IMM: Finał Eurowizji 2025 z ekwiwalentem reklamowym 136 mln zł [RAPORT]

IMM: Finał Eurowizji 2025 z ekwiwalentem reklamowym 136 mln zł [RAPORT]
Jak wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM), transmisja tegorocznych finałów Eurowizji w Bazylei cieszyła się w Polsce wyjątkowo wysokim zainteresowaniem. Wskazuje na to m.in. wartość ekwiwalentu reklamowego, która wyniosła 136 mln zł. 
O autorze
2 min czytania 2025-05-23

Raport IMM wskazuje, że w analizowanym okresie, tj. od 19 kwietnia do 18 maja 2025 r. – w polskich mediach ukazało się niemal 95 tys. publikacji na temat konkursu Eurowizji. 83,5 tys. spośród nich opublikowano w mediach społecznościowych, a 11, 5 tys. – w mediach klasycznych (prasie, radiu, telewizji i portalach informacyjnych). W sumie, wszystkie wspomniane przekazy osiągnęły 1 miliard zasięgu, co oznacza, że statystyczna osoba w wieku od 15 r.ż. mogła mieć kontakt z informacją o Eurowizji średnio 31 razy.

W finałowy weekend, 17 i 18 maja br., zainteresowanie Eurowizją w mediach wzrosło szczególnie. W tę sobotę na platformach społecznościowych opublikowano blisko 38 tys. wpisów. Dzień wcześniej było ich ponad 14 tys., a w mediach klasycznych – ponad 1,5 tys. Nie bez znaczenia pozostaje również aktywność Polaków we wtorek, 13 maja, czyli w dniu, kiedy odbywał się pierszy („polski”) półfinał konkursu z udziałem Justyny Steczkowskiej.

TVP, Świat Gwiazd i Pudelek najaktywniejsze

Które media i platformy internetowe najchętniej pisały o finale Eurowizji i powrocie na tamtejszą scenę Justyny Steczkowskiej po 35 latach? Jak się okazuje, w czołówce pod tym względem znalazły się: Telewizja Polska (najaktywniejsza na Facebooku), która opublikowała 100 postów związanych z Eurowizją i uzyskała niemal 322 tys. polubień, komentarzy i udostępnień. To o 43 tys. więcej niż drugi w zestawieniu Świat Gwiazd (279 tys. interakcji, przy 36 postach, co pokazuje wysoką efektywność w angażowaniu internautów).

Duża aktywność była widoczna również na profilach Pudelek, Jastrząb Post, Pomponik i WP Kobieta. Wysokie wskaźniki zaangażowania pod postami na Facebook’u osiągnęły także redakcje informacyjne – Onet (65,4 tys. interakcji) i Wirtualna Polska (43,2 tys. interakcji).

Wśród stacji radiowych najwięcej informacji na temat Eurowizji pojawiło się w Radiu ZET i Radiu Eska.

Bazylea w polskich mediach: wzrost o 306%

Wraz z nadejściem finałowego tygodnia Eurowizji w mediach w Polsce rosła liczba wzmianek również na temat Bazylei. To właśnie w tym szwajcarskim mieście odbywała się bowiem impreza wyczekiwana przez fanów międzynarodowej muzyki. W okresie od 1 stycznia do 18 maja 2025 roku odnotowano aż 14,8 tys. publikacji na temat miasta gospodarza, co oznacza wzrost aż o 306% rok do roku. Zasięg tych materiałów wyniósł 449 mln (+565% r/r), a ich wartość reklamową oszacowano na 205 mln zł, co stanowi wzrost aż o 620%.

Justyna Steczkowska popularna nie tylko w Polsce

Jak się okazuje, dużym zainteresowaniem w mediach cieszyła się też polska reprezentantka na eurowizji – Justyna Steczkowska. Łączny zasięg zagranicznych publikacji internetowych na temat artystki wyniósł 145 mln. Największe zainteresowanie widoczne było w Niemczech (19,8 mln), Włoszech (18,8 mln) i Hiszpanii (16,6 mln).

W polskich i zagranicznych portalach internetowych, przekazy wzmiankujące Justynę Steczkowską osiągnęły ekwiwalent reklamowy na poziomie ponad 107 mln zł. To wynik wyższy od reprezentantki Finlandii, ale niższy niż dla wykonawców z Austrii, Szwecji, Francji i Hiszpanii.

Internauci krytykowali system oceniania eurowizyjnego jury, jednocześnie podkreślając przymioty Justyny Steczkowskiej i mocne strony jej występu w Szwajcarii. Wśród najczęściej powtarzanych fraz znalazły się m.in. takie określenia, jak: „symbol kultury muzycznej”, „super efekty specjalne” czy „legenda polskiej sceny”.

Pełen raport Instytutu Monitorowania Mediów na temat Eurowizji 2025 w mediach znajdziesz >> TUTAJ.

Grafiki: IMM

PS Instytut Monitorowania Mediów: „Dezinformacja o ESG w mediach. Fakty i mity na temat ESG” [RAPORT]