Jak pokazują dane Deloitte z ostatnich kilku lat, Polacy na przygotowania do świąt wielkanocnych wydają ponad czterokrotnie mniej niż na Boże Narodzenie. Są jednak branże (spożywcza, dekoracyjna, coraz częściej fashion), których przedstawiciele dostrzegli w okresie wielkanocnym niemałą szansę na zwiększenie, nawet kilkukrotne, sprzedaży on-line.
Przygotuj klientów na wielkanocną ofertę
Jak pokazują przykłady najbardziej efektywnych e-sklepów, rozpoczęcie działań promocyjno-marketingowych związanych ze startem sprzedaży wielkanocnej musi nastąpić najpóźniej 2 tygodnie przed świętami. W tym czasie coraz częściej myślimy o porządkach w domu, jego przystrajaniu, większych zakupach spożywczych itd. Każda z powyższych okazji staje się dobrym powodem do tego, aby przekazać potencjalnym klientom informację: wiemy, że jesteś zapracowany, dlatego robimy coś, żeby ci pomóc.
Zobacz również
Zaskocz
Wielkanoc, ze względu na korelację z wiosną stanowi idealny czas na to, aby zaskoczyć czymś pozytywnym klientów. Unikalny i intrygujący przekaz, atrakcyjna szata graficzna, a do tego spójna komunikacja w kanałach dotarcia do odbiorcy, z pewnością zwiększą prawdopodobieństwo dostrzeżenia oferty przez klientów. A to już połowa sukcesu. Za ciekawy przykład może posłużyć Tesco, które kilka lat temu wspólnie z Wirtualną Polską przygotowało dedykowaną, kampanię contentową o tematyce wielkanocnej:
Efekty tak przeprowadzonej akcji, zostały docenione przez klientów, którzy z jednej strony poznali bliżej ofertę produktową Tesco, a z drugiej uzyskali cenne porady, wiedzę jak przygotować wyjątkowe i niezapomniane potrawy, ozdoby.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Innym ciekawy przykładem akcji, jest dedykowana, pełna inspiracji, wiosenno-wielkanocna sekcja na stronie Villeroy & Boch.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Chodzi tu nie tylko o dekoracje i wyposażenie z motywami wielkanocnymi, ale wszystkim, co przywołuje na myśl wiosnę i wprowadza w jej klimat. Znajduje to odzwierciedlenie w kreacjach, za pośrednictwem których sklepy promują swój asortyment i inspirują klientów. Poniżej przykłady z http://www.tchibo.pl/, https://dukapolska.com.
Pozwól się zauważyć
Jak pokazują badania, tylko ponad 30% e-sklepów, wykorzystuje okres wielkanocny, aby przygotować dedykowaną pod nie ofertę. W związku z tym, jest to idealna okazja, by zwrócić uwagę klientów na Twój asortyment – konkurencja zaangażowana w promocję świąteczna jest mniejsza, więc i koszty wypromowania będą niższe. Pamiętajmy, aby nie pójść drogą na skróty i poza hasłem „promocja wielkanocna”, zrobić coś ekstra, co utkwi w pamięci potencjalnych klientów. Nie rób standardowych akcji, postaw na świeżość poprzez np.:
- dedykowaną, inspirującą strefę contentową;
- ciekawy dobrze stargetowany mailing;
- odświeżające kreacje banerowe;
- akcje w social media.
Niezależnie od tego, którą z dróg, form przekazu, wybierzesz pamiętaj, że Twój sklep dostaje unikalną możliwość zaistnienia w świadomości klientów i wyróżnienia się. Może to stanowić pierwszy krok w budowaniu bazy lojalnych klientów oraz przykład tego, jak ten pozornie niewielki potencjał świąt wielkanocnych, może zaowocować długotrwałą i owocną dla obu stron relacją z klientem.
O autorze:
Tomasz Cymerman – Absolwent Politechniki Wrocławskiej oraz Uniwersytetu Wrocławskiego. Od przeszło 5 lat związany z branża e-Commerce, a od ponad 10 lat z obsługą klienta oraz sprzedażą. Wykładowca akademicki na WSB i WSH we Wrocławiu, w zakresie e-Commerce. Od prawie 2 lat związany z Wrocławską Agencji e-Commerce IDEACTO. Ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej.