Album „Is This What We Want?” (pol. Czy to jest to, czego chcemy?) ukazał się 25 lutego 2025 roku, czyli w dniu zakończenia konsultacji społecznych na temat wykorzystania utworów muzycznych do trenowania modeli AI. Ich wyniki, a przede wszystkim ostateczna decyzja brytyjskiego rządu, wyraźnie nie spodobały się artystom z branży. Nowe zasady pozwalają bowiem na trenowanie modeli sztucznej inteligencji przy użyciu wszystkich utworów muzycznych bez konieczności uzyskania licencji.
W nagraniu albumu udział wzięli m.in. Kate Bush, Alex Parsons, Tori Amos, Annie Lennox i członkowie zespołu Jamiroquai.
Przedstawiciele środowiska artystycznego na wyspach mówią stanowcze „NIE” tak dużej ingerencji AI w muzykę. Autorzy niecodziennego albumu muzycznego „Is This What We Want?” ślą w świat jasny przekaz: „Brytyjski rząd nie może zalegalizować kradzieży muzyki, aby przynieść korzyści firmom zajmującym się sztuczną inteligencją”.
Na dwunastu płytowych ścieżkach znalazły się nagrania ciszy w pustym studio i salach koncertowych, które przecież powstały, aby wypełniali je fani muzyki. Autorzy „Is This What We Want?” podkreślają, że pozwalając na wykorzystanie utworów muzycznych w sposób, o jakim mowa w nowym prawie, zbyt mocno ingeruje się w prawa ich twórców.
Artyści publikują list w The Times
Co więcej, w związku z napiętą sytuacją na linii artyści – przemysł technologiczny, w brytyjskim dzienniku The Times opublikowano list podpisany przez kilkudziesięciu twórców muzycznych (m.in. piosenkarza – Eda Sheerana, pisarkę – Helen Fielding i producentkę filmową odpowiedzialną m.in. za powstanie najnowszych filmów o Jamesie Bondzie – Barbarę Broccoli), w którym artyści ostrzegają, że propozycja brytyjskiego rządu „oznaczają hurtowe oddanie praw i dochodów z tamtejszego sektora kreatywnego na rzecz Big Tech”.
Zdjęcie główne: Spotify, Freepik