Od Lublina, przez Białystok, po Kraków
W ramach akcji na platformy sprzedażowe Going. oraz Empik Bilety trafiły symboliczne bilety wsparcia o wartości 10, 50 i 100 złotych. Do inicjatywy mógł się zgłosić każdy przedstawiciel branży kulturalnej. Cegiełka, po ponownym otwarciu klubów i uruchomieniu rynku wydarzeń, może posłużyć jako uniwersalna wejściówka, voucher lub bon zniżkowy do baru wybranego miejsca. Niektóre inicjatywy w ramach akcji #BiletWsparcia oferowały także autorskie gadżety – można było zdobyć m.in. bluzy i koszulki od Domu Kultury w Lublinie czy legendarne numerki z szatni białostockiego klubu FOMO.
Zobacz również
Kluby, studio tańca oraz Nagrobki
Cały dochód zebrany ze sprzedaży #BiletówWsparcia trafił bezpośrednio do miejsc i organizatorów. Going. zrzekł się wynagrodzenia za obsługę, pobierając jedynie niezbędną opłatę za zewnętrzne koszty operacyjne transakcji. Wszystko po to, aby pomóc przetrwać podmiotom organizującym wydarzenia w całej Polsce. Do akcji fundraisingowej dołączyło w sumie 45 podmiotów – kluby, agencje koncertowe, organizatorzy wydarzeń, animatorzy kultury, targi, studio tańca, teatr, wydawnictwo muzyczne, a nawet niezależny zespół muzyczny Nagrobki.
– Emocje towarzyszące wydarzeniom kulturalnym zostają z nami na długo. Niektórzy śmiało mogą powiedzieć, że koncert czy spektakl, w którym wzięli udział, wpłynął na ich osobowość i patrzenie na świat. Te niezapomniane chwile zawdzięczamy nie tylko artystom, ale także tysiącom osób, które działają za kulisami, aby każde wydarzenie mogło dojść do skutku. Dlatego w tych bardzo trudnych dla branży chwilach, zdecydowaliśmy się uruchomić akcję, która pokaże wsparcie nie tylko nasze, ale odbiorców, którzy tęsknią za wydarzeniami – komentuje Anna Maria Żurek, COO Going.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Branża przemówiła wspólnym głosem
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wraz z zakończeniem głównej akcji, swój finał miał cykl wideorozmów #BiletWsparciaLIVE, do którego Going. zaprosił przedstawicieli branży wydarzeń kulturalnych. O wpływie pandemii koronawirusa na branżę rozmawiali m.in. Paweł Trzciński z Distorted Agency, Sławomir Ostruszka i Paulina Lubowiecka z Big Idea oraz Clout Festival, Tomasz Masłowski z poznańskiej agencji koncertowej Winiary Bookings czy Magda Dubrawska z popularnej w środowisku polskiego rapu agencji Sold Out. Rozmowy, transmitowane na żywo w mediach społecznościowych, pozwalały wirtualnym widzom poznać pełny obraz sytuacji, z jaką mierzą się organizatorzy wydarzeń kulturalnych.
Aktualne warunki są również wymagające dla twórców teatru.
– Musimy dostosować wszystkie plany repertuarowo-premierowe, które były na wiosnę i jesień, często szukając nowych terminów z aktorami, reżyserami. Planujemy przenieść część repertuaru do sieci, aby dać ludziom możliwość obcowania z teatrem, jednocześnie zachęcając do ponownego przyjścia, gdy wszystko wróci do normy – opisuje Adam Sajnuk z Teatru WarSawy.
Współpraca sposobem na przyszłość
Cykl rozmów był również okazją do refleksji nad kondycją środowiska kulturalnego w Polsce. Zdaniem większości rozmówców #BiletWsparciaLIVE podczas lockdownu uwidoczniła się kulturalna dezintegracja branży. Spowodował ją brak wypracowanych narzędzi wpływu na decyzje odgórne oraz brak stowarzyszeń i organizacji pozarządowych, które skutecznie reprezentowałyby interes wszystkich przedsiębiorców i pracowników tego sektora. Magda Dubrawska z agencji Sold Out dodaje: – Nie jesteśmy pewni, co do modelu działania, wszystko zależy od rozwoju sytuacji. Nie mamy żadnych oczywistych i pewnych restrykcji, wskazań do czego mamy się dopasować i dlatego nie chcemy na razie podejmować decyzji co dalej, aby nie robić zamieszania. Jesteśmy bardzo wdzięczni ludziom, że nie wycofują się z koncertów i nie zwracają biletów.
Według uczestników spotkań branża eventowa powinna wspólnie pracować nad uznaniem jej przez rząd za istotną gałąź gospodarki.
– W pojedynkę nie mamy takiej mocy, jaką możemy mieć, działając razem – podkreślili rozmówcy podczas jednej z debat.
Zgodnie z najnowszymi decyzjami rządu od 6 czerwca mogą otworzyć się m.in. kina i teatry. Jednak pomimo zniesienia zakazu przyjęć okolicznościowych do 150 osób czy otwarcia restauracji, kluby muzyczne muszą pozostać zamknięte do odwołania. Wśród wytycznych administracyjnych odnośnie pandemii COVID-19 nie pojawiły się informacje, kiedy i pod jakimi warunkami obostrzenia te zostaną poluzowane.
Lista uczestników akcji #BiletWsparcia
- FOMO – Białystok
- Mózg – Białystok
- P23 – Katowice
- Królewstwo – Katowice
- Zet Pe Te – Kraków
- Szpitalna 1 – Kraków
- Fundacja Academica – Kraków
- Święta Krowa – Kraków
- DK Lublin – Lublin
- Lordis – Łódź
- Konkret – Łódź
- Labirynt Festiwal – Łódź
- Stara Przepompownia – Ostrów Wielkopolski
- Winiary Bookings – Poznań
- Be Kolektive – Poznań
- All in Poznań – Poznań
- Schron – Poznań
- Klub Vinyl – Rzeszów
- Agencja Premiera – Szczecin
- SOLD OUT – Warszawa
- No Problem – Warszawa
- SPATiF – Warszawa
- Pogłos – Warszawa
- Iskra – Warszawa
- 12on14 – Warszawa
- Requiem Records – Warszawa
- Room 13 – Warszawa
- Jasna 1 – Warszawa
- Luzztro – Warszawa
- Distorted Agency – Warszawa
- Rakieta – Warszawa
- Grand Bazar – Warszawa
- Big Idea – Warszawa
- Niebo – Warszawa
- Art. & More – Warszawa
- Offside – Warszawa
- Makes it happen – Warszawa
- Akwarium – Warszawa
- DM Agency – Warszawa
- WWW – Warszawa
- OH LALA – Warszawa
- POTEM-O-TEM – Warszawa
- Teatr WarSawy – Warszawa
- Tunel / Surowiec – Wrocław
- Nagrobki – zespół muzyczny