Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Jakie są najważniejsze aspekty polityki korzystania z narzędzi Gen AI przez agencje i marki? W jaki sposób agencje mogą zapewnić etyczne wykorzystanie Gen AI w swoich kampaniach?

SPRAWDZAM

IKEA wraz z UNHCR i UNICEF umeblowała „Blue Dots” – bezpieczne przestrzenie dla osób z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy

IKEA Retail w Polsce we współpracy z UNHCR, Agencją ONZ ds. Uchodźców i UNICEF, Funduszem Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci, zaprojektowała i wyposażyła Blue Dots (Niebieskie Punkty). Są to centra wsparcia w Polsce oraz innych krajach zlokalizowane wzdłuż głównych przejść granicznych.
O autorze
3 min czytania 2022-08-23

Blue Dots to miejsca wsparcia, które zapewniają osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie ochronę i dostęp do niezbędnych informacji. Pomoc w tych punktach kierowana jest do osób szczególnie zagrożonych. 

Według UNHCR, ponad 6,4 miliona osób z Ukrainy zostało do tej pory zarejestrowanych w całej Europie. Spośród nich, 3,8 miliona zostało objętych ochroną tymczasową lub jej podobnymi formami. Około 6,6 miliona osób zostało przesiedlonych na terenie Ukrainy, a liczba ta wciąż rośnie ze względu na trwające działania wojenne na wschodzie i południu kraju.

– Zdecydowana większość osób, które uciekły przed brutalną wojną w Ukrainie to kobiety i dzieci, osoby starsze i osoby z niepełnosprawnościami. W Blue Dots otrzymują natychmiastowe wsparcie i wskazówki dotyczące dostępu do usług oferowanych przez polski rząd i inne lokalne podmioty, które wykazały się niezwykłą solidarnością. Dzięki stałemu wsparciu ze strony IKEA, możemy przyjąć osoby zmuszone do opuszczenia swoich domów w komfortowej przestrzeni, gdzie mogą czuć się bezpiecznie. IKEA cały czas ma ogromny wpływ – w Polsce i na całym świecie – pomagając nam chronić, wspierać i usamodzielniać uchodźców, którym udzielamy pomocy – mówi Kevin Allen, Przedstawiciel UNHCR w Polsce.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Współpraca UNHCR, UNICEF i biznesu 

Po wybuchu wojny w Ukrainie, dzięki współpracy IKEA Retail w Polsce, UNHCR i UNICEF punkty Blue Dots zostały otwarte w Rzeszowie, Przemyślu, Medyce, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdyni, Krakowie i Nadarzynie. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Dzięki bardzo dobrej współpracy IKEA i naszych partnerów, możemy projektować wygodne przestrzenie Blue Dots, w których uchodźcy i uchodźczynie narażone na podwyższone ryzyko mogą znaleźć wytchnienie, czuć się bezpiecznie i mieć dostęp do rzetelnych informacji. Mogą też liczyć na profesjonalną poradę i wsparcie psychologiczne. To m.in. w tych przestrzeniach dochodzą do siebie i zbierają siły po traumatycznych wydarzeniach związanych z wojną – mówi Wiktoria Płocha, liderka ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail w Polsce.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Skala pomocy, której udzielają Blue Dots osobom poszukującym bezpieczeństwa, jest zależna od lokalizacji danego punktu. Standardowo w zakresie działalności każdego centrum znajduje się: pomoc psychologiczna, udzielanie niezbędnych informacji, porad prawnych czy wsparcie pierwszej potrzeby. Ośrodki Blue Dots stawiają sobie również za cel identyfikowanie osób, które wymagają dodatkowego wsparcia oraz dalszej szczególnej opieki.  

