Fot. Materiały prasowe Listonic Sp. z o.o. (LLC)
W najnowszym raporcie Listonic-Ranking Popularności Marek FMCG – analizie zostały poddane listy zakupów stworzone w języku polskim od sierpnia 2022 roku do końca lipca 2023 roku. Łącznie w tym okresie na listach zakupów znalazło się ponad 27 milionów produktów. Listonic skupił się na dokładnej analizie 15 produktów, które- jak mówią autorzy badania-znajdują się w podstawowym koszyku Polaka.
Zobacz również
Źródło: materiały prasowe Listonic Sp. z o.o. (LLC)
Łącznie, porównując wyniki z ubiegłorocznym raportem, dziesięć marek zachowało swoje pozycje w analizowanych kategoriach. Zmiany są wynikiem m.in. aktualnej sytuacji gospodarczo-politycznej, na co zwraca uwagę Przemysław Bojanowski – analityk CMR:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
W ostatnich lat można było zaobserwować kilka kluczowych czynników wpływających na zmiany zachowań zakupowych. Wcześniej były to pandemia, wojna w Ukrainie, obecnie na nabywców silnie oddziałuje inflacja. Średnie ceny produktów sprzedawanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 w sierpniu 2023 w porównaniu do sierpnia 2022 wzrosły o około 11%. Od stycznia do sierpnia 2023 roku liczba transakcji spadła o blisko 3% a liczba sprzedanych opakowań zmalała aż o 6%. Zauważalny spadek liczby sprzedanych opakowań wynika ze spadku średniej liczby opakowań w koszyku — klienci rzadziej chodzą do sklepów małoformatowych, mniej kupują, ale wydają więcej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oszczędności, które zmuszeni byli wdrożyć Polacy widać także wśród analizy popytu na poszczególne produkty.
Niemal we wszystkich analizowanych produktach zainteresowanie kupnem mocno falowało. Szczególnie jesienią minionego roku mogliśmy zauważyć oznaki „zaciskania pasa” i mniejszą ilość analizowanych produktów na listach zakupów. Finalnie, patrząc na dane z całego roku i porównując je do poprzedniego, największe tąpnięcie popytu nastąpiło wśród piw (-16%) oraz soków (-6%). Są też dobre wiadomości: wyraźny wzrost zaliczyły kawy (+60%) oraz sery żółte (+15%) – mówi Kamil Janiszewski, współzałożyciel Listonic.
Jak wynika z raportu, najczęściej na listach zakupów pojawiały się takie marki jak: Actimel, Mleczna Dolina (masło), Łaciate (mleko), Berlinki, Jacobs, Lipton, Kubuś, Dove, Lay’s, Wedel, Lenor, Queen, Elemex, Zatecky oraz Mlekpol (sery).
Źródło: Materiały prasowe Listonic Sp. z o.o. (LLC)
Największą przewagę nad konkurentami zbudowała marka Lipton, której udział we wskazaniach wyniósł 59,2% i był o niemal 52 punkty procentowe wyższy niż znajdującej się na drugim miejscu Tekanne. Jak mówi Katarzyna Zawodzińska, Marketing Director East Europe w Lipton, za sukcesem stoi m.in. szeroka oferta:
Chociaż cieszymy się pozycją lidera w naszej kategorii, a klienci doceniają różnorodność i wyjątkowość naszych produktów, nieustannie rozwijamy swoją ofertę. W ciągu ostatniego roku wprowadziliśmy nową serię herbatek owocowych, która spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem konsumentów.
Wśród analizowanych kategorii największym przywiązaniem konsumentów do marek (wskaźnik BLI) cieszyły się natomiast: szampony, kawa oraz piwo. Co ciekawe, to właśnie piwo, które zanotowało w tym roku największy spadek popytu, jednocześnie zyskało największy wzrost Brand Loyalty Index spośród wszystkich analizowanych marek (+2,09 p.p.).