IMM: RMF FM najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. W maju na podium także TVN24 oraz Rzeczpospolita

O autorze
6 min czytania 2023-07-27

Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), na czele najbardziej opiniotwórczych mediów utrzymuje się RMF FM, do którego informacji inne redakcje w kraju odwoływały się w maju ponad 3 tys. razy. Następną pozycję zajmuje stacja TVN24, na którą polskie media powoływały się zaledwie 56 razy mniej. Podium zamyka dziennik Rzeczpospolita z wynikiem 2,7 tys. cytowań. Z kolei najwyższy awans aż o siedemnaście miejsc w rankingu głównym należy do Polskiego Radia 24.

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju równe udziały (po 27 proc.) należą do prasy (Rzeczpospolita, Gazeta WyborczaSuper ExpressFakt), stacji telewizyjnych (TVN24Polsat News, TVN, TVP Info) oraz portali (OnetWirtualna PolskaInteria oraz Wirtualne media). Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo 20 proc., mają stacje radiowe RMF FM, Radio ZET oraz Polskie Radio 24.

Wszystkie wykresy dostępne są także na naszej stronie internetowej imm.com.pl

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ranking Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce otwiera RMF FM z liczbą ponad 3 tys. cytowań w innych mediach. Wzrost liczby powołań stacja odnotowała w pierwszej połowie maja między innymi w związku z wywiadem Roberta Mazurka z posłem Platformy Obywatelskiej Bogusławem Sonikiem, który w trakcie programu ogłosił odejście z partii po 22 latach. Jak zaznaczył polityk, wpływ na decyzję miała zapowiedź Donalda Tuska o zakwalifikowaniu na listy wyborcze partii wyłącznie tych osób, które popierają liberalizację przepisów aborcyjnych. Na drugim miejscu zestawienia, za sprawą awansu aż o sześć oczek, znalazł się TVN24 wzmiankowany blisko 3 tys. razy. Skok cytowań stacja zaliczyła pod koniec miesiąca po publikacji głośnego reportażu Łukasza Frątczaka „Gra pozorów” ujawniającego kulisy fuzji Orlenu z Lotosem. Podium z awansem o dwa miejsca zamyka Rzeczpospolita, na którą dziennikarze innych mediów powoływali się 2,7 tys. razy.  

Najwyższy awans aż o siedemnaście pozycji względem poprzedniego zestawienia zanotowało Polskie Radio 24 z liczbą 664 powołań. W maju rozgłośnia przeprowadziła między innymi wywiad z premierem Mateuszem Morawieckim, który podczas rozmowy zapowiedział, że Sejm tej kadencji uchwali podwyżkę świadczenia 800+, a przy spadającej inflacji jest szansa na obniżkę stóp procentowych w czwartym kwartale tego roku.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Rzeczpospolita ponownie liderem tytułów prasowych

Z wynikiem 2,7 tys. cytowań na pozycję lidera zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych powraca Rzeczpospolita. W programie „Rzecz o polityce” wypowiedział się minister rozwoju i technologii Waldemar Buda, który zapowiedział zamknięcie programu Mieszkanie Plus. Rozwiązaniem, jakie zapowiedział minister, ma być możliwość wykupienia mieszkań przez wynajmujących na preferencyjnych warunkach. Z awansem o jedną pozycję na drugim miejscu znalazła się Gazeta Wyborcza, na której informacje inne redakcje w kraju powoływały ponad 2,6 tys. razy. Na łamach gazety ukazał się wówczas reportaż Wojciecha Czuchnowskiego na temat remontu prywatnego mieszkania europosła Joachima Brudzińskiego, który miał być prowadzony z zaangażowaniem państwowego Polskiego Holdingu Hotelowego. Podium z wynikiem 2,1 tys. wzmianek zamyka Super Express. Tytuł między innymi jako pierwszy dotarł do szczegółowych informacji na temat wyroku skazującego dla Kuby Wojewódzkiego, Janusza Palikota oraz ich wspólnika za reklamowanie alkoholu w internecie. Jak informował dziennik, sąd wymierzył skazanym kary grzywny w łącznej kwocie 220 tys. zł. Awanse w zestawieniu odnotowały także takie tytuły jak Do RzeczyGazeta Polska oraz Wprost.  

