Wybór wtyczki e-commerce
Aby rozpocząć sprzedaż, musisz mieć para rekwizyt w postaci stworzonej strony WordPress oraz motyw, który jest kompatybilny z wybraną przez Ciebie wtyczką e-commerce. Następny krok to wybór pluginu, który da Ci funkcje niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży: koszyk, konta użytkownika, ścieżkę zakupową, konfigurowalne kategorie i strony produktu itp.
Do tematu możesz podejść dwojako: postawić na sprawdzone, najpopularniejsze rozwiązanie lub eksperymentować z bardziej niszowymi. O gustach się nie dyskutuje, więc poprzestanę jedynie na krótkim opisaniu stojących przed Tobą możliwości.
Zobacz również
WooCommerce
Król WordPressowych e-commerce jest jeden i nie zapowiada się na jego detronizację w dającej się przewidzieć przyszłości. WooCommerce jest na rynku od 2011 roku, a w 2015 zostało przejęte przez Automattic, firmę stojącą za WordPress.com i w znacznym stopniu odpowiedzialną za rozwój tej technologii. Od tego momentu Woo jest oficjalną wtyczką e-commerce WordPress’a i, co za tym idzie – jednym z najpopularniejszych systemów e-commerce na świecie.
Główne zalety WooCommerce:
- wtyczka jest darmowa,
- mnóstwo rozszerzeń – płatnych i bezpłatnych,
- duża społeczność, częste update’y,
- możliwość sprzedaży dowolnych produktów w dowolnej formie: subskrypcje, produkty cyfrowe do pobrania, integracje z operatorami płatności i kurierami,
- olbrzymi wybór motywów wspierających WooCommerce.
BigCommerce
BigCommerce to firma, która tworzy autorskie rozwiązania dla e-commerce już od dłuższego czasu. W 2018 rozpoczęli ofensywę na WordPress’a, udostępniając darmowe rozszerzenie e-commerce. Back-end pozostaje po stronie udostępnianego przez firmę SaaS’a, natomiast integracja z WordPressem umożliwia znaną i lubianą wolność w dopasowaniu front-endu pod swoje potrzeby.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zalety BigCommerce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- łatwa skalowalność, m.in przez “wypchnięcie” procesów back-endowych do własnej platformy, a nie przeprowadzanie ich na WordPress’owej stronie,
- dużo funkcji znanych z pluginów WP przeniesiono bezpośrednio do narzędzia, eliminując potrzebę instalowania dodatkowych rozszerzeń,
- nieograniczone możliwości dopasowania, zbliżone poziomem do WooCommerce,
- dodatkowe funkcje zwiększające bezpieczeństwo, przeniesione wprost z SaaS’a BigCommerce.
WP EasyCart
WP EasyCart to z pewnością, jak sama nazwa wskazuje, najprostsze w obsłudze narzędzie w zestawieniu. Gdy prowadzisz mały sklep i nie potrzebujesz tysięcy funkcji i rozszerzeń, alternatywnie – bardzo goni Cię czas, warto rozważyć tą opcję.
Co da Ci WP EasyCart?
- prosty w obsłudze i konfiguracji sposób na rozpoczęcie sprzedaży,
- wszystkie niezbędne funkcje e-commerce opakowane w przystępną formę,
- łatwe integracje z narzędziami marketingowymi, płatnościami i firmami kurierskimi,
Easy Digital Downloads
EDD to rozwiązanie, jak sama nazwa wskazuje, dla sprzedających pliki cyfrowe. Darmowa wtyczka jest tak skonstruowana, by proces zakupu i dostarczenia pliku klientowi był szybki i prosty w konfiguracji.
Zalety Easy Digital Downloads
- rozwiązanie zoptymalizowane pod sklepy sprzedające pliki,
- po zakupie klient otrzymuje link do pobrania pliku,
- pełny proces sprzedaży i płatności w ramach jednego rozwiązania,
- rozwiązanie jest darmowe, a zaawansowana subskrypcja roczna kosztuje od 199$.
Instalacja wtyczki
Następnym krokiem jest instalacja wybranego przez Ciebie plug-inu z poziomu CMS WordPress. Niezależnie od wybranej wtyczki, instalacja przebiega tak samo – w CMS’ie przejdź do zakładki “„Wtyczki”, następnie „Dodaj nową” i wyszukaj interesującą Cię nazwę. Po zakończeniu instalacji, Twój CMS jest gotowy do wprowadzania produktów.
Poniższe kroki opisują schemat postępowania w WooCommerce. Inne wtyczki e-commerce mogą mieć inne kroki, lecz generalnie nie powinny się one znacząco od siebie różnić.
Dodanie produktów
W CMS’ie Twojej strony pojawi się zakładka „Produkty”. Możesz rozpocząć ich wprowadzanie. W przypadku WooCommerce dodanie produktu niewiele różni się od dodania posta na bloga.
Rozpoczynasz, podobnie jak przy wpisie, od uzupełnienia nazwy produktu oraz jego opisu.
Następnie należy wybrać wariant, zależnie od typu produktu. Do wyboru mamy:
- Prosty: prosty produkt bez różnych opcji SKU (ID produktu),
- Grupowy: powiązane ze sobą produkty, z których każdy jest osobnym produktem Prostym,
- Z wariantami: produkt z różnymi SKU – np. buty lub ubrania w różnym rozmiarze,
- Zewnętrzny/afiliacyjny: przedmioty sprzedawane poza Twoim sklepem.
