Prezenty online w sklepach internetowych zamierza kupować już prawie połowa Polaków.1 Praktycznych wskazówek o tym, jak poprowadzić świąteczną kampanię online, aby możliwie najlepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, może dostarczyć analiza trendów wyszukiwania Google.
Coraz mocniej zadomawia się w Polsce kanał sprzedaży, jakim jest m-commerce, bowiem już 20% klientów zakupi podarunki dla najbliższych przez smartfona. Polacy zamierzają wydać 42% budżetu na prezenty w sklepach internetowych, co stanowi czwarty wynik wśród badanych europejskich państw. Ponad połowa z nas zadeklarowała także, że jeżeli nie znalazłaby potrzebnego artykułu w swoim ulubionym sklepie stacjonarnym, poszukałaby go w sieci.1
Zobacz również
W poszukiwaniu okazji cenowych
W Polsce, co roku większą popularnością cieszą się wyprzedaże z okazji Czarnego Piątku, który w tym roku wypadł 24 listopada. W ubiegłym miesiącu Polacy wpisali w wyszukiwarkę 3,3 miliona fraz dotyczących tego dnia. Było to o prawie 60% więcej niż w 2016 r. Aż 55% z tych zapytań pochodziło z urządzeń mobilnych. Zainteresowanie budził także Cyber Poniedziałek, czyli dzień, kiedy obniżki oferują sklepy internetowe, który w 2017 r. miał miejsce 27 listopada. W minionym miesiącu w polskich wynikach wyszukiwania pojawiło się 130 tys. zapytań, czyli ponad 19% więcej niż w listopadzie 2016 r. Ze smartfona pochodziło już 41% z nich.
Kiedy zaczynamy rozglądać się za prezentami?
Jak co roku, zainteresowanie tematami okołoprezentowymi zaczęło się na długo przed samymi Świętami. W 2017 r. znaczący wzrost zapytań o prezenty nastąpił już 11 listopada. Do 4 grudnia br. 54% tych haseł wpisano z poziomu urządzeń mobilnych.2 W 2016 r. najwięcej wyszukiwań miało miejsce w połowie grudnia, a ostatni szczyt zapytań wypadł około 19 grudnia. Zaraz po świętach Polacy zaczęli rozglądać się za wyprzedażami, a ich największe zainteresowanie okazyjnymi cenami nastąpiło 27 grudnia. Warto zauważyć, że poszukiwania przed dokonaniem zakupu coraz bardziej przenoszą się do internetu. Liczba zapytań o prezenty wzrosła o 33%, a o wyprzedaże o 130% w ciągu roku.3
Choinka – tradycyjna, sztuczna, a może hand-made?
Polacy zaczęli rozglądać się za informacjami dotyczącymi choinek oraz ozdób choinkowych już na przełomie października i listopada br. Od ostatnich dni października widoczne jest również narastające zainteresowanie tematem. W listopadzie wśród najbardziej popularnych zapytań znalazły się: choinka, ozdoby choinkowe, choinka na pniu, bombki choinkowe oraz choinki sztuczne. Polacy poszukiwali także porad dotyczących przygotowania choinek samodzielnie, np. choinka z makaronu czy choinka z szyszek. Co ciekawe, internauci często wpisywali te zapytania pozostając w ruchu, bowiem 58% z nich pochodziło ze smartfonów.2
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Czego dokładnie szukamy przed Świętami?
W grudniu wielu internautów rozgląda się za ubraniami czy akcesoriami, nie tylko pod kątem prezentów, ale i na przykład strojów na Sylwestra. Podkategorie, które najszybciej zyskują na popularności w tym czasie to portfele (+51%), spinki do mankietów (+51%), piżamy (+43%) i bransoletki (+31%). Coraz częściej do wyszukiwania tych rzeczy wykorzystywane są smartfony, bowiem w pierwszej połowie 2017 r. ich udział w ogólnej liczbie zapytań wyniósł już 45%. Grudzień to także czas rosnącej popularności produktów do pielęgnacji urody i higieny osobistej, takich jak perfumy i zapachy (+44%), szczoteczki do zębów i akcesoria (+42%) czy pędzle i akcesoria do makijażu (+32%). Te produkty są również często wyszukiwane na smartfonach: w 2017 r. mobilny udział tych zapytań wyniósł 53%. W okresie przedświątecznym internauci częściej rozglądają się także za elektroniką. Wyszukiwania dotyczące przenośnych urządzeń stereo i boomboxów zyskują w grudniu 32%, słuchawki 28%, czytniki e-booków 24%, a zestawy kina domowego 23%. W 2017 r. 27% wyszukiwań w tej kategorii pochodziło z urządzeń mobilnych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nieodłączny element Świąt to oczywiście tradycyjna polska kuchnia. Hasła najszybciej zyskujące na popularności w grudniu to przede wszystkim: przepis na pierniki, potrawy wigilijne, barszcz czerwony, ciasto na pierogi, bigos czy sernik na zimno. Polacy wpisują także wiele zapytań o wieprzowinę (+94%), łososia (+77%), ciasteczka (+59%), czy przysmaki i specjały (+54%). Po znalezieniu przepisów przychodzi czas na przygotowanie i odpowiednie podanie potraw. W związku z tym w wyszukiwarkę wpisywane są takie hasła, jak: obrusy świąteczne, foremki do pierników, wyciskarka do owoców, gerlach sztućce, maszynka do mięsa, blender, noże kuchenne czy młynek do kawy żarnowy. Rośnie liczba zapytań w kategoriach obrusy i serwetki (+50%), artykuły do pieczenia (+28%), srebra (+28%) oraz roboty kuchenne (+21%). Za przepisami, produktami spożywczymi i kuchennymi coraz częściej rozglądamy się mobilnie, bowiem w 2017 r. udział wyszukiwań w tej kategorii w 42% pochodził ze smartfonów.