TVN24, Polsat News oraz TVP Info na szczycie 

TVN24 z wynikiem blisko 3 tys. cytowań utrzymuje pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych w kraju. Na drugim miejscu w zestawieniu z awansem o jedną pozycję znalazło się Polsat News, do którego informacji pozostałe redakcje odwoływały się ponad 2,2 tys. razy. Widoczny wzrost cytowań stacja odnotowała w połowie miesiąca między innymi w związku z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego w programie „Gość Wydarzeń”, w którym zabrał głos między innymi w sprawie reformy sądownictwa oraz obietnic złożonych przez Jarosława Kaczyńskiego na temat waloryzacji programu 800+, oraz bezpłatnych leków dla dzieci i seniorów. Według polityka realizacja złożonych obietnic będzie kosztowała dodatkowo 26 miliardów zł. Z kolei podium także z awansem o jedno miejsce względem kwietnia zamyka TVP Info (1,6 tys.), w którym wicepremier Jacek Sasin poinformował, że spółka Europol Gaz wezwała Gazprom do arbitrażu ws. roszczeń na ok. 6 mld zł.

RMF FM liderem najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych

Radio RMF FM pozostaje najbardziej opiniotwórczą rozgłośnią radiową w Polsce – w maju inne media powoływały się na redakcyjne treści stacji ponad 3 tys. razy. Drugie miejsce należy do Radia Zet, które dziennikarze innych tytułów w kraju cytowały blisko 1,5 tys. razy. Redakcja stacji przeprowadziła między innymi wywiad z Marcinem Przydaczem szefem prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej, który poinformował o zwołaniu przez Andrzeja Dudę narady BBN w związku z przygotowaniami do szczytu NATO w Wilnie. Podium natomiast z awansem o cztery oczka zamyka Polskie Radio 24(664 wzmianki). Awanse w zestawieniu odnotowały stacje Radio Maryja (90) oraz Radio Gdańsk (82).

Onet wraca na pozycję lidera rankingu portali internetowych 

Na pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce powraca Onet z liczbą 2,5 tys. odwołań. W maju redakcja opublikowała między innymi głośny reportaż Janusza Schwertnera „Odór” dotyczący Pawła Siennickiego, członka zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A., który miał szantażować i nękać swoją byłą partnerkę. Na wskutek opublikowanego materiału podał się on tego samego dnia do dymisji. Drugie miejsce zajmuje Wirtualna Polska z liczbą ponad 2,1 tys. wzmianek w innych tytułach. Dziennikarz WP Szymon Jadczak ujawnił wówczas nowe szczegóły swojego śledztwa w sprawie olbrzymiej dotacji z NCBiR dla firmy z Białegostoku. Podium ponownie zamyka Interia (1,7 tys.), w której opublikowano wywiad z trenerem polskiej kadry w skokach narciarskich Thomasem Thunrbichlerem. Były skoczek opowiedział w nim o czekających go wyzwaniach przy doprowadzeniu do szczytowej formy najlepszych polskich skoczków. Wzrost o trzy pozycje odnotował portal Pudelek, który z wynikiem 473 cytowań uplasował się na siódmym miejscu, natomiast TOP10 z awansem o dwie pozycje zajmuje Pomponik (361).

Do Rzeczy otwiera ranking tygodników i dwutygodników 

Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników znalazło się Do Rzeczy – w maju gazeta odnotowała awans o jedną pozycję z liczbą blisko 600 cytowań w innych mediach. Na łamach miesięcznika ukazał się między innymi wywiad z ministrem sprawiedliwości Zbigniewem Ziobrą, który skrytykował podejmowane decyzje premiera Mateusza Morawieckiego w najważniejszych sprawach dotyczących UE. Miejsce drugie należy do dwutygodnika Gazeta Polska wzmiankowanego wówczas 336 razy. Podium natomiast zamyka Wprost z liczbą 335 cytowań w innych tytułach. Na miejscu czwartym uplasował się Newsweek (255), a ranking zamyka Polityka (219).

