Poradnik: jak mówić i pisać o grupach mniejszościowych kierowany jest do dziennikarzy i dziennikarek, specjalistów i specjalistek ds. komunikacji oraz innych osób wypowiadających się publicznie, mających wpływ na język debaty publicznej. Powstał we współpracy merytorycznej z prof. dr hab. Ewą Kołodziejek, z Uniwersytetu Szczecińskiego, członkinią Rady Języka Polskiego. Poradnik dostępny jest w wersji online na stronie https://etykajezyka.pl/, również do pobrania jako plik .pdf, na licencji CC (BY). Oznacza to, że może być wykorzystywane w dowolny sposób i bez ograniczeń, za podaniem źródła.
– Jako specjalistki i specjaliści na co dzień zajmujący się komunikacją zdajemy sobie sprawę jaki wpływ ma język na tworzenie rzeczywistości społecznej. Wiemy, że słowa mogą ranić, nawet wbrew intencjom wypowiadających je osób. Jednocześnie obserwujemy zaostrzenie języka debaty publicznej, wynikające z polaryzacji, a także z walki o uwagę odbiorców. Chcielibyśmy, by język używany publicznie tworzył rzeczywistość przyjazną, w której nikt nie czuje się wykluczany, dyskryminowany czy obrażany – tłumaczy Wojciech Waglowski z agencji FleishmanHillard, która zainicjowała i przygotowała Poradnik.
Zobacz również
Publikacja ma ułatwić mówienie i pisanie w sposób niedyskryminujący, empatyczny i wolny od stereotypów o grupach narażonych na dyskryminację – o kobietach, osobach tworzących społeczność LGBT, migrantach, Żydach i Afrykanach.
– Wyszliśmy z założenia, że najbardziej odpowiednimi osobami do wypowiadania się o języku, jakim chcą być opisywane, są właśnie osoby, których język ten bezpośrednio dotyczy. Dlatego poprosiliśmy o pomoc i udział w projekcie organizacje pozarządowe, które na co dzień zajmują się poszczególnymi grupami – pomagają i edukują – dodaje Waglowski.
Rozdziały poświęcone każdej z grup napisane zostały przez autorów i autorki z wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych: Fundacji Ocalenie, Fundacji Afryka Inaczej, Fundacji Dziewuchy Dziewuchom, Stowarzyszenia Kampania Przeciw Homofobii, Żydowskiego Stowarzyszenia Czulent oraz Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Nie chcemy, by język był narzędziem dominacji nad drugim człowiekiem. Chcemy natomiast, by naszym działaniom słownym przyświecała zasada wzajemności zawarta w „złotej regule etycznej”: traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Lub w prostej, ogólnoludzkiej sentencji: Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe – podsumowuje prof. dr hab. Ewa Kołodziejek z Uniwersytetu Szczecińskiego, członkini Rady Języka Polskiego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Poradnik dostępny jest na tej stronie.