Nikogo nie powinno już dziwić, że profile w social mediach typu Facebook czy Instagram są prowadzone zarówno przez osoby prywatne jak i firmy, organizacje czy instytucje publiczne. Jest to dla wielu ludzi podstawowe źródło informacji, dlatego że zamieszczane tam publikacje są często najbardziej aktualne. Aktywna strona na Facebooku to bardzo dobra taktyka promowania miasta wśród mieszkańców i turystów. Jak efektywnie prowadzić profil danego miasta?
Aktualne informacje
Przede wszystkim na profilu miasta powinny być zamieszczone wszystkie najbardziej aktualne informacje, których będą szukać mieszkańcy oraz turyści. Dodatkowo każdy na pewno doceni posty informujące np. o wycince drzew, zmianie godzin pracy którejś z instytucji, nowo budującym się przedszkolu czy szkole.
Zobacz również
Miasto w mediach społecznościowych powinno być widoczne oraz powinno działać prężnie na rzecz mieszkańców, oferując nie tylko wiadomości z BIP, ale też informacje z życia miasta.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Content marketing
Content marketing to tworzenie treści, które zainteresują odbiorców (w tym wypadku mieszkańców), skłonią do reakcji oraz zaktywizują do działania. Aby profil miasta był mniej oficjalny, należy używać mniej formalnego języka. Należy pamiętać, że treść postów kierowana jest do szerokiej grupy docelowej. Fanpage urzędu, miasta lub gminy może polubić osoba w każdym wieku, dlatego treść musi być czytelna i zrozumiała dla szerokiej grupy odbiorców. Należy dowiedzieć się, czego mieszkańcy oczekują od profilu oraz jakiej częstotliwości publikacji nie uznają za „zaśmiecanie” tablicy. Informacje te można pozyskać np. robiąc krótką ankietę wśród odbiorców.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Prowadzenie profilu miasta może być trudniejsze niż prowadzenie profilu firmy czy organizacji studenckiej. Fanpage urzędu, gminy czy miasta jest poddawany bardziej rygorystycznej ocenie. Użytkownicy dokładnie patrzą na komentarze zarówno te pozytywne, jak i negatywne. W Internecie każdy jest odważniejszy – łatwiej wydaje opinię i niezadowolenie, chętniej neguje poczynania burmistrza lub wójta.
Negatywne komentarze są jednak często usuwane, a ich autorzy blokowani. Jak zatem rozmawiać z mieszkańcami przy pomocy mediów społecznościowych? Przede wszystkim do komentowania i moderowania rozmów powinna być wyznaczona konkretna osoba, która będzie zajmowała się tylko komunikacją. Dobrze prowadzony profil urzędu to dużo komentarzy, rozmów oraz informacji zwrotnych. To również konieczność odpowiedzi na trudne społecznie pytania. Profil miasta powinien motywować społeczność do aktywności w Internecie i poza nim.
Profil dla turystów
Jeżeli miasto lub gmina mają wiele atrakcji do zaoferowania turystom, to aktywne prowadzenie profilu jest dobrym pomysłem. Można zastanowić się nad stworzeniem odrębnego profilu, który będzie przeznaczony tylko dla turystów. Informacje tam zawarte będą dotyczyły wszystkiego, co związane z atrakcjami turystycznymi i podobnymi inicjatywami. Nie będzie tam natomiast wiadomości o głosowaniu na nowego burmistrza czy o budowaniu nowego przedszkola.
Publikowanie zdjęć miasta z pewnością zachęci do odwiedzenia oferowanych zabytków i skorzystania z miejscowych atrakcji. Jeżeli do tego dodamy dobrze rozreklamowane wydarzenia (koncerty, jarmarki, targi, pochody, imprezy sportowe oraz tradycje regionalne), to można spodziewać się większej liczby turystów niż zazwyczaj.
Konkursy na profilu
Najlepszym sposobem na zaktywizowanie społeczności i osiągnięcie zamierzonych interakcji jest organizowanie quizów i konkursów z małymi nagrodami na profilu miasta. Dobrym pomysłem będzie np. quiz z wiedzy o danym mieście, zagadki dotyczące mniej oczywistych miejsc czy konkurs na najlepszą ciekawostkę.
Nie należy jednak organizować konkursów zbyt często. Aby zachęcić jak największą liczbę użytkowników Facebooka – którzy są jednocześnie mieszkańcami danego miasta – do polubienia i śledzenia profilu, dobrym sposobem będzie stworzenie płatnej kampanii informującej o konkursie.
Chatbot
Kolejnym dobrym pomysłem będzie stworzenie prostego chatbota na stronie miasta, odpowiadającego automatycznie na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania. Oszczędzi to czas moderatorom strony, a mieszkańcy dostaną informacje zwrotne w ciągu paru sekund.
Profil miasta na Facebooku to bardzo dobry sposób na zaktywizowanie społeczności. Należy tylko zastanowić się nad tym, co konkretnie powinno być zamieszczane oraz co będzie najchętniej czytane i obserwowane przez mieszkańców, bo w końcu to dla nich prowadzony jest ten profil.
O autorce: Natalia Szczucka, marketing manager, ConQuest Consulting