Często jednak marki zapominają o grupie użytkowników, która należy do jednej z najbardziej podatnych na moc interaktywnych reklam w mediach społecznościowych. Mowa tutaj o grupie znajdującej się w przedziale wiekowym 35-60 lat. Jak sprawnie wykorzystać ich zaangażowanie i przekuć to na utrzymanie zainteresowania? Najlepiej będzie to opisać w kilku podpunktach.
Punkt pierwszy – skup się na Facebooku
Wybranie bazowej platformy działań to rzecz bardzo ważna. Opcję dobieramy w oparciu o wybraną przez siebie grupę docelową. Nie warto na przykład angażować się w kampanie reklamowe na TikToku czy Tinderze, kiedy próbujemy sprzedać protezę czy kredyt chwilówkę – najzwyczajniej w świecie trafimy z naszymi treściami do osób, które nie są w żadnym stopniu zainteresowane naszymi produktami.
Zobacz również
Facebook przez ostatnie lata mocno się „postarzał” – widać to w danych pokazujących, że ponad 70 procent populacji z grupy wiekowej 30-64 lat korzysta z tego medium. Młodsi użytkownicy częściej wskazują na wcześniej wspomnianego TikToka czy Instagrama. Ta pozornie podstawowa wiedza jest niezwykle kluczowa, a każdy doświadczony socialowiec zgodzi się, że dobór głównej platformy działań jest niezwykle ważny.
Punkt drugi – sprytnie angażuj
Wybrałeś platformę, to teraz czas zadbać o to, aby Twoja treść osiągnęła jak największy sukces. Tutaj kluczową rolę odegra zaangażowanie naszej grupy docelowej.
Starsi użytkownicy Facebooka (30-60) uwielbią angażować się pod postami. Grupa w tym przedziale wiekowym najchętniej udostępnia posty, najczęściej zostawia komentarze i uwielbia głosować za pomocą reakcji czy ankiet. Kluczem do efektywnego wykorzystania tego potencjału jest tworzenie treści, które zachęcą tych użytkowników do kreatywnego zaangażowania.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dobrą metodą są posty z pytaniami otwartymi, które wykorzystują to, czym charakteryzują się starsi użytkownicy FB – uwielbiają pisać komentarze i wdawać się w (czasami zażarte) dyskusje. Pytania najlepiej będą sprawdzać się na prostych grafikach, ponieważ w takim formacie są dobrze widoczne i najprzystępniejsze dla starszego użytkownika. Warto także nawiązać treścią zadanego pytania do promowanego produktu/usługi – tutaj musimy postawić na dużą kreatywność i zrozumienie swoich obserwatorów. Nie możemy też zapomnieć o moderacji, poprzez którą mamy możliwość w bardzo sprawny oraz naturalny sposób zwiększyć interakcję z użytkownikami i stworzyć dobry wizerunek marki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kolejnym sposobem na zyskanie zaangażowania na naszym profilu jest głosowanie. Proponuję tutaj trzy warianty:
- Ankieta/Poll
- Głosowanie reakcjami
- Głosowanie komentarzami
Każdy z nich posiada ogromny potencjał na zaangażowanie użytkowników. Ankieta jest najprzystępniejszym formatem z trzech, oferującym aktualizowany procent odpowiedzi (dzięki czemu może nawet zostać wykorzystana do szybkiego zbadania preferencji klientów). Jednakże formatem, który ma największą szansę na zbudowanie organicznego zasięgu, jest głosowanie komentarzami.
Można tutaj zadać sobie pytanie „dlaczego”? Przecież reakcje są sprawdzonym formatem, generującym niemałą liczbę lajków. Otóż warto wiedzieć, że komentarze generują znacznie więcej zasięgu organicznego. Zamiast emotki spróbuj wstawić do grafiki cyfrę lub krótkie słowo oraz zachęć użytkowników w tekście posta do zamieszczenia odpowiedzi w komentarzach. Każdy komentarz wygeneruje zasięg organiczny, ponieważ jest widoczny dla znajomych osoby komentującej, a ci także mogą stanowić grupę zainteresowaną produktem.
Kolejnym pomysłem na efektywną kampanię mogą być różnego rodzaju zagadki, krzyżówki, łamigłówki i rebusy. Potrafią one wygenerować dużą ilość zaangażowania wśród omawianej przez nas grupy docelowej. Po raz kolejny wspomnę o tym, aby kreatywnie nawiązywać do swoich produktów/usług w poście. Na przykład rozwiązaniem krzyżówki może być nazwa promowanego produktu lub słowo nawiązujące do naszych usług.
