Rozwój AI to od wielu miesięcy temat ożywionych dyskusji zarówno wśród ekspertów, marketingowców, jak i zwykłych Polaków. Nowe możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja, wzbudzają jednocześnie podziw i zaniepokojenie. Jak wykorzystać to nowe narzędzie w dobrym celu? Twórcy Nadwyraz.com, marki promującej poprawną polszczyznę i literaturę polską, dają świetny przykład innym. Ożywili oni najwybitniejsze postaci kultury polskiej, które na ich kanałach w mediach społecznościowych opowiadają ciekawe historie ze swojego życia. Od początku akcji ten przekaz dociera do milionów widzów w różnym wieku i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem.
Wszystko zaczęło się 3 sierpnia 2023 roku. W sieci pojawił się dwuminutowy film z Juliuszem Słowackim, który mówi o swoich inwestycjach na giełdzie w Paryżu, pierwszym spotkaniu z Mickiewiczem i awersji do Wrocławia. Zrobił furorę w sieci i do tej pory został odtworzony prawie 200 tysięcy razy. Widzowie w komentarzach zaczęli domagać się prezentacji kolejnych ulubionych pisarzy. Ekipa Nadwyraz.com spełniła te oczekiwania. Tak powstał cykl opowieści. W ciągu kilku tygodni zdążyły opowiedzieć o sobie takie postaci jak: Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Henryk Sienkiewicz, Maria Konopnicka, Fryderyk Chopin, Cyprian Kamil Norwid, Eliza Orzeszkowai Jan Kochanowski.
Zobacz również
Twórcy filmów korzystają z kilku narzędzi AI, m.in. z Midjourney, Eleven Labs i d-id. Krótkie, dwuminutowe filmiki publikują na kanałach marki Nadwyraz.com na Facebooku, Instagramie, YouTube i TikToku. Dzięki temu docierają one do odbiorców w każdym przedziale wiekowym: oglądają je zarówno seniorzy, zabiegani millenialsi, jak i nastolatki. Szczególną popularnością filmy cieszą się na Facebooku, gdzie widzowie w komentarzach prowadzą ożywioną korespondencję z pisarzami, a w wiadomościach prywatnych przedstawiają swoje propozycje kolejnych bohaterów cyklu.
„Brawo. Sam jestem 30 lat po maturze, ale to coś, bo nie wiem jak to nazwać, skłoniło mnie do odświeżenia lektur” – pisze jeden z internautów.
„Dobrze że takie filmiki ktoś wymyślił. Na początku jak coś takiego zobaczyłem, byłem w szoku, i pomyślałem, jak to możliwe??”
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
„Super zrobione! Gratuluje pomysłu. Takie przedstawienie postaci trafia do ludzi. Uważam, że ciekawostki najbardziej oddają charakter postaci i najszybciej się je zapamiętuje. Brawo dla twórców” – komentarz, który zebrał prawie 200 polubień.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rolki twórców marki Nadwyraz.com docierają nie tylko do setek tysięcy znudzonych odbiorców, przeglądających je w wolnym czasie czy w podróży komunikacją miejską. Są także chętnie wykorzystywane przez polonistki w szkołach. Jeden z ostatnich filmów z Elizą Orzeszkową w roli głównej powstał z okazji Narodowego Czytania. Korzystały z niego biblioteki, w których odbywało się czytanie powieści „Nad Niemnem”. Okazuje się, AI może być także potężnym narzędziem edukacji.