Jak aktywizować publiczność wydarzenia biznesowego?

Jak aktywizować publiczność wydarzenia biznesowego?
Na przestrzeni ostatnich lat model spotkań biznesowych bardzo się zmienił. Środek ciężkości, wcześniej oparty tradycyjnie o scenę i występujących na niej prelegentów, przeniósł się na publiczność.
O autorze
2 min czytania 2016-08-29

Jeden strumień informacji eksperckiej ustąpił miejsca wymianie unikalnej wiedzy i indywidualnych doświadczeń uczestników. Nowe trendy związane z angażowaniem widzów konferencji do aktywnego udziału są często trudne do wdrożenia. Inspirowanie się doświadczeniem ekspertów w tej dziedzinie może przełożyć się na pozytywne rezultaty i sukces wydarzenia.

1. Znajomość publiczności

To od organizatora eventu zależy, jak czuje się jego publiczność. Ważne jest, żeby zbudować atmosferę współtworzenia konferencji przez wszystkich jej uczestników. Już samo używanie zaimka „my” sprawia, że odbiorcy takiego przekazu czują się częścią większej całości, za którą są w równym stopniu odpowiedzialni. To poczucie odpowiedzialności sprawia, że uczestnicy chętniej dzielą się z innymi swoimi spostrzeżeniami, zdobytymi doświadczeniami i wiedzą. Prezentując swoją perspektywę, rzucają nowe światło na nurtujący wszystkich problem. Warto zastanowić się nad pobudkami, które kierują uczestnikami na etapie decyzji o wzięciu udziału w konferencji. O oczekiwania publiczności można pytać wprost – np. w formularzu rejestracyjnym. Następnie, w oparciu o takie informacje przygotować wydarzenie zgodnie z potrzebami gości – zarówno w aspektach dotyczących aranżacji wnętrza, w którym ma się odbyć event, jak i w tych dotyczących precyzowania programu wydarzenia. To uczestnicy powinni decydować o kształcie „interaktywnej” konferencji, już na etapie poprzedzającym jej oficjalne rozpoczęcie.

2. Informowanie i słuchanie 

Zarówno moderator wydarzenia, jak i poszczególni prelegenci powinni przypominać uczestnikom o możliwościach aktywnego uczestniczenia w panelach. Warto zaznaczać, jak ważny merytorycznie jest wkład publiczności i zachęcać do dyskusji na tematy poruszane przez widzów.

Dodatkowo, warto być przygotowanym na bieżące zmiany w programie, tak by przy niezmiennej formule ingerować w szczegóły toczących się dyskusji. Gotowość do zmian dotyczy w równym stopniu organizatora i prowadzących poszczególne panele prelegentów. Elastyczne reagowanie na sugestie gości, pojawiające się w czasie eventu w odpowiednich kanałach w mediach społecznościowych albo w komentarzach udzielanych poprzez specjalne aplikacje eventowe, zawsze pozytywnie przekłada się na odbiór wydarzenia i kolejny raz pozwala widzom czuć ich realny wpływ na kształt konferencji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

3. Jasne określenie roli aktywnych uczestników konferencji

Chcąc osiągnąć wysoką merytoryczną wartość wystąpień publiczności w czasie wydarzenia i stawiać widzów na równi – pod względem ważności – z zaproszonymi prelegentami, powinno się, od początku, jasno komunikować oczekiwania wobec uczestników. Za narzędzie, które dobrze sprawdza się w aktywizowaniu znacznej części widowni, uznaje się swojego rodzaju „grę” o nagrodę ufundowaną przez sponsora wydarzenia. Duch rywalizacji oraz chęć zdobycia „trofeum” za aktywne i wartościowe uczestnictwo w dyskusji przekłada się na znacznie większe zaangażowanie gości w konferencję i jej poszczególne panele.

4. Wydarzenie jako doświadczenie

Przygotowując konferencję, warto zastanowić się, jak włączyć do programu realne, praktyczne doświadczenie, które uczestnicy wyniosą z eventu, w miejsce tradycyjnego i oklepanego biernego uczestnictwa w wykładach. Badania potwierdzają, że ludzie łatwo zapominają to, co się do nich mówi, ale długo pamiętają swoje przeżycia. Zapewnienie emocji, zaskakujących elementów nawiązujących do właściwej tematyki w czasie konferencji (także takich związanych z nauką w praktyce), należy do najważniejszych – i być może najtrudniejszych zadań organizatora.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

5. Rozszerzenie dyskusji

Organizator wydarzenia, takiego jak konferencja, nie powinien pozwolić, żeby to, co się dzieje na miejscu jej organizacji, pozostało tylko tam. Warto kontynuować rozpoczęte w trakcie eventu dyskusje na szerszym forum – np. w mediach społecznościowych. Organizator, dla podtrzymania atmosfery panującej w czasie konferencji, może poprosić prelegentów, żeby nagrali krótkie podsumowanie swoich paneli w formie krótkiego video, które udostępniane odpowiednimi kanałami, pozwoli rozwijać rozpoczęte tematy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Głównym celem każdego spotkania biznesowego powinna być wymiana pomysłów, idei i informacji. Samo słowo „wymiana” niesie ze sobą obietnicę pewnego rodzaju ekwiwalentu. Ktoś, kto dzieli się swoim doświadczeniem, chce w równym stopniu czerpać z doświadczenia innych. Dzisiaj zdajemy sobie sprawę z tego, że aby stale się rozwijać, musimy dzielić się tym, co sami wiemy. To samo doświadczenie obserwowane z różnych perspektyw może przełożyć się na zupełnie inne wnioski.