Z pomocą może tu przyjść podejście user experience, które pomaga podnieść atrakcyjność produktu na każdym etapie jego tworzenia. Poniżej przedstawiamy zbiór wskazówek, w jaki sposób można zaimplementować UX do nowego projektu.
KROK 1: Zbierz informacje na temat celów biznesowych i potencjalnych użytkowników
To podstawa, bez której nie warto rozpoczynać procesu projektowego. Musisz wiedzieć, jakie cele chcesz osiągnąć, jakie zasoby mogą Ci w tym pomóc. Odpowiedzi na poniższe pytania pomogą Ci stworzyć spójną wizję produktu i określić, jakie wymagania muszą zostać spełnione. Zarówno holistyczne spojrzenie na produkt i jego cechy, jak i czynniki wpływające na jego docelowy kształt to podstawa do wyznaczenia elementów determinujących dalsze etapy tworzenia produktu, a co za tym idzie, ustalenie odpowiedniej strategii działania. To jest również idealny moment na stworzenie listy niewiadomych, na które będziesz potrzebować odpowiedzi w kolejnych etapach.
Zobacz również
- Jakie są ograniczenia?
- Z jakich zasobów możemy korzystać?
- O czym musimy pamiętać podczas tworzenia produktu?
- Jakie jest nasze value proposition?
- Co już wiemy?
- Czego musimy się jeszcze dowiedzieć?
- Na jakie platformy projektujemy?
- Jak możemy posegmentować odbiorców produktu?
- Kto jest grupą docelową?
- Jakie są cele biznesowe?
KROK 2: Poznaj swoją konkurencję
By wygrać, potrzebna jest odpowiednia strategia. Znalezienie dobrych i złych wzorców pomoże Ci uniknąć błędów już popełnionych przez Twoich rywali, a być może nawet zainspiruje Cię i nakieruje na nowe, ciekawe rozwiązanie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Kim jest nasza konkurencja?
- Jakie są jej mocne strony?
- Czego możemy nauczyć się na jej błędach?
- W jaki sposób możemy z nią konkurować?
- Co możemy zrobić lepiej i jak?
KROK 3: Zbierz informacje o użytkownikach
Dowiedz się, jakie potrzeby mają osoby, do których chcesz dotrzeć. Ludzie nie kupują produktów, kupują rozwiązania swoich problemów. Postaraj się poznać ich jak najlepiej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Kim są potencjalni klienci?
- Jakie są ich potrzeby?
- W jakim kontekście i w jaki sposób korzystaliby z produktu?
- Jakie są ich problemy?
- Jakie mają oczekiwania względem produktu?
- Z jakich konkurencyjnych rozwiązań korzystają obecnie?
KROK 4: Określ obszar działań
Na podstawie informacji zebranych do tej pory, stwórz listę docelowych cech i funkcji produktu. Ustal, które są priorytetowe i jakie są między nimi zależności.
- Które funkcjonalności są niezbędne?
- Z których możemy zrezygnować na wcześniejszym etapie?
KROK 5: Określ scenariusze użycia
Przemyśl dokładnie, jakie są możliwe działania, które użytkownicy mogą wykonać podczas korzystania z Twojego rozwiązania. Zadbaj o to, by ścieżki były optymalne, bez żadnych ślepych zaułków. Diagramy i wstępne szkice ekranów mogą okazać się tutaj bardzo pomocne.
- Jak będzie wyglądała krok po kroku ścieżka użytkowników podczas korzystania z produktu?
- Ile takich ścieżek możemy zidentyfikować?
- Jakie są scenariusze korzystania z produktu?
- W jaki sposób użytkownicy będą realizować swoje główne zadania?
KROK 6: Przejdź do szczegółów
Teraz jest czas, by przełożyć swój pomysł na kartkę papieru.
- Jakie ekrany będzie trzeba zaprojektować?
- Jakich elementów użyjemy i w jaki sposób powinny zostać rozmieszczone na poszczególnych ekranach?
- Które sekcje lub elementy powinniśmy wyróżnić?
- Czy zaproponowane rozwiązanie pokrywa wszystkie możliwe scenariusze użycia?
KROK 7: Przetestuj swój koncept na potencjalnych użytkownikach
Sprawdź, czy Twój pomysł jest intuicyjny i atrakcyjny dla grupy odbiorców. Testy użyteczności pomogą wychwycić największe błędy i niedociągnięcia już przed wdrożeniem, pozwalając tym samym zaoszczędzić na ewentualnych kosztach późniejszych poprawek.
- Czy zaprojektowane rozwiązanie jest optymalne?
- Jak użytkownicy radzą sobie z wykonywaniem głównych zadań?
- Co jeszcze można usprawnić przed implementacją?
KROK 8: Upewnij się, czy produkt spełnia pierwotne założenia
Podczas procesu tworzenia grafiki, jak również w fazie wdrożenia, mogą nastąpić niespójności pomiędzy założeniami a „wizją” designera lub programisty. Pilnuj, by tak się nie stało lub by zaproponowane zmiany były korzystne dla użytkowników.
- Czy ostateczny wygląd produktu dostosowany jest do grupy odbiorców?
- Czy ostateczny projekt jest spójny z założeniami i wcześniejszą wizją?
- Czy główne CTA i pozostałe elementy wyróżniają się odpowiednio i wyglądają na interaktywne?
- Czy interakcje są intuicyjne?
- Czy produkt spełnia ustalenia założone na wcześniejszych etapach?
- Czy zachowana została odpowiednia hierarchia elementów, taka sama, jak na wcześniej zaprojektowanych i przetestowanych makietach?
Kroki, które przedstawiliśmy, są podstawą wiedzą pomocną przy tworzeniu rozwiązań cyfrowych. Dzięki nim Twoje produkty będą przemyślane i zaprojektowane w sposób, który usatysfakcjonuje użytkowników.