Choć jeszcze dwa lata temu telefon z systemem Android lub iOS był jedynie obiektem marzeń wielu Polaków, dziś jest produktem ogólnodostępnym i chętnie wybieranym przez konsumentów (w ciągu czterech lat liczba smartfonów wzrosła 27-krotnie). Jesteśmy pewni – rok 2012 jest rokiem mobile’u. Postanowiliśmy więc sprawdzić czy i jak obecne na polskim rynku marki podążają za tym trendem.
Założenia:
Pod lupę wzięliśmy 200 najpopularniejszych polskich brandów korzystając z badań opublikowanych przez TNS Pentor oraz rankingu najcenniejszych polskich marek 2011 roku, jaki ułożył dziennik „Rzeczpospolita”. Ocenialiśmy dostępność stron mobilnych dla użytkowników korzystających z telefonów komórkowych wyposażonych w systemy Android lub iOS. Sprawdziliśmy funkcjonalności i łatwość odnalezienia poszukiwanych treści.
Zobacz również
Efekty:
Wyniki raportu okazały są jednoznaczne – marki nie nadążają za mobilnymi trendami. Jedynie osiemnastu producentów (z 200) zdaje sobie sprawę z siły mobile’u i działa w tym segmencie. Najlepiej funkcjonują marki zgromadzone w kategoriach: rekreacja i kultura, transport oraz łączność (kategorie wytypowane zostały na podstawie koszyka dóbr i usług GUS), a w czołówce znalazły się takie brandy jak: Winiary, Reserved, Orlen, Samsung i HBO.
Najsłabiej radzą sobie firmy reprezentujące kategorie: alkohol i tytoń oraz zdrowie. Jednak ich promowanie i reklamowanie podlega daleko idącym ograniczeniom, stąd także ich obecność w internecie jest dużo słabsza w porównaniu z innymi kategoriami.
Wnioski:
Marki, które unikają rozwiązań mobile’owych tracą możliwość najbardziej osobistej i spersonalizowanej formy komunikacji ze swoimi klientami. Brandy znajdujące się w kategoriach obecnych na szarym końcu naszego zestawienia będą musiały nadrobić zaniedbania, zapewne więc zanotują największy wzrost, natomiast liderzy będą umacniać swoje pozycje.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Nasze badanie miało na celu pokazanie, jak duża jest dysproporcja między przyrostem użytkowników w mobile’u a aktywnością marek na tym polu. Najlepiej ocenione brandy pokazują, że wiedzą jaka jest przyszłość w ich branżach i dbają o swoich konsumentów – są więc naturalnie liderami w swoich kategoriach i wzorami do naśladowania dla konkurencji. Analizujemy dokładnie ich działania dzięki czemu możemy dostarczać naszym klientom skuteczne rozwiązania – podkreśla Marcin Zaremba, Head of Business LoveMobile.
Słuchaj podcastu NowyMarketing