W dobie ślepoty banerowej i rosnącego znaczenia kanału mobile wysyłanie wiadomości SMS bezpośrednio do klienta okazuje się receptą na sukces. Z raportu platformy SMSAPI “Komunikacja SMS w firmach” rysuje się obraz SMS-a jako narzędzia mogącego znacząco poprawić komunikację z klientem na wielu płaszczyznach.
Informacja i promocja
Komunikacja SMS-owa w firmach często spełnia funkcję informacyjną. Powiadomienia klienta np. o statusie jego zamówienia, wykorzystuje blisko ¾ badanych, a prawie połowa wykorzystuje SMS także do informacji o promocjach lub nowościach. Co piąty podmiot za pomocą wiadomości prowadzi komunikację wewnętrzną, zaprasza odbiorców na wydarzenia lub składa życzenia świąteczne i urodzinowe.
Zobacz również
Prawie wszyscy (94 proc.) wysyłają SMS-y do bazy odbiorców zebranej w kanałach własnych, np. przy rejestracji w sklepie, zapisie do newslettera itp. Jedynie 5 proc. firm kupuje bazę zewnętrzną. Co to oznacza? Że klienci doceniają i rozumieją permission marketing – stawiają na działania za przyzwoleniem, bo wiedzą, że takie przynoszą o wiele lepszy efekty.
Kampanie wielokanałowe
Wiadomość tekstowa łatwo wpisuje się w kampanie prowadzone w innych kanałach, trafiając z krótkim, najistotniejszym przekazem bezpośrednio do odbiorcy. Z tego powodu prawie połowa badanych (46 proc.) wykorzystuje SMS-y w łączonych działaniach, głównie z e-mailem, akcją w social mediach czy reklamą online, np. na portalach. Łączenie narzędzi online’owych z wiadomościami tekstowymi pozwala klientowi przejść gładko przez różne etapy zakupu. Przemieszczanie się między narzędziami jest naturalne, a SMS łatwo łączy je ze względu na swoją prostotę i możliwości – skrócone linki, komunikację dwukierunkową.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Rozmowa z klientem
Skuteczny marketing angażuje klienta, wciąga go w interakcję z marką. A SMS to nie tylko wysyłanie komunikatów, ale również narzędzie do dialogu z odbiorcą. Komunikacja dwukierunkowa pozwala na odbieranie odpowiedzi od klienta – stosuje ją 21 proc. firm. Sprawdza się ona szczególnie w przypadku badania opinii poprzez ankietę lub gdy poprzez szybką odpowiedź klient może wykonać konkretne działanie, np. zmienić dzień dostawy zakupów, odwołać wizytę u lekarza czy przedłużyć wypożyczenie książki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Efektywność SMS-a
Większość wysyłek SMS osiąga konwersję (liczbę wejść na stronę internetową po kliknięciu w SMS lub zakup pod wpływem SMS) na poziomie 0-20 proc. Ponad jedna czwarta badanych deklaruje konwersję 11-20 proc., niemal tyle samo – 5-10 proc. U co piątej firmy wynosi ona 0-5 proc, a co dziesiątej – 21-30 proc. Do pomiaru konwersji firmy stosują różne metody: przede wszystkim wejścia w podany w wiadomości link, średni przyrost sprzedaży po kampanii SMS, wykorzystanie przesłanych kodów rabatowych, a nawet samo otrzymanie odpowiedzi.
Mimo 25 lat istnienia SMS wciąż ma się dobrze i odgrywa istotną rolę w marketingu mobilnym. Marketerzy widzą w mobile potencjał i wiedzą, że dzięki wiadomości tekstowej mogą być zawsze blisko klienta. Trudno o bardziej bezpośrednie narzędzie komunikacji, które przedrze się przez cyfrowy szum informacyjny. Marketerzy są coraz bardziej świadomi swoich działań, zauważają rolę SMS-a na całej mapie komunikacji, łączą kanały i coraz częściej mierzą efekty działań. – Andrzej Ogonowski, PR & Brand Manager SMSAPI
Pełen raport do pobrania na stronie www.smsapi.pl/raport. Metodologia: W badaniu wzięło udział 188 przedstawicieli firm korzystających z platformy SMSAPI. Odpowiedzi pochodzą z okresu wrzesień-październik 2017.