletnych dzieł w twórczości Igora Mitoraja. Taka sama rzeźba znajduje się w słynnej paryskiej dzielnicy La Défense, obok prac wybitnych światowych twórców. Mitoraj to jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiej sceny artystycznej w Europie. Cena, jaką osiągnęła jego rzeźba – 2,7 mln zł – wcale więc nie dziwi. Pojawienie się takiej klasy pracy na rynku zawsze wzbudza wielkie emocje – mówi Juliusz Windorbski, prezes DESA Unicum.

Nowoczesny bank wspiera nowoczesną sztukę

Licytacja „Ikarii” to kolejny krok w rozwoju projektu „m jak malarstwo”. Wcześniej mBank zdecydował się sprzedać tworzoną przez lata kolekcję dzieł sztuki. Pozyskane w ten sposób fundusze zainwestuje w zbiór nowych obrazów autorstwa młodych twórców, wspierając tym samym polską sztukę współczesną. Już w czerwcu 2020 roku bank przeznaczył na aukcję ponad 150 obiektów, a aukcja, na której sprzedano pierwszych 30 dzieł, przyniosła 5,1 mln zł.

– Kolekcja ówczesnego BRE Banku była tworzona w latach 90., kiedy kupowało się przede wszystkim polskie malarstwo klasyczne. Dziś inaczej patrzymy na sztukę. Chcemy, aby nasze zbiory odzwierciedlały wartości i charakter marki mBanku. Jesteśmy instytucją młodego pokolenia, dlatego wierzymy, że naszej kolekcji dzieł sztuki również przysłuży się zmiana pokoleniowa – mówi Cezary Stypułkowski, prezes mBanku.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

O „m jak malarstwo”

Projekt „m jak malarstwo” to realne wsparcie dla młodych artystów i okazja do zwrócenia uwagi na polską sztukę współczesną. Ma zaktywizować rynek sztuki i sprawić, by był dla młodych polskich twórców bardziej otwarty.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wyboru dzieł do nowej kolekcji mBanku dokonuje komisja, pod przewodnictwem Piotra Sarzyńskiego. W jej skład wchodzą wybitni przedstawiciele środowisk związanych z rynkiem sztuki najnowszej oraz reprezentantka fundatora:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Marek Bartelik – historyk sztuki, od 25 lat mieszka w Nowy Jorku, gdzie obronił doktorat w CUNY Graduate Center. Wykłada historię sztuki w The Cooper Union for the Advancement of Science and Art, gościnnie również na Yale i MIT. Regularnie współpracuje z „Artforum”, prestiżowym, światowym tytułem poświęconym sztuce. Jest przewodniczącym amerykańskiej sekcji AICA (Association Internationale des Critiques d’Art) – Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki, i wiceprzewodniczącym AICA International.
  • Piotr Bazylko – dziennikarz telewizyjny i prasowy, były szef Reuters Serwis Polska. Od 2001 roku zajmuje się strategicznym doradztwem komunikacyjnym i wizerunkowym. Jest kolekcjonerem sztuki najnowszej. Współautor tytułów „Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej”, „77 dzieł sztuki z historią” i „Sztuka musi działać! Rozmowy o Andrzeju Wróblewskim”.
  • Rafał Kamecki – ekspert rynku sztuki, szef portalu artinfo.pl, wiodącego serwisu informacyjnego na temat sztuki i antyków w Polsce.
  • Julia Materna – DESA Unicum – historyk sztuki, kierownik działu.
  • Karolina Nowak-Sarbińska – ekspert sztuki współczesnej i zawodowy doradca rynku sztuki. Zajmuje się tworzeniem prywatnych i firmowych kolekcji dzieł.
  • Piotr Sarzyński – krytyk sztuki, dziennikarz i publicysta, tworzący na łamach tygodnika „Polityka”. Auto książek popularyzujących sztukę.
  • Iwona Ryniewicz – dyrektor departamentu komunikacji i strategii marketingowej w mBanku.

Komisja stworzy kolekcję złożoną z prac najciekawszych i najbardziej obiecujących młodych polskich artystów. Jej członkowie będą kierować się zarówno kryteriami artystycznymi, jak i perspektywami wzrostu wartości wybranych dzieł w przyszłości. Do kolekcji zostaną wybrane dzieła malarskie wykonane w różnych technikach. Będą to mogły być pojedyncze prace konkretnych twórców, jak i ich większe zbiory. Pierwsze zakupione dzieła zostaną zaprezentowane w 2021 roku.