TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Jak skutecznie prowadzić cross-promocję na YouTubie

Jak skutecznie prowadzić cross-promocję na YouTubie
Jedną z najskuteczniejszych form budowania społeczności na kanale marki jest cross-promocja, która pozwala na szybkie i precyzyjne dotarcie do preferowanej grupy odbiorców. Kluczem do sukcesu tej aktywacji jest dobór odpowiedniego influencera.
O autorze
4 min czytania 2018-07-11

fot. depositphotos.com

Odpowiedniego, czyli takiego, którego demografia dopasowana jest do contentu marki. W ramach tej współpracy materiały publikowane są zarówno na kanale twórcy, jak i na kanale marki. Materiał opublikowany u youtubera jest zaproszeniem do obejrzenia dodatkowego odcinka na kanale klienta i zachętą do subskrybowania. Istotnym aspektem jest spójność tych komunikatów, a także przemyślana narracja, która pozwoli zatrzymać uwagę odbiorców na dłużej Efekt? Społeczności obu kanałów przenikają się, a marka w konsekwencji zyskuje nową lojalną widownię.

Lidl i Magic of Y, czyli magiczna cross-promocja

Jednym z przykładów efektywnej cross-promocji jest kampania zrealizowana dla sieci sklepów Lidl, marki, która zdecydowanie pozytywnie wyróżnia się na tle innych, jeśli chodzi o działania z zakresu content marketingu. Na kanale KuchniaLidla.pl od wielu lat publikowane były jakościowe treści z przepisami kulinarnymi tworzonymi przez znanych ambasadorów marki – Karola Okrasę czy Pawła Małeckiego. Materiały te cieszyły się dużym zainteresowaniem widzów, na co wskazywała m.in. liczba wyświetleń filmów, jednak nie generowały wzrostów w postaci preferowanej liczby subskrypcji. Jak już podkreślałyśmy, marka Lidl jest wzorem w prowadzeniu komunikacji ze swoimi konsumentami, dlatego długo nie pozostawała obojętna na to, jak dynamicznie zmienia się konsumpcja treści w Internecie. W drugiej połowie października 2016 roku marka uwzględniła w swojej strategii influencer marketing, po raz kolejny udowadniając, że jakościowy content to podstawa.

Kampania zrealizowana dla marki była nie tylko spotkaniem osób z dwóch różnych światów – online i telewizji, ale również połączeniem talentów z dwóch różnych dziedzin. Ta nieszablonowa kombinacja nie mogła się nie udać! Iluzjonista Y z kanału Magic of Y oraz kucharz Karol Okrasa wspólnie promowali sklepy Lidl i dostępne tam produkty w dwóch różnych materiałach. Nie zabrakło szczypty magii w tajskich lodach i efektów specjalnych, których klienci sklepów Lidl z pewnością się nie spodziewali. Śmiało możemy powiedzieć, że byli (dosłownie!) oczarowani.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy supermoce Y zasiliły również kanał marki? Zdecydowanie tak! Materiały zdobyły ponad 0,8 mln wyświetleń, 98% pozytywnych ocen, a liczba subskrybentów wzrosła o kilka tysięcy. Za wzrost liczby stałych widzów na kanale KuchniaLidla.pl odpowiadał również konkurs, który Y przeprowadził w swoim materiale. Iluzjonista w prosty sposób zaangażował tysiące widzów, którzy podjęli wyzwanie – zasubskrybowali kanał marki, kliknęli dzwoneczek i dodali komentarz z hasztagiem – #subskrybujekuchnielidla. Klient zyskał nie tylko zasięg, ale również wzmocnił swój wizerunek, prezentując się swoim konsumentom jako marka, która w nietuzinkowy sposób podchodzi do swojej komunikacji. Efekty zmiany strategii i inwestycji w cross-promocję z youtuberami widać wyraźnie w statystykach kanału.


źródło: socialblade.com

Słuchaj podcastu NowyMarketing


NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

New Balance i PLKD, czyli jak content żyje na YouTube

Kolejnym przykładem efektywnej kampanii crossowej jest współpraca New Balance z PLKD — najpopularniejszym graczem FIFY w Polsce i komentatorem sportowym. Celem kampanii była promocja marki New Balance wśród fanów youtubera oraz przekierowanie ruchu na kanał YouTube marki. W ramach współpracy opublikowane zostały dwa filmy na kanale klienta. W jednym z nich Damian Kornienko zmierzył się z piłkarzami Lechii Gdańsk w dwóch konkurencjach. Były to rzuty karne oraz rozgrywka w FIFĘ w loży stadionu. Dodatkowo na kanale PLKD pojawiły się dwa filmy sponsorowane, w których youtuber zmierzył się z zawodnikami Lechii Gdańsk w konkurencjach: crossbar challenge oraz rozgrywka w loży stadionu w FIFĘ. Łącznie cztery filmy osiągnęły organicznie prawie 370 tys. wyświetleń. 6 miesięcy później liczba ta wzrosła dwukrotnie.

