Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Chcesz dowiedzieć się, co działa w wideo marketingu? Sprawdź, jak zdobyć darmową wejściówkę na IAB HowTo: Highway to Sound & Vision.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Inwestycje reklamowe w wideo wzrosły w 2024 roku o 10,9% [BADANIE]

Inwestycje reklamowe w wideo wzrosły w 2024 roku o 10,9% [BADANIE]
Wartość rynku reklamy wideo, obejmującego telewizję i wideo online, wzrosła o 10,9% w 2024 r. (rok do roku) i wyniosła blisko 7,06 miliarda zł, wynika z analizy Publicis Groupe.
O autorze
2 min czytania 2025-02-17

Najwyższy udział w przychodach poszczególnych segmentów video miała w 2024 r. telewizja linearna (70,3%). Inwestycje reklamowe w to medium, jak i w same spoty reklamowe, wzrosły w okresie od stycznia do września 2024 r. o 5,9% rok do roku. Rynek reklamy telewizyjnej spowolnił w czwartym kwartale, a ponieważ jest to kwartał o największym udziale w całym roku, miał istotny wpływ na spowolnienie dynamiki wzrostu w całym 2024 r.

Zdaniem analityków Publicis Groupe dynamika przychodów reklamowych telewizji jest oznaką stabilności i odporności tego medium oraz dowodzi, że TV w dalszym ciągu odgrywa istotną rolę w mediaplanach reklamodawców.

Dynamika wzrostu przychodów w segmencie wideo online w 2024 r. wyniosła ponad 24,8%. Total streaming (serwisy video on demand: BVOD, AVOD i SVOD) pod kątem przychodów wzrósł w ub.r. o 16,8%, przede wszystkim dzięki wysokiej dynamice w czwartym kwartale, kiedy przychody ze streamingu VOD wzrosły o blisko 32%. Przyczynił się do tego rozwój kanałów FAST i ofert subskrypcji typu ad-lite, pojawienie się na rynku nowej platformy Max, a ponadto bogata oferta jesienna serwisów streamingowych. W ramach pozostałych krótkich form wideo in stream, których wzrost przekroczył 25,4%, analitycy Publicis Groupe wyróżniają segment wideo na portalach społecznościowych oraz segment wideo w serwisach internetowych.

Wzrost inwestycji reklamowych w wideo w social mediach wyniósł 28,6%. Jeśli chodzi o wideo w serwisach internetowych, estymowany wzrost wyniósł 14,2%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Analiza oglądalności

W całym 2024 roku widzowie w wieku 16-59 lat przeznaczyli na oglądanie telewizji 3 godziny 27 minut, dłużej o 7 minut niż przed rokiem, w tym 33 minuty na treści poza telewizyjne odtwarzane na telewizorze (Nielsen, ATV, All1659, wliczona oglądalność poza domem). Stacje, które według Publicis Groupe plasowane są w Top 10 (TVN, POLSAT, TVP1, TVP2, TVN7, TV4, TV PULS, TTV, TVN24, PULS2), odpowiadały w ub.r. za niespełna 43,8% udziału w oglądalności w grupie wiekowej 16-59 (mniej o 1,4 pkt proc r/r). Największy wzrost udziałów odnotowany został w przypadku kanałów TTV, TVN24 i PULS2.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Analiza Publicis Groupe obejmuje również zachowania widowni mierzone w badaniu Nielsen Digital, w którym można porównać wyniki streamingu z oglądalnością kanałów TV (badanie to nie uwzględnia oglądalności out of home, natomiast mierzy oglądalność na czterech ekranach w domu). Z badania wynika, że w 2024 r. czas przeznaczony na oglądanie wideo przez wszystkich widzów w wieku 16-59 lat wyniósł prawie 3 godziny i 47 minut, to jest mniej o 3,5 minuty rok do roku. Widzowie oglądali streaming (na wszystkich badanych ekranach: tv, smartfon, tablet, PC) przez 1 godzinę i 2 minuty – o 2 minuty dłużej niż w 2023 r. Badanie Nielsen Digital pokazuje, że kanałem wideo wyprzedzającym tradycyjne kanały telewizyjne pod względem udziałów w oglądalności był w 2024 r. YouTube – 8,0% (brak zmian wobec zeszłego roku), jest to więcej niż w przypadku TVN z udziałem 5,9% (spadek o 0,5 p. p.) i Polsatu z udziałem 5,6% (spadek o 0,4 p. p.).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Publicis Groupe wprowadziła łączne podejście do monitoringu rynku wideo wraz z pierwszą edycją Raportu o Rynku reklamy w 2024 r. Pojęcie „wideo”, obejmuje zarówno telewizję, jak i wideo online. Dotychczasowe sklasyfikowanie wideo online do kategorii Internet stało się nieaktualne w dobie smart TV i CTV, gdzie granice zacierają się.

Grafiki: badanie Publicis Groupe