Grupa LEGO postanowiła zbadać trendy społeczne, które wpływają na pewność siebie twórczych dzieci. Celem badań było podkreślenie tego, że dzięki dostosowaniu naszej komunikacji, możemy pomóc w kształtowaniu lepszej przyszłości dla dziewcząt. Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 61 500 rodziców i dzieci w wieku 5–12 lat w 36 krajach na świecie. Wyniki pokazały, że największe ryzyko, w szczególności dla dziewcząt, stanowią presja doskonałości i codziennego słownictwa. Badacze odkryli również, że już w wieku pięciu lat dziewczynki zaczynają tracić pewność siebie w zakresie kreatywności.
Ponadto:
Zobacz również
- 76 proc. dziewcząt ma pewność co do swojej kreatywności, jednak wraz z wiekiem ta wiara maleje, a dwie trzecie z badanych dziewczynek boi się dzielić swoimi pomysłami,
- 72 proc. badanych wskazało, że czuje ciężar perfekcjonizmu oraz obawia się popełniania błędów,
- 71 proc. badanych rodziców twierdzi, że dziewczęta częściej wstrzymują się z rozwijaniem swoich pomysłów z powodu presji.
– Kiedy dzieci boją się niepowodzeń, może to osłabić ich chęć odkrywania świata i nieszablonowego myślenia. Wpływa to na kluczową umiejętność twórczej pewności siebie, która może przenieść się w dorosłość. Kreatywna pewność siebie to pewność siebie pozwalająca na generowanie pomysłów, podejmowanie ryzyka i tworzenie unikalnych rozwiązań bez obawy przed porażką. Według Światowego Forum Ekonomicznego jest to kamień węgielny dobrego samopoczucia, zwiększający poczucie własnej wartości, redukujący stres i zwiększający szczęście, a także najważniejsza umiejętność w przyszłych miejscach pracy. Ponad trzy czwarte dziewcząt aspirujących do pracy w branżach kreatywnych podkreśla pilną potrzebę zmian – powiedziała Jennifer B. Wallace, absolwentka Harvardu, badaczka ds. rodzicielstwa i autorka bestsellerów.
Dlaczego język ma znaczenie?
W związku z badaniami, LEGO przedstawiło również film krótkometrażowy „More Than Perfect”, w którym sprawdza wpływ języka na twórczą pewność siebie. Dziewczynki zostały postawione przed dwoma różnymi wyzwaniami. W jednym z nich otrzymały komunikat, który wskazywał na to, że powstała budowla z klocków musi być perfekcyjna. Natomiast w drugiej odsłonie mogły działać jak chcą, najważniejsza miała być zabawa. Wniosek z eksperymentu był jeden: zmieniając nasz język, możemy pomóc zmienić przyszłość.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Badanie pokazało, że język codzienny może utrudniać dziewczętom swobodne wyrażanie siebie twórczo. Wyniki wskazują również na uprzedzenia społeczne. Rodzice zauważyli dominującą tendencję, zgodnie z którą opisy uwzględniające płeć są powszechnie stosowane do oceny dorobku twórczego twórców płci męskiej i żeńskiej. Przykładowo, społeczeństwo jest około 7 razy bardziej skłonne do przypisywania określeń takich jak „słodki”, „ładny”, „uroczy” i „piękny” wyłącznie dziewczętom. Natomiast określenia takie jak „odważny”, „fajny”, „geniusz” i „innowacyjny” dwukrotnie częściej przypisuje się wyłącznie chłopcom.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Stronniczy język wzmacnia tradycyjne role płciowe, co może odgrywać rolę w ograniczaniu kreatywności dziewcząt i utrwalaniu nierówności systemowych. Może ograniczyć je do wąskich kategorii, takich jak przedkładanie estetyki nad innowację. To ukryte uprzedzenie może osłabić pewność siebie dziewcząt i ograniczyć ich możliwości w dziedzinach zdominowanych przez mężczyzn. Zwalczanie tych uprzedzeń jest niezbędne do wspierania społeczeństwa włączającego, w którym dziewczęta mogą w pełni odkrywać swój potencjał twórczy. Każda dziewczyna zasługuje na swobodę odkrywania swojej kreatywności bez strachu i presji – dodaje Jennifer B. Wallace .
Według badanych dziewczynek 80 proc. twierdzi, że gdyby ich błędy były przedstawiane jako możliwość nauki na nich to mniej bałyby się próbować nowych rzeczy. Ponadto, dziewięć na dziesięć dziewcząt uważa, że ich pewność siebie wzrosłaby, gdyby dorośli skupili się bardziej na procesie twórczym pracy, a nie na efekcie końcowym, a 86 proc. przyznaje, że dzięki temu mniej martwiliby się popełnianiem błędów. Podsumowując, dziewczynki doszły uważają, że komunikaty dotyczące nastawienia na rozwój, takie jak „pomysłowe”, „odważne” i „inspirujące” podnoszą ich na duchu.
O badaniu
Badanie wykonano na zlecenie Grupy LEGO. Zostało przeprowadzone przez Edelman DXI. Wzięło w nim udział 61 532 osób, w tym 36 tys. rodziców i 25 532 dzieci w wieku 5-12 lat z 36 krajów, w tym z Australii, Nowej Zelandii, Austrii, Belgii, Brazylii, Kanady, Chin, Czech, Danii, Francji, Niemiec, Grecji, Hongkongu, Węgier, Indii, Indonezji, Włoch, Japonii, Kenii, Meksyku, Holandii, Polski, Portugalii, Rumunii, Singapuru, Słowacji, RPA, Korei Płd., Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji, Arabii Saudyjskiej, Tajwanu, Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i USA. Prace trwały od 13.12.2023 roku do 24.01.2024 roku.
opracowanie: Agata Drynko, źródło: mat. prasowe
PS Edukacyjna rewolucja dla niewidomych dzieci. LEGO wprowadza na rynek klocki Braille’a
Pierwsze klocki LEGO dedykowane niewidomym i niedowidzącym dzieciom trafiły w pierwszej kolejności do niektórych szkół i organizacji już w 2020 roku. Po pozytywnym odbiorze, firma wprowadziła je do regularnej sprzedaży.
PS2 Druga odsłona kampanii LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”
LEGO w drugiej odsłonie kampanii „Dziewczynki mogą wszystko” przełamuje stereotypy i wyobrażenia na temat zdolności, pasji i możliwości stereotypowo warunkowanych płcią. Akcję wspiera podróżniczka i dziennikarka Martyna Wojciechowska.