TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Inspirownik – lekcja otwartości od IKEA

Inspirownik – to publikacja poświęcona zatrudnianiu osób z doświadczeniem uchodźczym i migracyjnym, przygotowana przez IKEA Retail w Polsce.
O autorze
3 min czytania 2023-10-24

Jak sprawić, by pracowniczki i pracownicy poczuli się u nas jak w domu?

Takie pytanie stawia IKEA we wstępie Inspirownika. Publikacja odpowiada na nie poprzez szereg przykładów inicjatyw związanych z zatrudnianiem osób z innych krajów, podejmowanych nie tylko w IKEA. Nie jest to zwykły “poradnik”, bowiem zawiera także garść wskazówek, które powstały w oparciu o praktyczne doświadczenie organizacji zaangażowanych już wcześniej w podobne projekty.

Inspirownik został przygotowany w formie „osi czasu”, która prowadzi od momentu dotarcia osób uchodźczych lub migrujących do Polski aż do pierwszych dni pracy. Na każdej stronie znajdują się inspiracje od IKEA i innych organizacji. W przygotowanie Inspirownika zaangażowały się m.in.: CastoramaMedicoverCarrefour, Fundacja Ocalenie:

Fundacja Ocalenie: „Nie musisz sam załatwiać formalności związanych z zatrudnieniem uchodźców. Skorzystaj z pomocy organizacji pozarządowych”

Carrefour: „Wsparcie opiekuna-tłumacza w pierwszych dniach było bardzo dobrze przyjęte przez nowych pracowników. Taki opiekun pomaga lepiej zapoznać się z obowiązkami oraz poznać specyfikę pracy”

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Castorama: „Nie kierujmy się zasadą „wydaje mi się, że tego potrzebujesz”, ale rozmawiajmy z uchodźcami. Pytajmy o ich prawdziwe potrzeby”

IKEA: „Aby pomóc we wzajemnym zrozumieniu, zatrudniliśmy kulturoznawcę. Dzięki temu nasi obecni pracownicy lepiej poznali swoich nowych kolegów, a ci nowi łatwiej odnaleźli się w rzeczywistości”

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Swój wkład w powstanie publikacji miały także Salam Lab i Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz inni przedstawiciele międzysektorowych spotkań przy okrągłych stołach, np. przedstawiciele środowiska naukowego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poza krótkimi inspiracjami, w publikacji znajdują się również dobre przykłady od IKEA oraz pozostałych firm, a nawet rozwiązania, które się nie sprawdziły – one też stanowią wartościową wiedzę dla organizacji przygotowujących podobne projekty. Do współtworzenia Inspirownika zaproszono również stażystki i stażystów z programu IKEA, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami.

– Inspirownik jest dostępny bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych budowaniem włączających miejsc pracy, otwartych na zatrudnianie osób z doświadczeniem uchodźczym i migracyjnym. Nieprzypadkowo publikujemy go 24 października – w Światowy Dzień Informacji na temat Rozwoju. To właśnie tego dnia ONZ wskazuje na problemy rozwoju społeczno-gospodarczego. Na świecie żyje ponad 180 mln migrantów, a pośród nich jest ok. 37 mln uchodźców. Jako biznes nie możemy być wobec tego obojętni. Mamy nadzieję, że inspiracje od IKEA i innych organizacji dadzą motywację do działania innym firmom, szczególnie w obliczu wyzwań systemowych polityki migracyjnej w Polsce – podkreśla Agata Czachórska, Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju, IKEA Retail w Polsce.

Wstęp do Inspirownika przygotowali dr hab. Maciej Duszczyk, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, Nadia Kurtieva z Konfederacji Lewiatan oraz Marina Dubakina, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail w Polsce. Publikacja jest dostępna do pobrania na stronie www.ikea.pl/zmieniamynarracje.

Program stażowy i spotkania z biznesem

Inspirownik powstał po zakończeniu przez IKEA Retail w Polsce 2 edycji globalnego programu stażowego „Liczą się umiejętności!”, którego celem było budowanie i stwarzanie możliwości nabywania umiejętności ważnych na polskim rynku pracy. W trakcie obu edycji łącznie 56 osób z 9 różnych krajów,  m.in. Czeczenii, Afganistanu, Białorusi, Sierra Leone czy Iraku, odbyło staż w różnych jednostkach IKEA. Do programu włączyły się sklepy IKEA w GdańskuWarszawie (Targówek)JankachKrakowie i Łodzi. Uczestniczki i uczestnicy stażu mieli możliwość zdobycia kompetencji w 6 obszarach – Dziale Kas, Obsługi Klienta, Sprzedaży, Odzyskiwania Towaru, Logistyki oraz Restauracji IKEA. 

IKEA zapewniła osobom uczestniczącym w programie „Liczą się umiejętności!” wsparcie mentorskie, psychologiczne oraz prawne. Firma umożliwiła także naukę języka polskiego, w ramach godzin stażu, ponieważ to właśnie bariera językowa najczęściej utrudnia wejście do niektórych organizacji. Do programu stażowego zostali zaangażowani także obecni pracownicy i pracowniczki IKEA. Fundacja Ocalenie przeprowadziła dla nich 17 warsztatów o uchodźctwie i osobach uchodźczych. „Buddy”, będący codziennym wsparciem dla stażystek i stażystów, odbyli warsztaty o różnorodności kulturowej, w ramach spotkań działowych. We wszystkich działaniach, IKEA wspierały organizacje partnerskie – Fundacja Ocalenie, Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek, Salam Lab oraz Internationaler Bund Polska.

– Zakończyliśmy program aktywizacji zawodowej „Liczą się umiejętności!”, ale niezmienne chcemy budować włączające środowisko pracy, w którym dostrzegamy talenty i stwarzamy możliwości rozwoju dla każdej osoby. Programy takie jak nasz są potrzebne, aby przygotować organizacje, pracowniczki i pracowników, do otwarcia się na osoby z doświadczeniem uchodźczym, z innych kultur, często z nieznanymi nam przyzwyczajeniami i tradycjami. W IKEA, na bazie wniosków z programu stażowego oraz dzięki nieocenionej nauce przez praktyczne doświadczanie, możemy teraz tworzyć ramy długofalowej strategii, angażującej w zatrudnianie osób cudzoziemskich wszystkie jednostki IKEA Retail w Polsce – podsumowuje Katarzyna Kaczmarek, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail Polska.

W trakcie programu stażowego, IKEA zorganizowała 3 spotkania z biznesem, środowiskiem naukowym, samorządami i organizacjami pozarządowymi, które dzięki formule okrągłego stołu pozwoliły na wypracowanie wniosków, ciekawych spostrzeżeń i wielu cennych inspiracji. Również dzięki tym dyskusjom powstał Inspirownik – zbiór dobrych praktyk, które mają zainspirować inne firmy w Polsce