Współpraca New Balance z youtuberem to świetny przykład na to, że cross-promocja nie tylko zapewnia napływ nowych widzów na kanał marki, ale też generuje content, który żyje bardzo długo i stale przyciąga nowych odbiorców. Dzieje się tak dzięki zaangażowaniu fanów influencerów, którzy śledzą odcinki z udziałem ulubionych twórców na wielu różnych kanałach, a w momencie, w którym znajdują nowe źródło interesujących ich treści, nadrabiają zaległości. Dodatkowo, obecność youtubera na kanale marki zapewnia szybkie tempo wzrostu liczby wyświetleń, co sprawia, że film jest przyjazny dla algorytmów YouTube i częściej polecany przez samą platformę, a więc ma większą szansę na promocję m.in. w karcie „Na czasie”. Współpraca z influencerami wpływa też na obecność wideo na listach odtwarzania. Przykładowo z odcinka zrealizowanego z marką na kanale PLKD „Crossbar challenge z Lechią Gdańsk” zostaniemy automatycznie przekierowani do kolejnego wideo z twórcą na kanale New Balance Poland (najpopularniejszego filmu na kanale marki). Warto także zadbać o dobre pozycjonowanie filmów z influencerami w wyszukiwarkach. Odpowiednia optymalizacja zapewni widoczność materiału nie tylko na YouTube, ale także w wynikach wyszukiwania Google, a film latami będzie generować kolejne wyświetlenia.




Najczęstsze błędy popełnianie podczas cross-promocji

  • Brak wyraźnego i angażującego CTA (call to action) – jeśli chcesz, żeby odbiorca coś zrobił – powiedz mu o tym;
  • Brak interesującego contentu na kanale, na który przekierowujemy ruch – cross przyciąga nowych odbiorców, ale tylko angażujące treści mogą ich zatrzymać na dłużej;
  • Nieumiejętny dobór influencera do cross-promocji – brak znajomości wszystkich dostępnych statystyk;
  • Koncentracja jedynie na efektach krótkoterminowych;
  • Niedbale sformułowana umowa – pominięcie udzielenia licencji, praw do treści, czy wykorzystania wizerunku twórcy;

Największe wyzwania związane z cross-promocją

1. Odpowiedni dobór kanału/ twórcy do cross-promocji

Szukając idealnego twórcy do współpracy, zwróć uwagę na kilka kluczowych informacji. Po pierwsze demografia – sprawdź, czyja grupa docelowa może być zainteresowana również twoim kanałem. Po drugie wyświetlenia – średnia liczba wyświetleń na kanale twórcy pomoże w określeniu potencjalnego zasięgu. Po trzecie subskrybenci – to oni stanowią najbardziej zaangażowaną grupę na kanale twórcy i z dużym prawdopodobieństwem to właśnie oni będą chcieli zasubskrybować twój kanał. Po czwarte ER (engagement rate) – jest istotny, gdy myślisz długofalowo i nie zależy ci tylko na dotarciu, ale również na wywołaniu konkretnej akcji.

2. Zaufanie influencerowi i danie mu wolności twórczej

Dla wielu marek szczególnie pierwsza współpraca z influencerem stanowi spore wyzwanie. Charyzmatyczny i przebojowy twórca może wywołać trochę zamieszania swoim wystąpieniem na kanale marki, który do tej pory prowadzony był w ściśle określony sposób. Rada? Nie staraj się maksymalnie wpisać influencera w sztywne ramy brandbooka, tylko wykorzystaj jego supermoc i dopisz do niej odpowiedni kontekst. Benchmark: na kulinarnym kanale KuchniaLidla każdy gość wykorzystuje swój talent np. Y robi magiczne lody tajskie.

8 wskazówek, o czym pamiętać podczas cross-promocji

  1. Sprawdź, czy twój kanał jest gotowy na crossa – czy masz wystarczająco dużo ciekawego contentu, żeby zainteresować nim nową grupę odbiorców i zachęcić ich do pozostania na kanale na dłużej.
  2. Przemyśl wybór youtubera, z którym chcesz się scrossować.
  3. Umieszczaj wyraźne call to action dla widzów – wprost powiedz im, co chcesz, żeby zrobili i co otrzymają, jeśli to zrobią.
  4. Podkręć efekty ciekawym konkursem (nagrody mogą być często symboliczne) lub aktywizacją dla widzów.
  5. Po zakończonej współpracy uprawiaj „content recycling” – optymalizuj wideo, poprawiaj pozycjonowanie nawet kilka miesięcy po zakończonym crossie, promuj wideo na innych platformach itp.
  6. Pamiętaj, że zapraszasz twórcę do siebie – pozwól mu się „rozgościć” na twoim kanale, niech robi to, co potrafi najlepiej i w ten sposób wykorzystaj jego supermoc
  7. Nigdy nie narzucaj zaproszonemu influencerowi roli do odegrania – jego odbiorcy szybko to zweryfikują, a ich oceny nie będą pozytywne.
  8. Bądź otwarty na dyskusję, a nawet krytykę – zapraszasz zupełnie nową grupę osób do swojej przestrzeni, daj im się poznać z jak najbardziej gościnnej strony 🙂