Jak grają Sztaby 22. Finału WOŚP w social media

Jak grają Sztaby 22. Finału WOŚP w social media
W tym roku, przy zbiórce pieniędzy na zakup specjalistycznego sprzętu dla dziecięcej medycyny ratunkowej i godnej opieki medycznej seniorów Fundację WOŚP wesprze około 1700 Sztabów w różnych miastach Polski i poza jej granicami. Jak Sztaby grają w Internecie?
O autorze
4 min czytania 2013-12-27

źródło: oficjalna lista sztabów na Facebooku 

12 stycznia 2014 roku Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zagra już 22. raz. Do tej pory e-mail do Fundacji WOŚP z linkiem do oficjalnej strony www lub adresem fanpage`u przysłało kilkadziesiąt Sztabów. Niektóre z nich mają witrynę internetową, inne stronę na Facebooku, a jeszcze inne używają Naszej Klasy. Na Facebooku istnieje grupa„Sztaby 22. Finału”, do której dołączają kolejne sztaby i dzielą się w niej wszelkimi bolączkami i pomysłami związanymi z działaniem również w sieci. Są też takie, które zdecydowały się skorzystać z dobrodziejstw Internetu i dla tych nie straszny jest nawet Twitter czy Instagram. Więc, dzieje się i będzie się działo!

Zanim jeszcze dziać się zaczęło w Sztabach postanowiliśmy wspólnie z wolontariuszami Pokojowego Patrolu i projektu Now! Go Online przygotować cykl podpowiedzi na temat możliwości jakie daje Internet. W naszych instruktażowych artykułach mogli znaleźć pomoc, dowiedzieć się jak zakładać dobre strony www, tworzyć grupy, fanpage i używać aplikacji na Facebooku, jak korzystać z narzędzi Google podczas organizacji Finału i jak wszystkie swoje działania dobrze pokazać na zdjęciach i filmach na YouTube. Wielu z szefów sztabów już dawno widziało możliwości Internetu, inni zdecydowali się na polecane przez nas rozwiązania i było warto! Zobaczcie, jak niektórzy z nich prężnie działają w Internecie!

Sztab Żyrardów

Żyrardowski Sztab bardzo dobrze pokazuje swoje działania na Facebooku. Jego członkowie tworzą wydarzenia, dzięki którym sprawnie przesyłają zaproszenia na finałowe eventy i atrakcje do szerokiego grona odbiorców. Wykorzystują grupę na FB jako swoistą „tablicę ogłoszeń” do kontaktowania się z wolontariuszami, aby szybko przekazać najważniejsze informacje.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najważniejszą rzeczą, którą może pochwalić się ten Sztab jest fanpage, na którym wykorzystuje udostępnione wszystkim sztabom za darmo aplikacje. Duży nacisk nakładany jest też na zdjęcia, które są „wabikiem” dla fanów strony. Dzięki fotorelacjom odbiorcy mogą zobaczyć, co dzieje się podczas przygotowań, w trakcie Finału i po nim i przekonać się, że Finał to nie tylko styczniowa aktywność, ale ogrom ciężkiej pracy przez cały rok. Jednak jak powiedziała Aleksandra Rutkowska szefowa Sztabu w Żyrardowie: „Na Facebooku świat się jednak nie kończy, dlatego właśnie tworzymy własną stronę internetową, która pozwoli nam dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców”. I to właśnie bardzo nas cieszy!

