Jedyną pewnością jest niepewność. Tak można podsumować wnioski z najnowszego raportu „Ipsos Global Trends 2023”. Firma już po raz szósty zebrała dane dotyczące postaw i opinii mieszkańców 50 krajów (w tym Polski), stanowiących 70% globalnej populacji oraz odpowiadających za 87% światowej gospodarki. Badanie jest niezbędnym drogowskazem dla firm, organizacji społecznych i polityków.
– To jeden z najbardziej kompleksowych raportów dotyczących trendów społecznych i konsumenckich w Polsce i na świecie. Jego wyniki wyraźnie ilustrują najważniejsze tendencje i wyzwania przed którymi stoją firmy, instytucje rządowe i pozarządowe w obecnych czasach – mówi Anna Karczmarczuk, prezeska Ipsos Poland.
Zobacz również
W raporcie przedstawiono 12 globalnych trendów, które będą kształtować rynki i konsumentów w roku 2023 i kolejnych. Trendy te zostały opisane w kontekście sześciu globalnych czynników (tzw. „makro-sił”) oddziałujących na ludzi, rynki i rządy.
Wspólnym mianownikiem wszystkich trendów jest zjawisko światowego polikryzysu*, na który głównie składają się tragiczna wojna w Ukrainie skutkująca m.in. powszechnym wzrostem cen energii i wysoką inflacją. Niezmiennie aktualne pozostaje zagrożenie katastrofą klimatyczną.
Esencja raportu
Dane z badania „Ipsos Global Trends 2023” pokazują różne strategie radzenia sobie z rosnącą niepewnością. Należą do nich np. próby powrotu do tego, co znamy z przeszłości, czego wyrazem jest nostalgia za dawnymi dobrymi czasami. Na całym świecie odczuwalna jest także tęsknota za zwolnieniem tempa życia, uproszczeniem go i poszukiwanie w nim sensu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Równolegle większość respondentów docenia rozwój technologii – aż ¾ z nich nie wyobraża sobie życia bez internetu. Choć cenią wygodę jaką niesie technologia, są świadomi, że płacą za nią utratą prywatności. Tym samym obawiają się kto i w jakiej sytuacji może wykorzystać ich dane. Rozważają, czy dalszy rozwój technologii nie przyniesie negatywnych konsekwencji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rezygnację z dostępu do nowinek technologicznych traktują jako rozwiązanie radykalne i w dzisiejszych czasach bardzo trudne do wprowadzenia. Dlatego nasi badani deklarują otwartość na wprowadzanie regulacji prawnych i systemowych, które ograniczyłyby możliwości ingerencji firm technologicznych w ich życie.
Według raportu „Ipsos Global Trends 2023”, 79% respondentów na świecie wierzy, że firmy mogą jednocześnie zarabiać i wspierać dobre cele. Rośnie liczba osób, które są skłonne zapłacić więcej za produkty i usługi firm i marek, które działają w sposób odpowiedzialny (63%).
– Kryzysy gospodarcze i klimatyczny skłaniają społeczeństwo do przewartościowania celów i priorytetów, jakie przed biznesem stawiał tradycyjny kapitalizm dążący do maksymalizacji zysku za wszelką cenę. Oczekiwania obywateli zmieniają się. Wymagają od biznesu empatii, troski o środowisko i zaangażowania w rozwiązanie innych kryzysów. – podkreśla Anna Karczmarczuk
Cały raport „Ipsos Global Trends 2023” dostępny jest tutaj. Dodatkowo 29 marca odbędzie się bezpłatny webinar, podczas którego zostaną zaprezentowane najważniejsze wyniki globalnego badania.
Dla zainteresowanych możliwe jest również zorganizowanie odpłatnej, pogłębionej prezentacji wyników dotyczących społeczeństwa i rynku polskiego.
Raport „Ipsos Global Trends 2023” powstał na bazie danych zebranych w badaniu online przeprowadzonych w 2022 r. na łącznej próbie 48 541 dorosłych respondentów, zamieszkujących 50 krajów.
*polikryzys – określenie autorstwa historyka gospodarczego, prof. Adama Tooze’a definiujące zjawisko makroskopowych zagrożeń takich jak np. pandemia, ryzyko stagflacji, ryzyko kryzysu politycznego w USA, kryzys klimatyczny i żywnościowy, itd.