Punkt trzeci – styl to podstawa
Zastanawialiście się, dlaczego pstrokate, mocno ocierające się o bezwstydną tandetę obrazki, życzące odbiorcy „miłej kawusi i spokojnej niedzieli”, są aż tak popularne wśród grupy docelowej silver? Wystarczy przyjrzeć się designowi, jaki dominuje w tych obrazkach – kolory, duże litery, jasno przedstawione emocje. Uważam, że jeśli coś działa, mimo tego, że nie wygląda „fantastycznie” i jest potwornie banalne, to zawsze warto się tym zainspirować (oczywiście w granicach rozsądku).
Idąc wzorem „pysznych kawusi i spokojnych niedzieli” – zadbaj o to, aby grafika postów miała jak najbardziej wypromowane kolory. Nie wstydź się wykorzystywania jaskrawych barw, to przyciąga uwagę starszych użytkowników. Oczywiście, staraj się nie przekraczać ram identyfikacji graficznej swojej marki, ale nie bój się eksperymentować.
Ponadto prostota. Im prostszy jest przekaz, tym większa szansa, że użytkownik wejdzie w interakcje. Proste i konkretne elementy dają nam większą szansę na osiągniecie sukcesu w promocji danego contentu.
Nie zapomnij o dużych i czytelnych literach! Niektórzy użytkownicy mogą mieć problemy ze wzrokiem, więc wstawienie wyraźnego fontu zdecydowanie ułatwi przeczytanie posta i wejście w interakcję z treścią. To oczywiście bazowa wiedza, ale nie należy o tym zapominać.
Punkt czwarty – moderacja, czyli wejdź w interakcję
Już wcześniej o tym wspomniałem, ale tę kwestię warto rozważyć szczegółowo. Jeżeli już uda Ci się osiągnąć solidne zaangażowanie, nie obawiaj się wchodzenia w interakcję z użytkownikami, którzy zostawili komentarz. Poprawnie odpowiedzieli na twoją zagadkę? Pochwal, zagaj, postaraj się wskazać na produkt lub usługę, jaką promujesz.
Ton twoich odpowiedzi powinien być luźny, swobodny i może lekko humorystyczny (na ile pozwala tone of voice prowadzonego kanału). Dzięki wzniecaniu dyskusji między już zaangażowanymi użytkownikami, zwiększasz szanse na poprawienie wizerunku marki, uściślenie społeczności swoich fanów oraz zwiększenie organicznego zasięgu.
Istnieje także szansa na to, że dzięki wykazaniu się kreatywnością, możesz zachęcić użytkowników do częstszego komentowania Twoich pozostałych treści, także tych które niekoniecznie były nastawione na zaangażowanie. W ten sposób można w ciekawy sposób wykorzystać to, jak często angażują się starsi użytkownicy mediów społecznościowych.
Punkt piąty – uderz w nuty nostalgii i życia codziennego
Ten podpunkt mocno stawia na dobry pomysł i niebanalną kreatywność. Jeżeli uda Ci się nawiązać swoim postem do dziedzin, z którymi najchętniej identyfikują się osoby z przedziału wiekowego 30-60, możesz trafić w dziesiątkę.
W tej grupie docelowej najlepiej wychodziły nam posty nawiązujące do:
- Kabaretów
- Wędkarstwa
- Sprzątania, zarządzania domem
- Pozytywnych wydarzeń historycznych
- Wydarzenia obecne (real time marketing)
W jaki sposób nawiążesz postem do tych tematów? Tutaj dużo zależy od dobrego pomysłu. Nie jest to łatwa sprawa, dlatego warto inspirować się innymi profilami i dać się czasami „ponieść tematowi”. Każdy pomysł tego rodzaju dodaje dużo jakości naszemu profilowi i zwiększa szanse na zebranie dużej ilości fanów.
Jeżeli będziecie trzymali się tych zasad, odpowiednio je realizowali i dołożycie jeszcze własne sposoby (które pozyskacie wraz ze zdobywanym doświadczeniem), będziecie mieli duże szanse na pozyskanie i zaangażowanie osób z grupy docelowej 35-60. Nie bójcie się interaktywnych form, odpowiadania na komentarze, eksperymentowania z formą graficzną i oczywiście pozwólcie się zainspirować innym.
Klucz do serc starszych użytkowników jest na wyciągnięcie Waszych rąk, wystarczy po niego sięgnąć.