Blisko 1/3 internautów – szczególnie najstarsi (50+) – ma wyraźne obawy związane z niedozwolonym wykorzystaniem ich danych, natomiast 1/4 czuje się bardziej inwigilowana.
Ponad połowa polskich internautów (58%) deklaruje, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy zauważyła nowy sposób informowania użytkowników stron internetowych o zbieraniu informacji za pomocą plików cookie. W grupie tej dominują osoby młode, będące studentami lub pracownikami umysłowymi wyższego szczebla, zamieszkałe w największych miastach.
Zobacz również
Nie wiemy dlaczego i jesteśmy obojętni
Zdecydowana większość internautów nie ma pojęcia, dlaczego pojawiają się te informacje. Zaledwie co 7. ankietowany wie, że wynika to ze zmiany w przepisach prawnych. Prawie połowa z nas przyjmuje otrzymywane komunikaty z obojętnością lub wręcz jest nimi znudzona.
Nie czujemy się bezpieczniej
Prawie co 10. badany deklaruje, że dzięki informacji o ciasteczkach czuje się bezpieczniej, a 7% ma wrażenie, że jest śledzona w mniejszym stopniu niż w roku ubiegłym. Są to głównie osoby młode. Z kolei, niemalże 1/3 (28%) ankietowanych odczuwa większy poziom zagrożenia podczas korzystania z sieci, w grupie tej dominują osoby powyżej 50. roku życia. Co więcej, 1/4 polskich internautów czuje się bardziej inwigilowana w porównaniu do stanu sprzed roku.
Dlaczego?
Na pytanie, dlaczego tak czują, internauci w większości nie są w stanie jasno odpowiedzieć. Co 10. respondent wiedział o plikach cookie już wcześniej i także co 10. z nich obawia się wykorzystywania jego danych.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O badaniu
Badanie zrealizowane w ramach badania Omnibus, w dniach 11 – 13 czerwca 2013 roku na reprezentatywnej, losowo-kwotowej próbie polskich internautów w wieku 15+. Liczebność próby n=993.