– Rodziny poszukujące wsparcia w Blue Dots są często wyczerpane i dotknięte traumatycznym przeżyciem związanym z ucieczką przed wojną – mówi Rashed Mustafa, krajowy koordynator ds. reagowania kryzysowego UNICEF w Polsce. – Oferowane przestrzenie muszą być bezpieczne i komfortowe, oprócz zapewnienia im wsparcia i informacji, których pilnie potrzebują. Jesteśmy wdzięczni naszemu globalnemu i lokalnemu partnerowi IKEA za włożenie serca i wykorzystanie swoich umiejętności w staranne zaprojektowanie tych przestrzeni, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uchodźczych dzieci.

Bezpośredni wkład IKEA Retail w projektowanie i wyposażenie Blue Dots 

W tworzenie Blue Dots bezpośrednio zaangażowali się pracownicy i pracowniczki IKEA w Polsce. Początkowo zapoznawali się oni z daną lokalizacją oraz miejscem, by w drugim kroku określić szczegółowe potrzeby takiego punktu i zaprojektować odpowiadającą im przestrzeń. 

– Podczas przygotowywania przestrzeni pod Blue Dots, na samym początku wymiarowaliśmy powierzchnię lokalu i doradzaliśmy, jak ją zorganizować. Następnie tworzyliśmy projekt i dostarczaliśmy potrzebne produkty oraz zapewnialiśmy ich bezpieczny montaż. Przestrzenie te są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób starszych. Dla nas to bardzo ważne, aby zapewniały one możliwość bezpiecznej rozmowy z psychologiem, a także, by przebywające w nich dzieci miały miejsce do zabawy. Zaprojektowaliśmy przestrzenie dla najmłodszych, które są przytulne, a jednocześnie bardzo wesołe. Użyliśmy jednak niskich mebli, aby rodzice czy opiekunowie mogli mieć zawsze oko na swoje pociechy – dodaje Wiktoria Płocha, Liderka ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail w Polsce. 

Wieloletnia współpraca IKEA, UNHCR i UNICEF na rzecz dzieci i osób uchodźczych 

Wspólne tworzenie Blue Dots to część większej darowizny dla UNHCR i UNICEF przekazywanej przez różne podmioty związane z IKEA na rzecz osób uchodźczych. Obejmuje ona wsparcie rzeczowe w postaci produktów, ekspertyzę projektową oraz wsparcie logistyczne ze strony Ingka Group, a także pomoc pieniężną ze strony Inter IKEA Group i IKEA Foundation. 

W latach 2014-2015 pod hasłem „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców” IKEA Foundation przekazywała na rzecz UNHCR 1 euro od każdego produktu oświetleniowego LED sprzedanego w sklepach IKEA. Środki z kampanii trafiły m.in. do obozów dla uchodźców i uchodźczyń w Bangladeszu, Czadzie, Sudanie, Etiopii i Jordanii.

IKEA i UNICEF współpracują ze sobą od ponad dwudziestu lat na rzecz ochrony praw dzieci na całym świecie. Dotychczas IKEA wspierała programy UNICEF dotyczące wody i urządzeń sanitarnych, żywienia i edukacji, a także działania organizacji w sytuacjach kryzysowych m.in. w ramach programu prowadzonego również w polskich sklepach IKEA „1 euro to majątek – Pluszaki dla edukacji”.

Od 2014 roku IKEA wspomaga też osoby z doświadczeniem uchodźczym w różnych aspektach działalności i współdziała z takimi partnerami, jak UNHCR. Celem tej współpracy jest zmiana postrzegania uchodźców i uchodźczyń, by patrzeć na nich nie przez pryzmat stereotypów, a dostrzegać w nich ludzi, którzy – tak jak każdy z nas – zasługują na bezpieczny dom.

Od wybuchu wojny w lutym br. IKEA Retail w Polsce niesie najpotrzebniejszą pomoc dla osób z Ukrainy. Do tej pory przekazano na ich rzecz ponad 735 tys. produktów. Dzięki niezwykłemu zaangażowaniu wszystkich jednostek IKEA pomoc trafiła już do blisko 236 tys. osób.