Pierwszym polskim klientem litewskiej firmy został Decathlon, który dzięki zastosowaniu rozwiązania SearchNode w swoim sklepie internetowym osiągnął wzrost konwersji na poziomie ponad 33 procent.
Wyzwania i cele
Wyszukiwanie produktów na stronie Decathlonu, przed integracją z SearchNode, stwarzało wiele problemów użytkownikom. Ze względu na dużą liczbę produktów, odnalezienie odpowiednich przedmiotów zajmowało dużo czasu. Wynikało to także z powodu skomplikowania języka polskiego. Takie frazy jak „rowerek dla dziecka” i „rowerek dziecięcy” nie dostarczały tych samych wyników.
Zobacz również
Wyzwaniem postawionym przed SearchNode była usprawnienie działania. Zespół bazował na know-how i doświadczeniach wynikających ze współpracy z wcześniejszymi klientami. Specjaliści SearchNode mieli zaproponować i wdrożyć rozwiązania przekładające się bezpośrednio na zysk i konwersję zakupową sklepu.
Projekt zakładał dwa podstawowe cele:
- Zwiększenie sprzedaży wprost z wyszukiwania. Integracja z SearchNode miała zapewnić odpowiednio wysokie zyski, dzięki sprzedaży produktów proponowanych klientom właśnie za pośrednictwem wyszukiwarki.
- Poprawienie User Experience. Celem projektu było poprawienie UX związanego z samym wyszukiwaniem produktów. Strona www Decathlonu zawiera tysiące pozycji. Kluczowe było umożliwienie przeglądania ich w sposób intuicyjny i odpowiadający potrzebom użytkowników.
Integracja i realizacja
Cały proces integracji i wdrożenia SearchNode na stronie Decathlon.pl zajął 3-4 tygodnie. Czas ten poświęcono na jak najlepsze dopasowanie właściwości wyszukiwania do specyfiki sklepu. Zespołowi SearchNode zależało na tym, aby nie tylko wprowadzić odpowiednie rozwiązania techniczne, ale też by od strony wizualnej wyszukiwarka odpowiadała identyfikacji www.decathlon.pl.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W wyniku działania SearchNode, na stronie Decathlonu pojawiła się zupełnie nowa wyszukiwarka. Uruchomiono mechanizmy usprawniające nie tylko funkcjonalność, ale też zwiększające komfort użytkowników. Miały one ułatwić zarówno odnalezienie pożądanych produktów, jak i podjęcie decyzji o zakupie, poprzez maksymalną personalizację wyników, w zależności od preferencji kupującego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Lista wprowadzonych rozwiązań zawierała:
- oparty na machine learning system rozpoznawania zwrotów
- autokorektę eliminującą problem literówek
- wyszukiwanie kontekstowe umożliwiające dokładną selekcję produktów
- asystenta wyszukiwania funkcjonującego na zasadzie sztucznej inteligencji
- autouzupełnianie
- narzędzia wspierające działania reklamodawców
- system eliminujący problem synonimów
- panel do generowania raportów analitycznych
- rozbudowaną obsługę języka polskiego
Zapewniono też kompleksową obsługę projektu. W trakcie integracji obie strony stale się kontaktowały i na bieżąco wymieniały uwagami na temat wprowadzanych zmian, aby maksymalnie dostosować wyszukiwarkę do potrzeb użytkowników. Specjaliści SearchNode szkolili też ekspertów klienta w temacie nowych rozwiązań, przekazując wiedzę zebraną podczas pracy z wcześniejszymi firmami. Ponadto po zakończonym procesie wciąż pozostają w kontakcie z pracownikami Decathlonu. Wraz z rozwojem narzędzia sugerują nowe rozwiązania. Jest to szczególnie ważne przy sklepie o tak dużym asortymencie, który wymaga stałego usprawniania.
Wyniki
Po zakończeniu integracji, zespół SearchNode skoncentrował się na kolejnym etapie, który zakładał monitorowanie efektów działania wyszukiwarki. Na początku SearchNode był udostępniany klientom sklepu stopniowo. Poniżej można zapoznać się z wynikami uzyskanymi przy użyciu nowej wyszukiwarki w bezpośrednim porównaniu z kupującymi korzystającymi z wcześniejszego systemu wyszukiwania. Przedstawione liczby to wyniki uzyskiwane na Decathlon.pl w dniach 1.09-20.09 2018 roku.
Kluczowe wnioski
- Konwersja zakupowa na Decathlon.pl wzrosła aż o 33,83%. To najważniejszy wskaźnik, gdyż odpowiednio skonfigurowane wyszukiwanie miało przełożyć się bezpośrednio na sprzedaż sklepu.
- Wyszukiwarkę SearchNode co prawda wdrażano stopniowo, jednak szybko było widać pierwsze efekty. We wspomnianym okresie sesje bez dostępu do wyszukiwarki SearchNode stanowiły 62,34%. Różnica ta nie była tak widoczna w wartości zakupów, gdzie mimo znacznie większej ilości sesji, zysk z zakupów bez użycia SearchNode wynosił jedynie 55,05%. To najlepszy dowód, że dobre wyszukiwanie przekłada się na zyski sprzedającego.
- Wzrosła też średnia wartość zamówienia. Różnica ta wyniosła 1,14 zł.
- Znacząco wzrósł wskaźnik średniego zysku na sesję. Dochód większy o 2,10 zł na takim przykładzie pokazuje nie tylko większą skłonność do decyzji o zakupie. Udowadnia też, że kupujący nie muszą już tak długo przeszukiwać strony i wielokrotnie na nią wracać, by odnaleźć pożądane przedmioty.