Ile wiemy o tym, gdzie kupujemy

Nasze ulubione sklepy? Nie zawsze to o nich mamy najwięcej informacji. W mediach najczęściej występuje Biedronka, pomimo że to Allegro wygrało w badaniu najchętniej wybieranych miejsc zakupów – wynika z analizy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
O autorze
1 min czytania 2013-01-24

Jeszcze inaczej sytuacja wygląda w social media, gdzie sami decydujemy, o czym piszemy i czym dzielimy się ze znajomymi.

Według OC&C Strategy Consultants – które przepytało 25 tys. respondentów – najbardziej godnym polecenia sklepem jest Allegro. Drugie miejsce zajęła Ikea, a trzecie Rossmann. Pozostałe najbardziej lubiane miejsca zakupów to Empik, Biedronka, H&M, Reserved, Sephora, Super-Pharm i Douglas. Które ze „złotej dziesiątki” sklepów najczęściej pojawiają się w mediach i jak mocno taki przekaz wpływa na nasze preferencje?

Wykres 1. Liczba publikacji prasowych, internetowych (bez social media) i RTV dotyczących najchętniej polecanych przez Polaków sklepów – grudzień 2012

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wbrew pozorom bardzo mocno. Częste występowanie w środkach masowego przekazu kreuje świadomość marki i determinuje spontaniczne decyzje zakupowe. Łącznie w prasie, internecie i RTV najczęściej pisze się o Biedronce, Empiku oraz Allegro, ale trójka ta wyglądałaby dokładnie odwrotnie, gdyby wziąć pod uwagę same materiały z radia i telewizji. Z kolei tylko w prasie platforma handlowa Allegro występuje znacząco rzadziej (szósta pozycja). Tutaj także prowadzi Biedronka przed Empikiem, a trzecie miejsce zajmuje Ikea. Na świątecznym szale zakupowym mocno skorzystały odzieżówki – H&M, Reserved – i perfumerie – Sephora oraz Douglas.

W zestawieniu próżno szukać wielkich marketów spożywczych. Widocznie przedświąteczne tłumy nie kojarzą się nam najlepiej. Wielu z nas woli, co się da, załatwić przez internet. W mediach społecznościowych zdecydowanie najczęściej mówiło się o Allegro. Przeszło 7 tys. wpisów* w miesiącu to wynik robiący wrażenie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Bardzo dobry rezultat osiągnęła na tym polu także Biedronka, o której ukazało się ponad 4 tys. informacji. Te dwa sklepy wyraźnie zdystansowały pozostałe, co jednak nie oznacza, że na przykład Empik, czy Ikea osiągnęły wyniki słabe. Różnice wynikają głównie ze specyfiki poszczególnych branż. Na przykład zasięg marki Allegro w social media może bezpośrednio wpływać na jego wyniki sprzedażowe, natomiast w przypadku sieci sklepów będzie wspomagać działania promocyjne. Niemniej jednak rezultaty w zestawieniu występowalności marek w mediach społecznościowych są o tyle istotne, że zaangażowanie odbiorców w komunikaty otrzymywane od znajomych, jest często znacznie większe w porównaniu do odbioru treści mediów tradycyjnych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wykres 2. Liczba wpisów w mediach społecznościowych* dotyczących najchętniej polecanych przez Polaków sklepów – grudzień 2012

*Zagregowane dane z Facebooka, Twittera, YouTube’a, Wykopu, Blipa i forum.gazeta.pl