Wzrost znaczenia retail mediów w planowaniu komunikacji marketingowej to globalny trend i jeden z głównych prognozowanych kierunków rozwoju e-commerce w najbliższych latach1. Choć retail media są szeroko dyskutowanym tematem, ich rola dopiero się umacnia. Ze sprzedawcą detalicznym lub siecią retail media współpracuje 50 proc. kupujących – wynika z pierwszego ogólnoeuropejskiego badania opinii na temat roli retail media w ekosystemie reklamy cyfrowej2. Jak wykorzystywać nowoczesne technologie z obszaru komunikacji marketingowej do pogłębienia zaangażowania konsumenta w trakcie procesu zakupowego – to jedno z kluczowych pytań, na które poszukają odpowiedzi eksperci konferencji IAB HowTo już 26 września w Warszawie.
– Retail media to ogromny potencjał, który tak naprawdę dopiero uczymy się wykorzystywać. Raport IAB Europe z pierwszego badania opinii na ten temat pokazuje, że połowa kupujących przenosi środki z innych kanałów marketingowych do mediów detalicznych, szczególnie z budżetów telewizji linearnej i marketingu performance3. Podczas wrześniowej konferencji IAB HowTo uczestnicy będą mogli pogłębić wiedzę z obszaru retail mediów, poznając konkretne rozwiązania dotyczące ich wykorzystania. Porozmawiamy również m.in. o największych wyzwaniach dla marek, tworzeniu kompleksowego doświadczenia zakupowego przy pomocy technik omnichannel, wykorzystaniu aplikacji i platform e-commerce do zwiększania efektywności komunikacji i mierzeniu wpływu działań reklamowych na wynik biznesowy – mówi Łukasz Sztuczyński, E-commerce Director w GroupM, Szef Grupy Roboczej E-Commerce i Retail Media IAB Polska.
Zobacz również
Wybór kanału komunikacji – wyzwania dla marek?
Nie bez znaczenia dla retail media pozostaje rewolucja komunikacyjna wprowadzona przez social media. Już w tym roku aż 1/3 wyszukań informacji odbywa się za pośrednictwem tego kanału, a w przypadku Gen Z ten trend to już ponad 50 proc. Kolejne lata będą niewątpliwie umacniać pozycję TikToka, Instagrama czy YouTube’a. Zmiana trendów wyszukiwania i podejmowania decyzji zakupowych w obliczu pokoleniowej rewolucji będzie ważnym tematem poruszonym przez Sebastiana Puchałę z Sempai.
Jak kształtują się, ewoluują i dokąd prowadzą trendy w retail media? O tym opowie Alex Crowe z Criteo. Dynamika retailu nie pozostawia złudzeń – wygrają ci, którzy trzymają rękę na pulsie. Czy gaming wpływa na retail? Czy produkt musi być gamingowy, aby kupowali go gracze? Budzące emocje zagadnienie przybliży uczestnikom Tomasz Przeździecki z game changer. W wystąpieniu „Chleb dla graczy świeci i jest droższy – czyli jak gry mogą być triggerem w sprzedaży produktów i usług w retailu”, ekspert zaprezentuje przegląd najciekawszych case studies i crossów marek wykorzystujących gaming jako motywator przy sprzedaży.
Potencjał kompleksowego przekazu
Mnogość kanałów komunikacji może przyprawić marketerów o zawrót głowy, ale najważniejsze jest to, by klient dostał od marki spójną, kompleksową wizję jej świata – niezależnie od tego, czy przekaz płynie z e-commerce, czy z nośników w świecie fizycznym.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
O łączeniu świata online i offline z korzyścią dla retailu opowie też Ewa Sadowska z Clear Channel Poland. Jak zintegrowane kampanie digitalowe napędzają ruch i sprzedaż w sklepach stacjonarnych? Jakie rozwiązania technologiczne umożliwiają tworzenie spójnych i angażujących doświadczeń konsumenckich? Jak wykorzystywać dane i mierzyć efektywność działań outodoorowych w przestrzeni retail? Wszystkiego dowiecie się z prezentacji „Connecting worlds”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mierzenie efektywności retail media będzie jednym z tematów wystąpienia ekspertek Publicis Groupe: Marzeny Zielonki i Beaty Sokołowskiej. Odwołując się do autorskich badań YOTTA prelegentki obalą mit, że retail media działają tylko na finalny zakup – opowiedzą o ich roli w budowaniu świadomości i wizerunku marki.
Skuteczni marketerzy potrzebują twardych danych. Co i jak mierzyć w retail mediach i dlaczego nie tylko sprzedaż, wyjaśni Michał Zajdel z Allegro.
Apps & E-commerce
Wykorzystanie aplikacji i platform e-commerce do zwiększania efektywności komunikacji marki to jedno z kluczowych zagadnień retail media i ważny element konferencji IAB How To. Patrycja Kościołowska z dentsu Polska zgłębi tajniki bezpośredniej sprzedaży konsumenckiej (DTC), a Łukasz Plutecki z AtomStore wyjawi, jak kreować doświadczenia zakupowe na urządzeniach mobilnych dla milionów – niekoniecznie za miliony. „The mobile revolution is now” – tytuł jego prelekcji przypomina, dlaczego nie warto lekceważyć potencjału e-commerce.
Dla kogo jest IAB HowTo: Retail 2024. Make Shopping a Sensation?
To wydarzenie dedykowane jest menedżerom, specjalistom ds. marketingu, właścicielom sklepów i platform e-commerce, markom FMCG oraz wszystkim, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na temat innowacyjnych strategii komunikacji marki i najnowszych technologii wspierających proces zakupowy.
Konferencja IAB How To: „Retail 2024. Make Shopping a Sensation” odbędzie się 26 września w Warszawie.
1Raport Strategiczny IAB Polska „Internet 2023/2024”, https://raportstrategiczny.iab.org.pl/rynek-e-commerce-i-retail-media/
2IAB Europe’s Attitudes To Retail Media Report
3Tamże.