Brak danych o produkcie i czas potrzebny na ich pozyskanie generują koszty dla sklepu wielkopowierzchniowego oraz utrudniają pracę przedstawiciela handlowego producenta. „Chcemy to zmienić, odzyskać ich czas. Dać im narzędzie, które dostarczy dane, zwiększy sprzedaż i pozwoli na zmniejszenie obciążenia operacyjnego. Dla każdego to jest win-win.” – mówi Marcin Dąbrowski, CEO startupu. Surge Cloud wyposaży sklepy w inteligentne półki, witryny chłodnicze, czy nawet chłodziarki. Umożliwią one w czasie rzeczywistym zbieranie takich danych jak udział i poziom dostępności produktu na półce, inwentaryzacja kategorii czy rotacja.
Różne wersje produktu
Rozwiązanie w postaci inteligentnej półki wykorzystującej sensory informujące o zatowarowaniu (z ang. OOS – out of shelf) może znacznie wpłynąć na redukcję strat w sprzedaży oraz poprawienie wydajności ekspozycji produktu (rynek handlu zbliża się do nasycenia, ważniejsze jest uzyskanie dobrej marży na dotychczasowej działalności, niż realizowanie tylko ekspansji). Surge Cloud przygotowuje także (dla branży napojów i alkoholi) specjalne produkty: witryny chłodnicze i chłodziarki z systemem zbierania danych. „Matematyka jest bezlitosna. Jeżeli producent napojów posiada 40 tysięcy własnych lodówek w terenie, to koszty kontroli tego, czy ktoś nie trzyma w nich innych produktów są absurdalne. Zazwyczaj jest to kilka wizyt w miesiącu w każdym z tych punktów. A można to zastąpić odpowiednim rozwiązaniem IoT.” – mówi Tomasz Stępiński-Ustasiak, Kierownik Wydziału Integracji Rozwiązań Mobilnych IoT i Zaawansowanych Technologii Integrated Soultions.
Zobacz również
Czas kluczem do zmniejszenia kosztów
Analiza danych w ramach handlometrii oraz wyposażenie sklepów w inteligentne półki, a producentów w tagi znakujące ma zapewnienić skuteczną weryfikację logistyki towaru i tzw. facingu (z ang. ustawienia produktu na półce) w czasie rzeczywistym. Cel to zwiększenie sprzedaży oraz efektywności ekspozycji. „Mówimy, że czas to pieniądz. W wypadku branży retail czas to koszt. My ten czas chcemy odzyskać.” – komentuje Dąbrowski.
Nowe oblicze znanej technologii
„Idea wprowadzanego przez Surge Cloud rozwiązania istniała już od dawna.” – mówi Tomasz Napierała, CTO firmy. „Wdrożenie uniemożliwiały jednak: duże koszty, poziom wiedzy naukowej na temat sprawności odczytu radioidentyfikatorów, czy choćby ich rozmiar.” – dodaje. Dzisiaj, zgodnie z Prawem Moore’a odpowiednie komponenty nie tylko są mniejsze i tańsze, ale także dużo bardziej powszechne. Tworzenie rozwiązań IoT zintegrowanych z meblem sklepowym nie jest melodią przyszłości, a rzeczywistością, jaka zaczyna się dziać na naszych oczach. Pilotaż inteligentnej półki, który startuje lada chwila, obejmie wszystkie formaty sklepów obecne na rynku (od tzw. convenience, po hipermarkety). W tej dziedzinie poznański startup współpracuje z partnerami technologicznymi: Integrated Solutions z grupy Orange Polska – odpowiada za łączność infrastruktury oraz NXP – dostarcza rozwiązania radiowe. Głównym inwestorem spółki w 2018 roku został Dawid Urban, założyciel Chic Group.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach