grafika: fotolia.pl
(W poprzednim tekście skoncentrowałem się na usłudze pozycjonowania strony. Przeczytaj artykuł.)
Zobacz również
Opłata stała bardzo często jest wykorzystywana w różnych modelach rozliczeń w branży. Tak, jak stwierdziłem w poprzednim artykule, najczęściej jest łączona z różnymi modelami współpracy na linii agencja – klient. Jednak pozycjonowanie to nie jedyne, co jest w stanie zaoferować profesjonalna agencja SEO. Wachlarz dodatkowo oferowanych usług, najczęściej rozliczanych opłatą stałą obejmuje:
- Audyt SEO
- Konsulting
- Szkolenia
Audyt SEO
Audyt SEO jest najczęściej spotykaną usługą w tym modelu finansowym. Na polskim rynku bardzo często funkcjonuje w wersji bezpłatnej. Warto jednak zaznaczyć, że najczęściej bezpłatny audyt nie ma nic wspólnego
z płatną wersją audytu. Można to ocenić chociażby po objętości dokumentu, jednak znawcy tematu oceniają to po jego zawartości. Najczęściej bezpłatna wersja audytu ma za zadanie zweryfikować czy dany serwis nie zawiera błędów optymalizacyjnych. Taki darmowy audyt często jest robiony z wykorzystaniem programów, które go przygotowują bez udziału człowieka.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Z kolei płatny audyt powinien zawierać analizę serwisu oraz wytyczne wskazujące w jaki sposób przebudować serwis, aby zwiększyć na nim ruch. W takim dokumencie mogą znajdować się wytyczne dotyczące wielu kwestii w obszarach takich jak:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Optymalizacja kodu strony
- Optymalizacja indeksacji witryny
- Optymalizacja struktury witryny i nawigacji w serwisie
- Optymalizacja budowy treści na stronie
- Analiza profilu linków oraz źródeł linkowania
Audyt SEO może zawierać również pomysły odnośnie rozbudowy treści na stronie czy chociażby wykorzystania Social Media, oraz wytyczne odnośnie treści, które mogą wspomagać naturalne zdobywanie linków. Obowiązkowo w takim dokumencie powinny znaleźć się informacje odnośnie możliwości wykorzystania formatów rozszerzonych (ta kwestia dotyczy sposobu wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania), czy chociażby informacje o rozwiązaniach przyspieszających indeksację treści.
Efektem dobrze wdrożonych wytycznych z audytu SEO powinien być wzrost ruchu, zwłaszcza ze słów long-tailowych. Takie słowa w przypadku sklepów internetowych mogą cechować się najwyższym współczynnikiem konwersji.
Konsultacje ze specjalistą SEO
Jeśli chodzi o konsulting, to usługa, która może dotyczyć wielu elementów marketingu wyszukiwarkach internetowych. Podstawą rozpoczęcia rozmów z Agencją SEO powinna być dobrze zdefiniowana własna potrzeba. Agencję SEO przede wszystkim powinno zainteresować jaki jest cel konsultacji. Ostatnimi czasy najczęściej celem konsultacji jest ściągnięcie filtra nałożonego przez Google na domenę. Zdarza się to coraz częściej, ponieważ w obecnym kształcie algorytmu, Google przykłada większą wagę do nienaturalnych linków prowadzących do witryny i karze strony za łamanie wskazówek dla webmasterów. Dotyczy to zwłaszcza stron, które są linkowane z niskiej jakości katalogów, niskiej jakości blogów, tworzonych w celu umieszczania artykułów zawierających linki wychodzące (tzw. precli) oraz korzystających z Systemów Wymiany Linków.
W przypadku kary Google, warto przed rozpoczęciem konsultacji, jeszcze na etapie diagnozy, dać agencji SEO dostęp do narzędzi dla Webmasterów lub co najmniej przesłać komunikaty otrzymane od Google. Pomoże to w diagnozie przyczyn nałożenia filtra, co przełoży się na konkretną propozycję ze strony agencji. Warto pamiętać, że samo wykrycie przyczyny filtra niewiele daje. Ważne jest jej usunięcie, którego efektem musi być pozytywne rozpatrzenie wniosku wysłanego do Google. Dlatego też taka usługa powinna w sobie zawierać rozwiązanie problemu. Spotyka się, że za sukces w tego typu usłudze nalicza się dodatkową opłatę, którą można określić mianem success fee.
Z usług konsultingu z agencją SEO warto skorzystać przed rozpoczęciem budowy serwisu. Agencja SEO może pomóc już na etapie projektowania struktury serwisu. Przede wszystkim może pokazać jak poprawnie zbudować nawigację serwisu, adresy URL czy chociażby dodać breadtrumbs (mechanizm ułatwiający śledzenie naszej lokalizacji na stronie). Warto zwrócić uwagę na informację dotyczące jakie treści mogą generować ruch, jak zbudować serwis, aby ruch na nim się naturalnie zwiększał. Do bardzo ważnych informacji z pewnością będą należały te dotyczące schematu generowania meta tagów.
Szkolenia SEO
Ostatnim rodzajem usług rozliczanych w tym modelu jest opłata za szkolenia SEO. Te prowadzone przez agencję mogą dotyczyć dwóch kwestii. Z jednej strony polegają na dzieleniu się wiedzą z klientem, a z drugiej mogą to być szkolenia redaktorskie skierowane do klientów posiadających serwisy z dużą ilością wartościowej dla użytkowników treści. W obu przypadkach warto przed rozpoczęciem szkolenia ściśle określić jego tematykę a zwłaszcza sprecyzować omawiane zagadnienia.
Powyżej wymienione usługi, cieszą się coraz większym zainteresowaniem marketerów. Jest to nie tylko wynikiem działań Google, lecz także rosnącej świadomości specjalistów od marketingu. Wymienione powyżej usługi, mają duże znaczenie w udanych realizacjach kampanii. Warto jednak pamiętać, aby przed rozpoczęciem takiej współpracy dobrze przedstawić agencji swoje potrzeby, oraz określić wraz z nią w jakim stopniu te potrzeby mogą być zrealizowane. Warto zwrócić szczególną uwagę na dotychczasowe realizacje agencji, oraz opinie. Wszak przy modelu opłaty stałej podstawą udanej współpracy jest wzajemne zaufanie.
Autor
Andrzej Ficoń; Specjalista ds. SEO; Semahead Agencja SEM Grupy INTERIA.pl.