Poniżej opisałem opcje, jakie pojawią się w przypadku dodawania Produktu prostego:
Jeśli chcesz dodać produkt wirtualny, zaznacz na górze checkboxy „Wirtualny” i „Do pobrania.” W ustawieniach zniknie karta wysyłki, odznaczyć musisz również zarządzanie dostępnością, gdyż produkty wirtualne z reguły są nielimitowane. W zakładce Ustawienia główne zyskasz natomiast możliwość dodania pliku z utworem i ustawienia pobierania.
Garść porad odnośnie dodawania produktów
- Twórz unikalne opisy produktów – nie kopiuj ich ze strony producenta. To pomoże Twojej pozycji SEO,
- Zwracaj uwagę na jakość zdjęć – zamieszczaj obrazy wysokiej jakości, fotogenicznie przedstawiające produkt oraz w domyślnym, kwadratowym formacie WooCommerce.
- Przyporządkowuj produkty do kategorii – ułatwisz klientom ich odnalezienie, a Google potraktuje kategorię podobnie jak dodatkowe słowa kluczowe.
Dostawy i Płatności
Kolejność konfiguracji sklepu nie bez przyczyny przypomina proces zakupowy. Podczas tworzenia sklepu musisz zadbać o każdy kolejny element procesu. Od trafienia do Twojego sklepu, przez wyszukanie i wybór produktu, na dostawie i płatnościach kończąc.
Zarówno dostawę, jak i płatności konfiguruje się za pomocą wtyczek. Wyszukaj w sklepie WooCommerce interesującą Cię firmę kurierską oraz operatora płatności, pobierz rozszerzenie, przejdź przez proces konfiguracji i voilà – możesz zacząć sprzedawać swoje produkty.
Nie zarekomenduję Ci odpowiedniego operatora płatności – zależy to od tego, ile i jakiej wartości produkty będziesz sprzedawać. Jeśli skupiasz się głównie na polskim rynku, korzystniejsza cenowo będzie oferta rodzimych operatorów: PayU, Przelewy24, tPay itp. Jeśli prowadzisz sprzedaż głównie za granicę – może okazać się, że lepiej będzie postawić na uznaną globalną markę – np. PayPal, Stripe. Ci operatorzy na pewno pobierają większe opłaty, lecz klient zagraniczny będzie bardziej skory do dokonania zakupów za ich pośrednictwem, bo zna te marki i im ufa.
Podsumowanie
Stworzenie sklepu e-commerce samodzielnie w gruncie rzeczy jest zadaniem stosunkowo prostym i tanim. Wymaga co prawda poświęcenia czasu na edukację w tym zakresie i konfigurację każdego z elementów – lecz tym zostaje nam w kieszeni spora ilość pieniędzy, które zapłacilibyśmy deweloperom.
Musisz zdawać sobie jednak sprawę, że mówię tu o wariancie, w którym kupujesz gotowy, dobrze oceniany na rynku szablon, instalujesz wtyczkę e-commerce, dodajesz produkty i rozpoczynasz sprzedaż. Jeśli masz inne oczekiwania względem wyglądu poszczególnych podstron, chcesz dopasować styl elementów, dodać jakąś niecodzienną funkcjonalność – zaczynają się schody. Pozostaje Ci albo nauka HTML5 + CSS z Youtube’a, Mimo lub jakiegoś bootcampa, albo ratowanie się developerem, który pomoże Ci w osiągnięciu celu.
Jeszcze inny problem masz (lecz pytanie, czy należy to traktować jako problem), jeśli sprzedaż w Twoim sklepie jest już na bardzo zaawansowanym poziomie. Setki produktów, tysiące użytkowników dziennie – wariant bazujący na szablonie-gotowcu i własnoręcznej, podstawowej konfiguracji Woo już tu nie zadziała i zwiastuje olbrzymie problemy z procesem zakupowym na każdym jego etapie – a w rezultacie utratą klientów.
Co wtedy?
Wtedy nie ma już odwrotu ani w zasadzie innego racjonalnego wyjścia – trzeba zlecić zaprojektowanie i napisanie frontu sklepu od zera profesjonalistom i połączenie go ze znanym i lubianym CMS’em (np… WordPress’em). To jedyna droga, aby z jednej strony mieć unikalny, szybki i bezproblemowy e-commerce, a z drugiej nie pakować się w drogie usługi abonamentowe, których koszty szybko przekroczą jednorazową cenę stworzenia sklepu na własność.
Tu dochodzimy do momentu, w którym ten artykuł niepostrzeżenie przemyca treść sponsorowaną (nie oszukujmy się, po coś przecież tłukłem tyle tekstu). Jeśli znalazłeś się w powyższej sytuacji i to moment na stworzenie zaawansowanego sklepu internetowego, polecam skontaktowanie się z software housem, który specjalizuje się w budowaniu customowych e-commerce i robi to wewnętrznie – od UX designu, przez development do testów i wdrożenia na serwer. Zupełnie przypadkiem, idealnym przykładem jest nasz CodetoWP by appwise software house. Napisz do wybranych przez siebie firm, umów się na spotkanie, porównaj oferty, wybierz rozważnie najkorzystniejszą, dopnij szczegóły wymagań, terminu i rozliczenia – i po jakimś czasie będziesz miał e-commerce z prawdziwego zdarzenia.