Sztab przy Gazecie Krakowskiej

Działający przy Gazecie Krakowskiej wolontariusze swoją internetową działalność rozpoczęli od stworzenia strony internetowej. Strona ta z roku na rok była coraz bardziej rozbudowana i zaczynała spełniać nowe funkcje. Jej ranga bardzo wzrosła, ponieważ to na niej partnerzy i sponsorzy mogli pochwalić się, że grają z Fundacją, obejrzeć zdjęcia i filmy, po których decyzja o pomocy zostawała podejmowana. Dodatkowo, strona zaczęła być bazą informacji orkiestrowych dla całego regionu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kolejnym krokiem który podjął krakowski Sztab była promocja Finału na facebookowym fanpage`u. Tutaj celem było, podobnie jak w żyrardowskim Sztabie uświadomienie o tym, że Sztab działa dłużej niż tylko podczas Finału. Dzięki temu, aktywność na stronie jest duża również w innych miesiącach niż tylko w styczniu. Na stronie WospWKrakowie można obejrzeć obszerne galerie z poprzednich lat i relacje z przygotowań do najbliższego Finału. Dodatkowo Sztab przy GK zastosował nowy sposób dotarcia do swoich fanów, o którym opowiedział nam Piotr Błoński: „Sprawdziła się „metoda obrazkowa”, czyli tworzenie memów. Próba zaadoptowania obrazków na użytek sztabu okazała się dobrym strzałem. Pierwsze dni używania memów spotęgowały ruch na stronie, zwiększyły w stosunkowo „martwym” okresie liczbę fanów o kilkanaście procent, a przede wszystkim zaangażowały fanów, co z kolei przełożyło się na zasięg poszczególnych postów. Czy jest to strzał w dziesiątkę, na razie nie wiemy. O tę wiedzę będziemy bogatsi za jakieś dwa miesiące”. Trzymamy, więc kciuki, żeby wszystko dalej się udawało.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

źródło: www.facebook.com/WospWKrakowie

Zachęceni poradnikami przygotowanymi przez ekipę Now! Go Online organizatorzy Sztabu Krakowskiego dostrzegli coraz większy potencjał serwisu Twitter. Od czasu puszczenia w świat pierwszego Tweeta, już wiedzieli, że nie będzie on ostatni. Kolejne dni przynoszą nowych „followersów” i rosnącą liczbę interakcji z innymi użytkownikami.

Sztab w Ząbkowicach Śląskich

Podczas drugiej edycji Now! Go Online Andrzej Tucholski (jestkultura.pl) mówił o tym, że najważniejsze to posiadać stronę internetową. Tego samego zdania jest też Sztab w Ząbkowicach, który swoją stronę (http://wosp-zabkowiceslaskie.pl/) stworzył niedawno, ale już widzi wymierne korzyści z tego tytułu. Dzięki niej docierają do większej liczby osób, które są potencjalnymi wolontariuszami lub darczyńcami, zamieszczają tam obszerne testy i zdjęcia. Oprócz strony internetowej Sztab posiada konta na Twitterze i Facebooku. Dzięki temu może być w stałym kontakcie z mieszkańcami Ząbkowic, którzy są zainteresowani Finałem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Warto dodać, że dzięki Facebookowi Sztab nawiązał wiele ciekawych kontaktów z zespołami i darczyńcami.

Sztab w Kwidzynie

Sztab w Kwidzynie pojawił się w Internecie dopiero w 2011 roku, nie oznacza to jednak, że źle sobie tam radzi. Swoją przygodę z wirtualną siecią szefowie Sztabu zaczęli od założenie fanpage’a. Wygrzebali stare fotografie i na 4 miesiące przed Finałem, zaczęli aktywizować najpierw swoich znajomych, a potem to już rozniosło się wirusowo. Zauważyli, że dużą popularnością cieszą się zdjęcia z pracy Sztabu, podchwycili więc ten trend, dodatkowo zaczęli używać aplikacji. Wisienką na torcie jest fakt, że Sztab podczas poprzedniego Finału użył livestreamingu i planuje to powtórzyć.

źródło: www.facebook.com/WOSP.Kwidzyn

Podobnie jak te cztery sztaby, pozostałe 1696 również próbuje ogarnąć Internety. Jedne są w to bardziej zaangażowane i zakładają profile wszędzie, gdzie się tylko da, inne ograniczają się tylko do tego co niezbędne. Nikt jednak nie ma wątpliwości, że bycie online pomaga w grze, a poza tym może sprawiać wiele radości.

 

Natalia Krysiak i Alicja Wójcik – wolontariuszki zaangażowane w działania Pokojowego Patrolu działającego przy Fundacji WOŚP. W Centrum Prasowym w czasie Przystanku Woodstock oraz Finałów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zajmują się mediami społecznościowymi. Angażują się także w organizację konferencji Now! Go Online – spotkania dla organizacji pozarządowych poświęconego nowym technologiom.