Grafika: freepik.com
Skup się, daj się wciągnąć historii, poczuj emocje i przekonaj się, że storytelling to nie tylko zwyczajne opowiadanie. To sztuka, która potrafi skłonić do działania, wzbudzić zaangażowanie i… zbudować silny wizerunek marki. Czy wiesz, że to właśnie za sprawą storytellingu największe brandy, takie jak Nike czy Coca-Cola, stały się legendarne? Poznaj tajniki tej sztuki i zwiększ wartość swojej firmy.
Czym jest storytelling?
Sztuka opowiadania historii w sposób przekonujący i angażujący słuchaczy lub czytelników jest obecna w kulturze od setek lat. Ma też swoje miejsce w marketingu i przestrzeni biznesowej. W takim kontekście jest to strategia polegająca na opowiadaniu historii związanych z marką, jej wartościami, celami i produktami w taki sposób, aby skłonić odbiorców do emocjonalnego zaangażowania, a w konsekwencji najczęściej dokonania zakupu. Storytelling to nie tylko opowiadanie o marce, ale również tworzenie wokół niej swoistej narracji i swego rodzaju legendy – przyciągającej uwagę i mającej znaczenie w budowaniu wizerunku.
W dzisiejszym świecie, w którym klienci mają dostęp do wielu produktów i usług, storytelling staje się coraz bardziej istotnym narzędziem marketingowym, pozwalającym wyróżnić markę, przyciągnąć klientów i zbudować długotrwałe relacje z nimi. Poprzez opowiadanie historii marka może przekazać swoją misję, wartości i unikalne cechy oraz stworzyć silną więź z klientami.
Idź w ślady najlepszych! Jak wykorzystać storytelling?
Ważnym aspektem storytellingu jest umiejętność stworzenia spójnej narracji, która będzie korespondować z ideą marki i pozwoli na jej wyróżnienie się na rynku. Dlatego przed przystąpieniem do kreacji historii dokładnie przeanalizuj swoją markę, jej cechy charakterystyczne i to, co chcesz przekazać o swojej firmie.
Najciekawsze reklamy świąteczne 2024 [PRZEGLĄD]
Kolejnym ważnym elementem storytellingu jest umiejętność wzbudzania emocji, które przyciągają uwagę i pozwalają na budowanie silnej relacji z klientami. W narracji stawiaj na wartości, którymi kieruje się Twoja marka i które mogą być bliskie grupie docelowej Twojej firmy, np. empatię, zaangażowanie społeczne czy dbałość o środowisko naturalne. Chcesz dowiedzieć się więcej o strategiach budowania marki? Odpowiedzialnie twórz, a także rozwijaj swój biznes przy pomocy portalu firmove.pl!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak storytelling sprawdza się w praktyce? Przyjrzyjmy się, jak potencjał tej strategii w kampaniach marketingowych i budowaniu całościowego wizerunku wykorzystały wielkie marki: Coca-Cola i Nike.
Coca-Cola od lat promuje swoją markę jako symbol radości, przyjaźni i rodzinnych chwil. Reklamy oczywiście przedstawiają produkt, ale duży nacisk kładą na propagowanie idei jedności, tolerancji i miłości. Oczywiście każdy z nas wysoko ceni te podstawowe wartości, więc takie podejście wzbudza w nas sympatię, a to sprawia, że marka zaczyna przyjemnie się kojarzyć i zyskuje na popularności.
Nike wypracował swoją pozycję, wykorzystując podobny mechanizm. Od lat marka ta kojarzona jest z wartościami takimi jak determinacja, wolność i odwaga. W 1988 roku firma stworzyła kampanię ze sloganem Just Do It, który stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych haseł w historii marketingu. Kampania przyciągnęła uwagę nie tylko dzięki oryginalnemu sloganowi, ale również emocjonalnym i motywującym historiom sportowców, którzy pokonywali trudności i osiągali sukcesy. Kto z nas nie popiera determinacji i nie podziwia upartego dążenia do celu mimo przeciwności? Nic więc dziwnego, że pozytywnie kojarzymy markę.
W obu przypadkach storytelling posłużył do wzbudzenia pozytywnych emocji i zwrócenia uwagi na bliskość idei firm i wartości cenionych przez klientów. Dzięki temu podejściu marki stały się ikonami swoich branż i od wielu lat cieszą się niesłabnącym uznaniem i zaufaniem klientów na całym świecie.
Jakie dodatkowe korzyści może dać Twojej firmie storytelling?
Dobrze skonstruowana narracja oparta na storytellingu pozwala również na zwiększenie zasięgu marki i budowanie jej autorytetu. Ciekawe i wartościowe historie zawsze przyciągają uwagę, co pozwala na dotarcie do nowych grup odbiorców i budowanie zaufania.
Nie można zapominać, że storytelling to nie tylko narzędzie do budowania wizerunku marki, ale również skuteczny sposób na pozyskanie inwestorów i partnerów biznesowych. Umiejętne przedstawianie wizji i opowiadanie interesujących historii pozwalają na pokazanie potencjału pomysłów i udowodnienie umiejętności perswazji, co może pozytywnie wpłynąć na decyzję o współpracy potencjalnych partnerów biznesowych.
Warto zainwestować czas i zasoby w tworzenie spójnej narracji opartej na wartościach, które są charakterystyczne dla marki, by wyróżnić się na rynku i zwiększyć zasięg firmy.
Materiał reklamowy powstały na zlecenie Firmove.pl.