Press liderem zestawienia miesięczników i dwumiesięczników 

Ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników otwiera Press z liczbą 152 odwołań w innych mediach. Redakcja poinformowała między innymi o zdjęciu z anteny radiowej piosenki „Marcepan” z repertuaru Sanah. Według Arkadiusza Wojciechowskiego, szefa rozgłośni jest sprzeczna z polskim prawem, ponieważ zakazuje ono promowania na antenie wyrobów tytoniowych. Za nim miejsce drugie zajmuje Forbes, który w maju cytowano 142 razy. Podium zamyka miesięcznik dla kobiet Twój Styl wzmiankowany przez pozostałe redakcje 114 razy. Miejsce czwarte zajmuje miesięcznik młodzieży Perspektywy (57), a zestawienie zamyka Elle (47).

Money ponownie na szczycie zestawienia portali ekonomiczno-biznesowych

Na pierwszym miejscu w zestawieniu portali biznesowych utrzymuje się Money (569 wzmianek). W maju portal przeprowadził wywiad z Ludwikiem Koteckim z Rady Polityki Pieniężnej, który potwierdził, że zapowiadane dodatkowe wydatki socjalne oddalają obniżki stóp procentowych co najmniej do końca 2025 r. Dalej Business Insider z liczbą 339 cytowań, a miejsce trzecie zajmuje Bankier (186). Na czwartym znalazł się portal Obserwator finansowy, do którego publikacji w maju odwoływano się łącznie 126 razy. TOP 5 zamyka WNP z liczbą 61 powołań w innych mediach w Polsce.

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita (2,7 tys.). Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmuje Dziennik Gazeta Prawna (483), a podium ze wzrostem o jedno oczko należy do Pulsu Biznesu (152). Kolejne miejsca w zestawieniu zajęli Forbes (142) i Parkiet (13).

Rynek Zdrowia liderem TOP 5 mediów o tematyce zdrowotnej

Pozycję lidera utrzymuje kwartalnik Rynek Zdrowia, na który dziennikarze powoływali się w maju 112 razy. Redakcja między innymi jako pierwsza opublikowała informacje o zmianach w przepisach, które umożliwiają w określonych przypadkach dostać się do psychologa bez skierowania. Miejsce drugie należy do Pulsu Medycyny (89 cytowań), a podium zamyka Medonet (66). W TOP 5 znalazł się także miesięcznik Medycyna Praktyczna wzmiankowany przez inne media 48 razy oraz portal AbcZdrowie mający 22 cytowania.

Gazeta Krakowska utrzymuje się na szczycie mediów regionalnych

Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych ponownie należy do Gazety Krakowskiej cytowanej w maju 129 razy. Dziennikarze GK informowali wówczas o nowych ustaleniach w sprawie 8-letniego Kamila z Częstochowy, który zmarł w maju na skutek ciężkich obrażeń zadanych przez swojego ojczyma. Kolejne miejsce zajmuje Radio Gdańsk, na którego publikacje powoływano się 82 razy, które zanotowało skok o sześć pozycji. Ostatnie miejsce na podium zdobywa Radio Poznań, cytowane przez inne tytuły w kraju 81 razy. Awans aż o czternaście miejsc oraz miejsce czwarte należy do Radia Lublin (75). TOP 5 zamyka Radio Szczecin(68).

Ringier Axel Springer pozostaje liderem zestawienia wydawnictw

Na pozycji lidera rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje się Ringier Axel Springer, której redakcje monitorowane w ramach badania (Business InsiderFaktForbesNewsweekNoizzOnetPlejada i Przegląd Sportowy) łącznie były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 6,4 tys. razy. Na drugim miejscu jest Agora z łącznym wynikiem 5,3 tys. wzmianek dla tytułów z raportu Radio ZetGazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Plotek, Sport.pl oraz TOK FM. Z awansem o jedną pozycję podium zamyka Cyfrowy Polsat (Interia, Polsat News, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4), której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się ponad 4,9 tys. razy w innych tytułach mediowych w kraju.

Analizę częstotliwości 43 609 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 31 maja 2023 roku.

PS RMF FM z tytułem najbardziej opiniotwórczego medium w kraju [raport IMM]

Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), na czele najbardziej opiniotwórczych mediów nadal utrzymuje się RMF FM. Jak wyglądały pozostałe rankingi w 2022 roku?