Jak zoptymalizować sklep, aby Google go pokochał?

Jak zoptymalizować sklep, aby Google go pokochał?
O autorze
5 min czytania 2022-07-22

Unikalna treść czy wysokiej jakości, tematyczne linki zewnętrzne to niewątpliwe bardzo ważne elementy składowe sukcesu w organicznych wynikach wyszukiwania. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze jednej cegiełki – optymalizacji technicznej, która w e-commerce odgrywa ogromną rolę. Jak dostosować swój sklep internetowy do wymagań Google? Postaramy się omówić najważniejsze zagadnienia na przykładzie platformy e-commerce Shopware 6.

Adresy URL

URL jest jednym z pierwszych elementów, które użytkownik dostrzega, wchodząc na daną stronę. Dlatego ważne, aby był on czytelny i logicznie skonstruowany. Z perspektywy SEO, przyjazne adresy URL to również obowiązkowy element, który wskazuje botom tematykę strony. Wśród dobrych praktyk tworzenia URLi możemy wymienić m.in. używanie wyłącznie małych liter, unikanie parametrów, stosowanie myślnika jako separatora czy uwzględnianie słów kluczowych.

W przypadku wielu platform e-commerce konieczna jest instalacja dodatkowego pluginu, który pozwoli zoptymalizować pod SEO strukturę adresów URL. Na szczęście w Shopware 6 funkcja ta jest wbudowana w rdzeń systemu. Dzięki temu możesz w pełni dostosować strukturę adresów URL kategorii, podstron produktowych czy landing page’y z poziomu jednego widoku.

Przekierowania

Na temat przekierowań musisz zwrócić szczególną uwagę m.in. wtedy, gdy migrujesz swój sklep na nowy silnik lub kiedy oferta produktowa Twojego e-commerce dynamicznie się zmienia. Stosowanie przekierowań pozwala uniknąć spadków widoczności i obniżyć współczynnik odrzuceń, ponieważ robot wyszukiwarki zostaje przekierowany na nowy odpowiednik starej podstrony. Dzięki temu osiągnięte pozycje usuniętej podstrony są przekazane na nowy odpowiednik.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W Shopware 6 usunięte podstrony kategorii czy produktów automatycznie przekierowują do strony głównej. Jednakże lepszym rozwiązaniem jest ustawienie przekierowania na stronę, która bardziej odpowiada tematyce nieistniejącego już URL-a. W tym celu konieczna będzie instalacja dodatkowego modułu, np. płatnego SEO Professional lub darmowego SEO Redirect (301/302).

Szybkość ładowania strony

Z własnego doświadczenia zapewne wiesz, że gdy strona zbyt długo się ładuje, z dużym prawdopodobieństwem nie będziesz czekać na jej pełne załadowanie, tylko ją opuścisz. Dobry pagespeed jest niezwykle ważnym czynnikiem z perspektywy user experience, ale nie tylko. W ostatnich latach Google wprowadził do swojego algorytmu szereg zmian (m.in. Core Web Vitals), które zwiększają znaczenie optymalizacji szybkości sklepu i stawiają page experience na ważnym miejscu wśród czynników rankingowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co zatem możesz zrobić, aby przyspieszyć swój e-commerce? Przede wszystkim zadbaj o minifikację zasobów JavaScript, kompresję plików, wyeliminuj zasoby blokujące renderowanie. Zwróć także uwagę na wstępny czas reakcji serwera. Ważny z perspektywy optymalizacji prędkości jest także wybór platformy e-commerce. Jakie opcje w tym kontekście ma do zaoferowania Shopware? Przede wszystkim wykorzystanie frameworka Symfony czy zastosowanie szablonów Twig, czyli rozwiązań, które znane są z wysokiej wydajności. Możesz wykorzystać również dostępne rozszerzenia, które wspierają m.in. proces lazy loadingu (np. moduł Lazy Loading). Ten element zdecydowanie wymaga wsparcia technicznego, rekomendujemy więc współpracę z software-housem (np. Smartbees) lub freelancerem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


Źródło: pagespeed.web.dev

Optymalizacja grafik

Poruszając temat pagespeed, nie sposób zapomnieć o plikach graficznych. To często one, wstawiane na sklep w zbyt dużych rozmiarach, wyraźnie wpływają na wydłużone ładowanie strony. To nie wszystko. Z perspektywy SEO, kluczowe są również tytuł pliku oraz tekst alternatywny, które pozwalają botom wyszukiwarki określenie tematyki napotykanych grafik.

Bardzo ważne, aby platforma e-commerce miała wbudowane narzędzia do optymalizacji plików graficznych lub możliwość instalacji dodatkowych rozszerzeń. Tak też jest w przypadku Shopware 6. Domyślnie możesz edytować tytuł i tekst alternatywny grafiki. Natomiast używając odpowiednich pluginów, istnieje możliwość optymalizacji rozmiaru plików graficznych (np. Optimize your images with Imagify) czy optymalizacji nazw plików (np. SEO image names), z czym jest duży problem w przypadku wielu platform e-commerce.

