35 proc. studentów na polskich uczelniach technicznych to kobiety, a w dziedzinach, takich jak automatyzacja i robotyka przemysłowa, udział kobiet wynosi mniej niż 5 proc. Jak wskazują badania, wśród młodych kobiet kryzys wiary we własne możliwości oraz brak entuzjazmu do nowych technologii zwykle jest obserwowany we wczesnej fazie dorastania (10 – 13 lat). Dzieje się tak, ponieważ od najwcześniejszych lat dziewczynki stykają się ze stereotypami, które obniżają ich zainteresowanie zawodami z dziedzin STEM, co z kolei przekłada się na mniejszą liczbę studentek na uczelniach technicznych. Ponadto, specjaliści wskazują, że stereotypizacja komunikacji wpływa negatywnie na psychikę dzieci, zaburza ich poczucie własnej wartości, a także buduje presję związaną z wizerunkiem, samooceną i potrzebą akceptacji.
Interaktywna lalka METsy opracowana przez zespół Accenture Song wygłasza stereotypowe treści, które od najmłodszych lat słyszą dziewczynki. Teksty powstały w procesie data scrapingu, symulującego przeglądanie przez młode użytkowniczki portali i forów internetowych, a także kanałów YouTube i TikTok. Na podstawie zebranych danych zespół Accenture wytrenował model GenAI, który wygenerował wypowiedzi METSy, takie jak: „lepiej dążyć do sławy i skupić się na wyglądzie niż poświęcać czas na naukę programowania” i „kobiety nie są stworzone do zajmowania się trudnymi sprawami, takimi jak technologia”.
Zobacz również
– Zastosowanie modelu GenAI pozwoliło nam wychwycić szkodliwe wzorce komunikacyjne, z którymi dziewczynki mają kontakt od najwcześniejszych lat. Lalka METsy powiela je tak samo, jak dzieci, które zapamiętują i powtarzają informacje, bez ich analizy i krytycznej oceny, co może prowadzić do utrwalenia niesłusznych przekonań. Wykorzystanie w kampanii interaktywnej zabawki pozwoliło nam przyciągnąć uwagę rodziców i nauczycieli do istotnego problemu, jakim jest stereotypizacja w komunikacji kierowanej do dzieci – komentuje Michał Pawłowski, Accenture Song.
Kampania składała się z dwóch etapów. W pierwszym z nich lalka METSy została wysłana do popularnych influencerów parentingowych, którzy zaskoczeni wygłaszanymi przez nią treściami, opublikowali w internecie swoje komentarze. Dodatkowo nakręcono klip wzorowany na typowych reklamach zabawek dla dzieci.
Na drugim etapie 11 lutego, w Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce, została opublikowana informacja ujawniająca kampanię oraz źródło wypowiedzi lalki. Okazało się, że lalkę można przeprogramować w jej odwrotność. Wówczas wypowiedziami, przygotowane we współpracy z psychologami oraz pedagogami, zachęcały dziewczynki do rozwoju w dziedzinach STEM. Przeprogramowanie polegało na rozwiązaniu wspólnie z dzieckiem prostego zadania programistycznego na stronie i aktywowaniu przycisku na lalce.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Celem kampanii jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na powszechność stereotypów, które mogą negatywnie wpływać na wybory dokonywane przez dziewczynki w przyszłości. Jak wykazała analiza treści, które docierają do nich za pośrednictwem Internetu, uprzedzenia często towarzyszą tematom związanym z naukami ścisłymi. Jesteśmy przekonane, że dziedziny STEM potrzebują specjalistów bez względu na płeć, a nasza kampania ma na celu otwarcie dziewczyn na rozwój i karierę w świecie IT – komentuje Wioletta Klimczak, prezeska Fundacji IT Girls.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W ramach kampanii Fundacja IT Girls adresuje do szkół i rodziców propozycję współpracy w organizacji i przeprowadzeniu warsztatów dla dzieci. Zajęcia z przedstawicielkami IT Girls mają na celu zaznajomienie dziewczynek ze specyfiką pracy w dziedzinach STEM, a także wzmocnienie ich pewności siebie i odwagi w wyborze wymarzonej ścieżki zawodowej.
Autorem koncepcji kreatywnej kampanii jest grupa kreatywno-technologiczna Accenture Song, która zaprojektowała interaktywną lalkę, rozwiązania technologiczne oraz wieloetapową kampanię w mediach społecznościowych. Lalkę w kilku egzemplarzach wyprodukowano w technologii druku 3D we współpracy z Sygnis, a jej ubranka są kreacją projektantki Moniki Cisło. METSy została zaprojektowana wyłącznie na potrzeby kampanii i nie trafi do sprzedaży. Głosu lalce użyczyła piosenkarka i autorka tekstów Marika.
opracowanie: Agata Drynko, źródło: mat. prasowe
PS Eksperyment w Szwecji. 13-letnia Laika stworzona przez AI pokazuje wpływ social mediów na życie nastolatków
Długie godziny spędzone w sieci. Niskie poczucie własnej wartości i głębokie problemy psychiczne. Oto, jaki obraz wyłania się z eksperymentu przeprowadzonego z wykorzystaniem Laiki — pierwszej nastolatki stworzonej w całości przez AI.
PS2 Aitana, czyli influencerka wygenerowana przez AI. Zarabia ponad 10 000 euro miesięcznie
Aitana López to influencerka wygenerowana przez sztuczną inteligencję. Została stworzona z pomocą hiszpańskiej agencji The Clueless. Szybko zyskała popularność na Instagramie, a jej zarobki wynoszą ponad 10 000 euro miesięcznie.