W okresie przedświątecznym notujemy wzmożony ruch na naszej stronie internetowej, ponieważ klienci na ostatnią chwilę zamawiają nowe części do urządzeń AGD. Bez sprawnego piekarnika, robota kuchennego, blendera czy lodówki, nie przygotujemy ulubionych świątecznych potraw. W tym czasie notujemy również największą liczbę zamówień części i akcesoriów do odkurzaczy oraz zmywarek. W grudniu część reklam graficznych i tekstowych dostosowujemy także do świątecznego klimatu. Google Analytics pozwala nam przeanalizować, jakie hasła klienci wpisują w wyszukiwarkę. W okresie przedświątecznym jest to kluczowa informacja, która pozwala nam przygotować reklamy na najpopularniejsze kategorie części zamiennych. Dzięki temu klient bez problemu trafi do naszego sklepu i w ekspresowy sposób zrealizuje zamówienie. W efekcie może cieszyć się świątecznym czasem radości bez usterek ze strony domowych sprzętów AGD – mówi Paweł Łastowski, Manager ds. Kluczowego Klienta w North.pl.
Święta to także czas, który nieodłącznie kojarzy się z zabawkami i grami, które w prezencie otrzymują nasi najmłodsi bliscy. Frazy, które najbardziej interesują Polaków w tym kontekście to: gry dla dziewczyn, maszyna do szycia dla dzieci, gry dla chłopców, interaktywny piesek, gry planszowe, piłkarzyki, drony, bajki dla dzieci czy malowanki. Kategorie najszybciej zyskujące na popularności to: sprzedawcy gier wideo (+39%), subskrypcje gier wideo (+38%), zabawki muzyczne (+33%) i gry planszowe (+32%). Już 35% zapytań dotyczących tych produktów w 2017 r. pochodziło z urządzeń mobilnych. Kiedy cała rodzina nie może spotkać się, aby osobiście wręczyć sobie podarunki internauci rozglądają się za różnymi opcjami dostawy prezentów czy kartek z życzeniami, wpisując w wyszukiwarkę: paczki do Anglii, śledzenie przesyłek zagranicznych, przesyłki kurierskie cennik czy zlecenia transportowe. Coraz popularniejsze staje się również kupowanie prezentów online, co tylko wzmacnia zainteresowanie przesyłkami. W grudniu rośnie właśnie zainteresowanie doręczaniem poczty i paczek (+22%), usługami kurierskimi (+20%) oraz znaczkami i kopertami (+18%).
W świątecznym okresie większe zainteresowanie budzą także podróże i sporty zimowe. Internauci planują ferie i wyjazdy, ale interesują się już nie tylko destynacjami kojarzonymi z jazdą na nartach, takimi jak Zakopane, Szklarska Poręba i Austria. W wynikach wyszukiwania pojawiają się dużo bardziej egzotyczne zapytania, jak: Mauritius, Wyspy Kanaryjskie czy Malediwy. Kategorie, które zyskują najwięcej to przede wszystkim zimowe kierunki podróży (+94%), zakwaterowanie dla narciarzy (+33%), a także podróże dla dwojga i miesiące miodowe (+21%). Polaków interesują także sporty zimowe i związane z nimi wydarzenia. Świadczą o tym zapytania takie jak skoki narciarskie 2017 Zakopane bilety, jak dobrać deskę snowboardową, nauka jazdy na nartach, lodowisko Jastrzębie Zdrój. Liderem spośród sportów zimowych pozostaje jazda na nartach (+147%), ale popularne są także łyżwy (+35%) i jazda na snowboardzie (+27%). Aż połowa zapytań związanych z taką czynną rekreacją w 2017 r. pochodziła z urządzeń mobilnych.3
Święta na YouTube
Polacy włączają YouTube nie tylko w poszukiwaniu rozrywki, ale także w tzw. momentach, które mają znaczenie, czyli kiedy poszukują inspiracji lub instrukcji do wykonania na przykład własnych ozdób choinkowych. W momentach “chcę wiedzieć jak” internauci rozglądają się za filmami, które pomogą im podpatrzeć: jak zrobić gwiazdę z papieru, jak zrobić stroik na Boże Narodzenie, jak złożyć serwetkę, jak zapakować prezent lub jak zrobić prezent. Użytkownicy szukają także wideo przepisów na świąteczne potrawy, o czym świadczą frazy: jak zrobić lukier, jak zrobić barszcz czerwony, jak zrobić domek z piernika oraz jak zawijać krokiety.
W grudniu internauci chcą oglądać głównie zabawne filmy (36%), wideo lifestyle’owe (19%), DIY (17%), gaming (15%), jak i wideo związane z pielęgnacją urody i makijażem (13%). Na YouTube można znaleźć nawet kalendarz adwentowy. Każdego dnia aż do Świąt, wielu youtuberów zamieszcza na swoich kanałach filmy z tagiem vlogmas, które dotyczą najczęściej pakowania prezentów, inspiracji do wyboru prezentów dla najbliższych, robienia świątecznych dekoracji czy prezentacji podarunków, które otrzymali sami twórcy. Rok temu takie filmy stanowiły aż 21% najpopularniejszych treści związanych ze Świętami na polskim YouTube.4