Chociaż większość osób kontaktuje się online z przyjaciółmi, krewnymi lub kolegami, co siódmy Polak przyznaje, że rozmawia też z nieznajomymi – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Europ Assistance.
W marcu 2017 r. na zlecenie grupy Europ Assistance zostało przeprowadzone badanie „Internauci w cyberprzestrzeni”, dotyczące działań podejmowanych online, obaw związanych z korzystaniem z internetu i bezpieczeństwa w sieci. W badaniu udział wzięli internauci z sześciu europejskich krajów: Francji, Hiszpanii, Włoch, Belgii, Niemiec i Polski.
Zobacz również
Social media ciągle na topie
Europejczycy są bardzo interaktywni. Z badania wynika, że podczas korzystania z internetu najczęściej przeglądają strony internetowe (84%), wysyłają maile (83%) i korzystają z portali społecznościowych (69%).
Użytkownicy social media aktywnie nawiązują kontakt z innymi osobami, wysyłając wiadomości i wystawiając komentarze (59%). Zamieszczanie postów znalazło się na drugim miejscu w zestawieniu (48%), a na trzeciej pozycji jest szukanie przyjaciół i znajomych (42%). Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do krajów śródziemnomorskich (Włochy, Francja Hiszpania) w krajach północnych bardzo popularne (druga najpopularniejsza odpowiedź) jest czytanie jedynie treści, które pojawiają się na portalach społecznościowych (Polska – 44%, Belgia – 45%, Niemcy – 48%). Zamieszczanie swoich zdjęć lub swojej rodziny zadeklarowało 35% internautów.
Popularnych komunikatorów używa 56% internautów – przy czym we Włoszech (83%) i Hiszpanii (91%) odsetek ten jest znacznie wyższy w porównaniu z Francją (28%) i Polską (32%). Użytkownicy czatów i komunikatorów w większości kontaktują się z przyjaciółmi i krewnymi lub kolegami (98%), tylko 14% osób przyznaje, że rozmawia z nieznajomymi, w celu nawiązania nowych relacji – najwięcej we Włoszech (17%).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Zakupy i finanse w sieci
Europejczycy nieco rzadziej używają internetu do bankowości elektronicznej (24%). Co ciekawe Polacy (26%) są na drugim miejscu, zaraz po Hiszpanach (32%), jeżeli chodzi o korzystanie z bankowości elektronicznej. Do czego zatem internauci wykorzystują bankowość internetową? Okazuje się, że we wszystkich badanych krajach najpopularniejsze jest robienie przelewów krajowych (82%) i sprawdzanie stanu konta (82%). We Włoszech (44%) i Polsce (35%) popularne jest również doładowywanie komórki, a międzynarodowy przelew bankowy najczęściej realizują Belgowie (35%) i Niemcy (26%).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak pokazują wyniki badania, na ostatniej pozycji aktywności internetowych znalazły się zakupy online – tylko 11% internautów przyznaje, że kupuje w internecie. Najwięcej we Włoszech (16%) i Niemczech (13%), najmniej w Polsce (9%) i Belgii (7%). Europejczycy w internecie najczęściej kupują odzież, obuwie i akcesoria (72%), urządzenia technologiczne (57%), wakacje i bilety lotnicze (51%) i bilety na koncerty lub przedstawienia (45%). Najrzadziej w wirtualnym koszyku znajdują się produkty spożywcze (24%) i produkty finansowe/ubezpieczeniowe (16%).
Jeżeli chodzi o formę płatności za zakupy online, to w Europie najpopularniejszy jest system PayPal (62%) i karta kredytowa (49%). Przelew bankowy najpopularniejszy jest w Polsce, gdzie znalazł się na pierwszym miejscu (74%), w Niemczech (64%) i Belgii (46%). W Hiszpanii popularna jest również karta debetowa (46%), a we Włoszech karta przedpłacona (45%).
Surfujemy na kanapie
Ponad 3/4 Europejczyków łączy się z internetem w zaciszu własnego domu (78%). Niezależnie od miejsca z sieci korzysta 17% osób, a w pracy online jest 14% internautów. Najmniej osób korzysta z internetu w miejscach publicznych tj. restauracje, kawiarnie (6%) lub będąc na dworze, czy w korzystając z komunikacji miejskiej (5%). Nieliczni korzystają z sieci w szkole lub na uczelni (2%). W Polsce, z siecią w domu łączy się aż 82% osób – to więcej niż średnia europejska. Pomimo iż z roku na rok rośnie popularność urządzeń mobilnych, polscy internauci najczęściej korzystają z komputera 84% (średnia w Europie to 79%). Za jego pomocą najchętniej kupują onlinę, korzystają z bankowości elektronicznej i surfują po internecie. Przez smartfona z siecią łączy się 36% Polaków (średnia w Europie to 41%) i najczęściej używają go do korzystania z social media, surfowania po internecie i komunikatorów. Z tabletów Polacy korzystają najmniej, tylko 13% przyznaje, że surfuje po internecie za pomocą tego urządzenia (średnia w Europie to 20%). Jeżeli już to robią, to chcą skorzystać z portali społecznościowych i przeglądać strony internetowe.
Badanie zostało zrealizowane w marcu 2017 roku przez firmę badawczą Lexis Research na zlecenie grupy Europ Assistance. Reprezentatywna próba badawcza wyniosła 4822 osób (800 ankiet w każdym kraju), które udzieliły swoich odpowiedzi w ramach ankiety internetowej.