W ciągu ostatniej dekady informacje udostępniane online przez marki stały się nieodłącznym elementem przeważającym o podejmowaniu decyzji zakupowych przez konsumentów. To dzięki zebranym danym klienci czują, że wybiorą produkt zgodny z ich potrzebami i oczekiwaniami. Pomagają im w tym także case studies.
Case study – co to jest i dlaczego warto wykorzystać ten format treści?
Case study, inaczej nazywane analizą przypadku, studium przypadku czy potocznie kejsem, to jeden z najlepszych sposobów na wykazanie wartości danego produktu czy usługi. Jest to idealna metoda przedstawiania potencjalnym klientom szeregu korzyści, które płyną ze współpracy z Twoją firmą czy też ze skorzystania z Twojej oferty.
Zobacz również
Studium przypadku opiera się na realnych danych i opisuje doświadczenia zakupowe innego klienta. W ten sposób dostarcza czytelnikom sugestywnych, realistycznych i przekonujących informacji o efektach, jednocześnie budując wizerunek Twojej marki.
Jak dowodzą badania, ponad 80% konsumentów przyznaje się do czytania recenzji, a przeciętny Kowalski musi przeczytać ich aż 10 zanim poczuje, że może zaufać danej marce. Co więcej, aż 91% z ankietowanych osób przyznało, że pozytywne opinie i case studies zwiększają w ich mniemaniu prawdopodobieństwo skorzystania z usług firmy i są o 50% bardziej godne zaufania, niż reklamy natywne.
Korzyści z wykorzystania case studies widzą także i marketerzy. Według raportu HubSpot State of Marketing 2020, 13% marketerów określa case studies jako jeden z podstawowych formatów treści wykorzystywanych w ich strategii content marketingowej. To sprawia, że studia przypadków są piątym najpopularniejszym rodzajem treści, ustępującym jedynie treściom wizualnym, blogom i ebookom.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: hubspot.com
Wielu właścicieli firm nie do końca jednak wierzy w moc case studies. Ich obawy często związane są z dość powszechnie znanym problemem złego ulokowania środków i poniesienia wyższych nakładów finansowych na ich przygotowanie w porównaniu do postów blogowych. Gdy jednak jasno nakreślimy cel tworzenia case study – zbudowanie zaufania potencjalnych klientów, pokazując, jak oferowane przez nas produkty i usługi sprawdzają się u innych klientów – to nagle okazuje się, że „gra jest warta świeczki”. Pamiętajmy, że klienci nie tylko chcą wierzyć markom – chcą także usłyszeć pozytywne opinie od osób, które już wcześniej skorzystały z oferty danej firmy.
Jak stworzyć wartościowe case study?
Studium przypadku, jak i każdy inny format treści w content marketingu, musi nieść wartość dla odbiorców i odpowiadać na ich potrzeby. Z tego względu przede wszystkim należy skupić się na czterech głównych aspektach podczas tworzenia case study.
1. Wytypuj problemy i zastrzeżenia swoich klientów, wokół których stworzysz historię.
Głównym powodem tworzenia case study jest dążenie do wyeliminowania wątpliwości zakupowych potencjalnych klientów. Studium przypadku powinno pomóc im w wizualizacji ich sukcesu, dostarczając szczegółów zastosowania, które wspierają wartość produktu. Kiedy zdobędziesz zaufanie potencjalnego klienta, znacznie łatwiej będzie Ci go zachęcić do zakupu.
2. Przedstaw historię i bazuj na realnych danych.
Ciekawe historie aktywują cały nasz mózg i sprawiają, że czujemy się, jakbyśmy nimi żyli. Tworząc więc treść case study, postaraj się, aby brzmiała ona, jak historia o potencjalnym kliencie – z wyraźnym wstępem, przedstawieniem jego problemu oraz wymiernych korzyści, które osiągnął on, wybierając Twój produkt lub usługę.
Przytaczane informacje poprzyj danymi oraz wpleć w treść opinie wystawione przez Twoich dotychczasowych klientów. Samo stwierdzenie, że Twój produkt jest „najlepszy na rynku” nie przekona klientów. Używanie żargonu marketingowego lub technicznego może również zirytować klientów. Dostosuj ton i formę komunikacji do Twoich czytelników. Pamiętaj, że nie ma nic bardziej przekonującego, niż przykład ze świata rzeczywistego, przedstawiający szczery punkt widzenia klienta.
3. Zadbaj o czytelną szatę graficzną.
Użytkownicy internetu wolą przeglądać, a nie czytać publikowaną treść słowo w słowo. Musisz więc odpowiednio sformatować studium przypadku. Duże fragmenty tekstu, bez żadnych pomocniczych elementów wizualnych, powodują u e-czytelników znużenie i w większości przypadków są przez nich ignorowane.
W celu urozmaicenia case study użyj więc zdjęć, dane przedstaw w formie czytelnych wykresów, zastosuj także treści multimedialne i cytaty. Szczególnie ostatni z wymienionych elementów ma dużą moc. Cytaty zawarte w Twoim studium przypadku to niezwykle potężne narzędzie marketingu treści, które prowadzi ludzi do konwersji.
4. Zadbaj o promocję case study.
Musimy także pamiętać o dystrybucji stworzonego contentu. Jeśli nie zadbamy o odpowiednią promocję case study, nie dotrze ono do Twoich potencjalnych klientów i tym samych nie zachęci ich ono do złożenia zamówienia. W jaki sposób możesz wypromować stworzone studium przypadku?
- Pierwszym oczywistym miejscem, w którym możesz umieścić link do case study, jest Twoja firmowa strona internetowa.
- Możesz też utworzyć dedykowaną sekcję ze studiami przypadków na www, aby ułatwić użytkownikom odwiedzającym Twoją witrynę ich odnalezienie.
- Innym wartym uwagi rozwiązaniem jest wysyłka informacji o case study do Twoich subskrybentów w newsletterze, dołączenie linku do e-maili kierowanych do klientów po rozmowach sprzedażowych czy też osadzenie przekierowania do case study we własnej stopce mailowej.
- Możesz również udostępniać studia przypadków za pośrednictwem mediów społecznościowych wraz z oznaczeniem klienta, którego dana treść dotyczy.
Z jakich sekcji powinno składać się case study?
Podczas tworzenia studium przypadku bardzo ważne jest odpowiednie poukładanie wiadomości. Wówczas wzmocnimy siłę przekazu i sprawimy, że użytkownik będzie zaciekawiony opowiadaną przez nas historią. Z jakich sekcji powinno składać się case study? Kluczowe informacje znajdziesz na infografice:
Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia – case study możesz także wykorzystać do stworzenia innego, równie ciekawego formatu treści: infografiki czy materiału wideo.
Studia przypadków to jedne z nielicznych taktyk optymalizacji współczynnika konwersji w content marketingu, które mogą zadziałać niesamowicie dobrze, zanim potencjalni klienci zdecydują się na dokonanie zakupów. Nic tak bowiem nie buduje wiarygodności i zaufania u potencjalnych klientów, jak historie sukcesu dotyczące Twojego produktu czy usługi. Case study wspierają skomplikowany proces podejmowania decyzji i budują wizerunek marek w internecie. Koniecznie więc włącz ten format treści do swojej strategii content marketingowej.