„Power to designers”, czyli „władza dla projektantów”. Skąd taka nazwa?
Power to designers, to cytat z mojego wystąpienia na TED w 2009 r. Pamiętam żywą reakcję publiczności na te słowa. Wielu komentatorów później powoływało się na ten slogan. Postanowiłem więc, że stanie się to mottem tej konferencji.
Power to Designers jest idea pokazującą rosnącą rolę designerów we współczesnym świecie. Rolę, która się dramatycznie zmieniła z dostawców ładnych rzeczy na znaczących graczy w całej strategii biznesowej produktu. Nie ma dziś sukcesu bez dobrego designu, jest on najlepszą inwestycja. Designerzy też mają coraz więcej do powiedzenia, znamy przypadek Apple, prezesem Nike jest były projektant butów.
Zobacz również
Podczas prezentacji na konferencji będzie Pan mówił o najważniejszych trendach i ideach w cyfrowym świecie. Jakie one są?
Media przechodzą wymuszoną rewolucję od zewnątrz. Wewnętrznie natomiast niewiele się zmienia. Króluje strach, paraliż i czekanie na ruchy wielkich graczy. Gazety już wkrótce przestaną być codzienne, wydanie weekendowe będzie tym, co pozostanie z druku. Za to być może będziemy mieć 2 wydania dziennie na tablet, bo tak sugeruje wykres aktywności czytelników. Oferta cyfrowej prenumeraty, na tablecie, telefonie czy stronie internetowej będzie najważniejsza. Dla gazet, które nie zdążą się nauczyć jak zmonetyzować te wydania, będzie to wyrok śmierci.
Designerów czeka szok, bo projektowanie na mały ekran telefonu będzie podstawowym medium. Ograniczenia, które się z tym wiążą, projektowanie najpierw na mały ekran, potem na inne, w systemie modularnym, tak, żeby jedna aplikacja tzw. responsive design, mogła obsługiwać wszystkie ekrany. To zmieni projektowanie dla mediów nie do poznania. Projektowanie aplikacji stanie się ważniejsze niż design kontentu, prezentacja newsów. W małym formacie smartfonów nie da się pokazać żadnego kunsztu, tzw. art direction w mediach powoli będzie wymierać. Infografika przetrwa, jeśli dostosuje się do małych ekranów i ulegnie totalnemu uproszczeniu. Główne źródło czytelników i wpływów z reklam to telefon. Pozostałe formaty, jak tablet czy papier będą bardziej niszowe – tam też zostaną resztki naszego projektowania prasowego, prezentacji newsów, ilustracji, infografiki. Ale nie będzie to działalność już tak ważna i istotna jak kiedyś. Projektanci aplikacji będą królować.
Jak wygląda obecnie polski design na tle świata?
Polski design? Zależy jaki. Prasowy wyglądał wyjątkowo dobrze parę lat temu, przez chwilę ścigaliśmy się ze światem. Nasze wieloletnie tradycje graficzne, plakatowe przyniosły ciekawe owoce właśnie w prasie. Teraz kryzys sprawił, że nie dzieje się już nic ciekawego. Wydawcy, redaktorzy i graficy są w odwrocie. W designie cyfrowym z kolei raczej powielamy światowe wzorce. Nie jesteśmy Szwecją, która jako wielokrotnie mniejszy kraj wypuściła Skype’a, Spotify, Minecrafta czy Toca Boca. Nie mamy takiego zacięcia do innowacji i technologii. Z kolei industrial design jest bardziej obiecujący, ale to już osobny rozdział do omówienia.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Dziękuję za rozmowę.
Konferencja Power to designers obędzie się 19.03.2013 w Warszawie. NowyMarketing jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Więcej informacji można znaleźć tutaj.
Jacek Utko
Design director Bonnier Business Press International, projektant gazet, magazynów i internetu w Europie Wschodniej i Skandynawii. Laureat prawie 50 nagród w konkursach. Dwie gazety, które zaprojektował – Puls Biznesu w Polsce i Aripaev w Estonii – dostały nagrodę World’s Best Designed Newspaper. Wykładowca na konferencjach w 26 krajach świata, w tym konferencji TED, w Long Beach w 2009 r.