Najbardziej liczy się wiedza i doświadczenie. Nie mniej istotne jest posiadanie lekkiego pióra oraz umiejętność dobrej organizacji pracy – tak wynika z lipcowego badania przeprowadzonego przez Socjomanię w ramach Akademii Socjomanii – dwumiesięcznego kursu przygotowującego do pracy w branży mediów społecznościowych.
Jakie umiejętności?
Statystycznie co tydzień pojawia się od 15 do 20 nowych ofert pracy związanych z mediami społecznościowymi. W przeważającej większości z nich pracodawcy podkreślają wagę kompleksowej znajomości tej tematyki – w teorii i w praktyce. Te spostrzeżenia potwierdzają eksperci z czołowych agencji (K2 Social, Think Kong, GONG) zapytani przez twórców badania. Innymi pożądanymi przez branże umiejętnościami są: kreatywność, znajomość języka angielskiego oraz znajomość narzędzi do monitorowania działań w social media.
Zobacz również
Ponadto można wyodrębnić parę dodatkowych atutów, które pozwolą wyróżnić się osobom szukającym pracy w branży social media. Należą do nich: podstawowa znajomość programów graficznych (Photoshop, Gimp), sprawne wyszukiwanie informacji w sieci oraz elastyczność – gotowość do pracy w nietypowych godzinach.
Rozwój nowych profesji
O tym jak dynamicznie zmienia się rynek pracy w mediach społecznościowych świadczy ewolucja zawodów-specjalizacji, która nastąpiła w przeciągu ostatnich kilku lat. Jeszcze dwa lata temu firmy najczęściej poszukiwały osoby na stanowisko “social media specialist”. Obecnie lista możliwych profesji w branży mediów społecznościowych składa się z kilkunastu pozycji. Oprócz wspomnianej należy także wymienić: social media manager, community manager, content strategist, specjalistę ds. YouTube’a czy eksperta ds. komunikacji wizualnej.
Jak zdobyć doświadczenie oraz pracę?
Firmy poszukują przede wszystkim pracowników mających doświadczenie w tej branży. A co w przypadku osób, które go nie posiadają, a chciałyby związać swoją karierę zawodową z social media? Twórcy Akademii Socjomanii radzą, aby nie patrzyć na to wyłącznie przez pryzmat ubiegania się o staż czy praktyki. Innym sposobem jest np. udzielanie (w postaci wolontariatu) wsparcia w mediach społecznościowych organizacjom pozarządowym czy też doradzanie małemu, lokalnemu, zaprzyjaźnionemu biznesowi.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Jeszcze innym rozwiązaniem jest budowanie marki osobistej (personal branding) w sieci poprzez prowadzenie tematycznego bloga. O tym, że jest to sposób na zdobycie pracy świadczą historie Jakuba “Pijaru Koksu” Prószyńskiego czy Maćka “Troyanna” Trojanowicza. Są żywymi przykładami na to, że dzięki dzieleniu się swoimi przemyśleniami w sieci można zostać zauważonym przez branżę – dodaje Bartłomiej Rak – współpomysłodawca Akademii Socjomanii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badanie Socjomanii zostało przeprowadzone w lipcu bieżącego roku na próbie 100 ofert pracy, które pojawiły się na łamach czołowych polskich portali internetowych z ofertami pracy.