Meta tagi

Meta title i meta description to dwa tagi bardzo ważne z punktu widzenia użytkowników i botów wyszukiwarek. Meta title to tytuł strony, który wyświetla się na karcie okna wyszukiwarki oraz w wynikach wyszukiwania. Natomiast meta description to opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania zaraz pod tytułem. Dla SEO szczególnie ważny jest tag title, ponieważ wskazuje on botom tematykę strony. Description odgrywa ważniejszą rolę z perspektywy użytkowników – ma zachęcić ich do wejścia na Twoją stronę z SERPów.

Pomimo tego, że Google może zmieniać wartość wyświetlanego tytułu i opisu w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o napisanie unikalnych tagów title i description w swoim e-commerce. Zwróć uwagę na dobre praktyki tworzenia tych elementów. Długość title nie powinna przekraczać 60 znaków, a description 120-155 znaków. Pamiętaj, aby w obu miejscach postawić na język korzyści oraz umieszczenie słów kluczowych w naturalny sposób. Szczególnie w przypadku title frazy mają duże znaczenie.

Większość systemów e-commerce ma wbudowany mechanizm dodawania meta tagów title i description. Nie inaczej jest w Shopware 6. Dzięki domyślnej funkcjonalności możesz samodzielnie edytować tytuł i opis oraz ustawiać formuły odpowiedzialne za ich generowanie, korzystając ze zmiennych np. na karcie produktu w postaci: {Nazwa produktu} | {Nazwa sklepu}. Znacznie ułatwi to pracę nad optymalizacją poszczególnych sekcji.

Mapa strony

Sitemapa to plik, który zawiera listę wszystkich podstron Twojego e-commerce. Dla botów wyszukiwarek stanowi bardzo ważne źródło wiedzy o strukturze witryny. Dzięki niej mają one dostęp do wszystkich adresów URL, które chcesz, aby były indeksowane. Stworzenie mapy strony zdecydowanie ułatwi proces crawlingu Twojego e-commerce oraz przyspieszy indeksowanie nowych treści.

Podobnie jak z innymi funkcjonalnościami i w tym przypadku możesz spotkać się z wbudowaną opcją generowania sitemapy, jak i z możliwością instalacji dodatkowego pluginu rozszerzającego bazowe funkcjonalności w zależności od wybranej platformy e-commerce. W Shopware 6 mapa strony jest generowana automatycznie. Co ważne, platforma wspiera też duże e-commercy dzięki funkcji dzielenia sitemapy na kilka mniejszych plików. Możesz także zdefiniować czas odświeżania mapy witryny.

Tag Robots

Do zarządzania indeksowaniem podstron w ramach serwisu niezwykle przydatny jest Tag Robots. Dzięki niemu możesz decydować o tym, jakie podstrony serwisu mają być indeksowane i przeglądane przez boty podczas crawlingu, co automatycznie poprawia crawl budget. Za pomocą parametru „noindex” z indeksowania można wykluczyć m.in. strony z małą ilością contentu, wyniki wyszukiwania z wewnętrznej wyszukiwarki, podstrony koszyka czy rejestracji. Natomiast przy użyciu wartości „nofollow” zablokujesz botowi możliwość przejścia do kolejnej podstrony.

W Shopware 6 unikalne wartości tagu robots możesz ustawić m.in. za pomocą płatnej wtyczki SEO Professional, o której wspomnieliśmy już wcześniej. Dostępne są także bezpłatne rozwiązania z mniejszymi opcjami konfiguracji.

Dane strukturalne

Dane strukturalne (rich snippets) to fragmenty kodu, które umożliwiają botom wyszukiwarek lepiej zrozumieć zawartość witryny. Oznaczając poszczególne elementy za ich pomocą, pomagasz botom w klasyfikacji treści zamieszczonych wewnątrz serwisu. W taki sposób możesz oznaczyć m.in.: produkty (obowiązkowe w przypadku e-commerce), materiały video, nawigację okruszkową, opinie, sekcję FAQ.

Praktycznie każda znana platforma e-commerce posiada kilka pluginów, które pozwalają dodać dane strukturalne. W Shopware 6 jest to m.in. wspomniany już kilkakrotnie SEO Professional. Możesz też dodawać poszczególne typy rich snippets przez osobne pluginy, jednakże z doświadczenia wiemy, że warto stawiać na kompleksowe rozwiązania, które ułatwią ci proces administracji sklepem.

To tylko wybrane zagadnienia z zakresu optymalizacji technicznej e-commerce. Elementów, na które powinieneś zwrócić uwagę, jest o wiele więcej, jednakże nie starczyłoby nam miejsca na opisanie każdego z nich. Pamiętaj, że dopiero połączenie wielu elementów takich jak content, link building i optymalizacja techniczna pozwoli Ci skutecznie pozycjonować sklep internetowy. Bardzo ważnym czynnikiem jest również wybór silnika e-commerce. Postaw na rozwiązanie, które daje szerokie możliwości zmian technicznych i nie będzie ograniczać skalowania Twojego biznesu w przyszłości jak np. Shopware 6.

 

Artykuł został przygotowany przez specjalistów z firmy Smartbees, specjalizującej się we wdrożeniach e-commerce.