Niektóre z przedsięwzięć – takie jak np. Akademia Komercjalizacji – będą miały podczas #WinnDays swoją premierę.
Innowacyjność oraz komercjalizacja pomysłów to pięta achillesowa polskiego biznesu. Według badań Eurostatu jedynie 28 proc. polskich spółek można zaliczyć do grona innowacyjnych. Spośród państw należących do Unii Europejskiej z takim wskaźnikiem wyprzedzamy jedynie Bułgarię. W najnowszym rankingu Komisji Europejskiej Innovation Union Scoreboard (IUS) zajmujemy 24. miejsce pod względem innowacyjności gospodarki. Poprawiliśmy się wprawdzie o jedno oczko w porównaniu z poprzednim rankingiem KE, ale nadal wleczemy się w ogonie. Mało optymistyczne dane przynosi również raport autorstwa Deloitte, wedle którego to właśnie polska gospodarka jest jedną z najmniej innowacyjnych w całej Europie. Przedsiębiorcy znad Wisły z lekką nutką zazdrości patrzą na sytuację w państwach ościennych, ponieważ u siebie nie mogą liczyć na specjalne ulgi, a krajowe programy wsparcia pozostawiają wiele do życzenia.
Zobacz również
Deficytowi innowacyjności próbuje zaradzić polski rząd, który zapowiada nowelizację ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej jeszcze przed wyborami parlamentarnymi, a minister Lena Kolarska-Bobińska mówi wręcz o konieczności zasypania „doliny śmierci”, jak określiła kłopoty z komercjalizacją innowacji.
Gruszek w popiele nie zasypują także ci bezpośrednio uwikłani w tematykę urynkowienia wiedzy i technologii. Uczestnicy Warsaw Innovation Days, które rozpoczną się 8 czerwca i potrwają do 30 czerwca, przedstawiają własne metody na zażegnanie kryzysu związanego z komercjalizacją innowacji i technologii.
– Polscy przedsiębiorcy mają głowy pełne innowacyjnych pomysłów. Niestety, często nie posiadają biznesowego know-how, które pozwoliłoby im te pomysły skomercjalizować, czyli przekuć w praktyczne, biznesowe rozwiązania. Wielu przedsiębiorców blokuje choćby „bankructwofobia”, czyli obawa przed finansowym fiaskiem innowacyjnego projektu, np. niemożliwością znalezienia stałego źródła jego finansowania, czyli z tzw. deal flow czy cash flow. Chcemy ich nauczyć, jak te bariery przezwyciężać – tłumaczy Piotr Koral, Prezes Zarządu Grupy INVESTIN będącej organizatorem Akademii Komercjalizacji, która wypełni największą część Warsaw Innovation Days i potrwa aż do 6 lipca.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Dziś powinniśmy raczej mówić o deficycie wiedzy o komercjalizacji technologii, niż o deficycie innowacyjności jako takiej. To właśnie niedostateczną wiedzę z zakresu komercjalizacji pomysłów i technologii można uznać za „cichego zabójcę” polskiej innowacyjności. W ramach warsztatów i szkoleń w Akademii Komercjalizacji chcemy – opierając się na rzeczywistych case’ach – wypełnić rynkową lukę w obszarze wiedzy o sposobach urynkowienia pomysłów. Zarówno w sektorze biznesowym jak i świecie nauki – dodaje Katarzyna Michalska, Menedżer ds. Rozwoju i Komunikacji Grupy INVESTIN.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Akademia oferuje 8 ścieżek tematycznych, w ramach których eksperci rozwieją wątpliwości dotyczące m.in. finansowania rozwoju technologii i działalności badawczo-rozwojowej, oceny potencjału komercyjnego technologii, ekspansji zagranicznej czy kwestii prawnych i podatkowych związanych z komercjalizacją innowacji.
O tym co musi się stać, by innowacja nad którą pracuje startup została przyjęta przez korporację i odniosła sukces opowiedzą organizatorzy spotkania Startup Grind Warsaw „Przemysł kosmiczny i digital signage.”
W programie Warsaw Innovation Days nie zabraknie także dużych konferencji takich jak Globe Forum i Kongres Innowacyjnej Gospodarki w których swój udział zapowiedzieli m.in. prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor NCBR, Mateusz Szczurek, Minister Finansów czy Bruno Duthoit, prezes Orange Polska. Obok paneli poświęconych własności intelektualnej, czy funduszom unijnym, konferencja będzie okazją do udziału w warsztatach w zakresie np. prototypowania pomysłów czy zapoznania się ze studiami przypadków dotyczącymi crowdfundingu czy crowdsourcingu.
Organizatorami #WinnDays są m.st. Warszawa oraz fundacja Globe Forum. Wśród partnerów wydarzenia znalazły się m.in.: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Facebook, UPC, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Deloitte.