grafika: fotolia.pl
Czego zatem spodziewać się w tym roku? Na jakie trendy w e-mail marketingu warto zwrócić uwagę?
Zobacz również
Retargeting
2013 rok będzie przede wszystkim czasem dalszego dynamicznego rozwoju branży e-commerce, a co za tym idzie – rozwoju marketingu efektywnościowego i technologii związanych z retargetowaniem, a także nowych formatów angażujących użytkownika w proces sprzedaży. Retargeting umożliwia skierowanie reklam do potencjalnych klientów, którzy już gościli w sklepie internetowym, ale opuścili stronę bez dokonania zakupów. Trzeba zatem prześledzić aktywność użytkownika, np. jakie kategorie produktów go interesowały. Retargeting, poprzez wyświetlanie tym użytkownikom atrakcyjnych ofert produktów, które wzbudziły ich zainteresowanie, dostosowanych do ich potrzeb, pozwala na ponowne dotarcie z komunikatem dokładnie do tej grupy, co w efekcie wpływa na zwiększenie sprzedaży. Siłą retargetingu są zatem spersonalizowane reklamy, kierowane do potencjalnych klientów.
Jak to wygląda w praktyce? Konieczna jest segmentacja bazy – najczęściej według danych behawioralnych, geograficznych oraz preferencji odbiorców. Kluczowe jest prześledzenie nawyków odbiorców i ich reakcji na przesłane wcześniej newslettery, np. czy dana osoba otworzyła newsletter, czy kliknęła w link znajdujący się w nim. Zaś segmentacja według preferencji odbiorców umożliwia grupowanie ich według takich kategorii, jak: wiek, płeć, hobby czy preferencje produktowe. Dzięki temu można sprawdzić, czy użytkownik był zainteresowany wyłącznie ofertą z newslettera, czy skupił się na innych produktach, czy dodał je do koszyka zakupowego, jak długi czas spędził, wybierając poszczególne oferty w sklepie on-line, jakie działania podejmował. Zatem w tym roku na pewno ważne będą nawyki i zainteresowania konsumentów oraz konieczność poznawania ich i dostosowywania mailingów do ich indywidualnych potrzeb oraz spersonalizowanych oczekiwań, co wymusza konieczność stałego rozwoju zaawansowanych systemów do zarządzana bazami e-mail. Kluczowe, dla zwiększenia sprzedaży, będzie budowanie interakcji poprzez komunikację remarketingową, czyli identyfikację niezakończonego procesu zakupowego konkretnego użytkownika i powtórną komunikację z nim.
Mobile, mobile i jeszcze raz mobile
Nikogo już nie dziwi stwierdzenie, że 2013 rok upłynie pod znakiem mobile. Powszechny dostęp do Internetu w telefonach komórkowych i aktywne korzystanie z niego, zwłaszcza wśród młodych konsumentów, wymusza zmiany na marketerach. Coraz częściej sprawdzamy pocztę i odbieramy maile korzystając właśnie ze smartfonów. Dlatego też, jednym z trendów, a nawet priorytetów w e-mail marketingu na ten rok, jest responsywny design lub wiadomości przeznaczone dla subskrybentów korzystających głównie z urządzeń mobilnych. Sprawdzą się przede wszystkim szablony jednokolumnowe, przyjazne użytkownikom smartfonów. Ważne też jest, by strony docelowe, na które kierowany jest ruch z wysyłanych e-maili, były zoptymalizowane i dostosowane zarówno do urządzeń mobilnych, jak i tradycyjnych komputerów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Content is the king
Priorytetem na ten rok jest również content marketing. Kluczowe zatem jest skupienie się na tym, by regularnie dostarczać odbiorcom – w tym subskrybentom – odpowiednich treści o tematyce interesującej i ważnej dla nich. W przeciwnym razie, usuną swój adres mailowy z listy subskrybentów, co zdarza się coraz częściej w przypadku niezadowolenia użytkownika z otrzymywanych maili, lub newslettery będą trafiały bezpośrednio do spamu. Dotyczy to nie tylko mailingu, ale również stron, na które docierają odbiorcy maila – muszą zawierać istotne, aktualne i przydatne treści, co pozwoli nie tylko poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania, lecz także nawiązać relacje z potencjalnymi klientami poprzez dostarczenie im realnych wartości, których poszukują, i którymi chętnie podzielą się ze znajomymi.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Integracja z social media
Ważnym aspektem jest również integracja kampanii e-mailingowej z innymi prowadzonymi działaniami marketingowymi w sieci, np. w mediach społecznościowych. Jeśli chodzi o newslettery, zintegrowana kampania oznacza wykorzystanie social media w celu poinformowania o niej szerszej grupy odbiorców. W praktyce, warto zaplanować akcje w mediach społecznościowych, np. konkursy, dzięki którym – oczywiście za zgodą użytkowników – pozyskamy adresy mailowe osób zainteresowanych ofertą firmy. Natomiast w wysyłanych mailach nie powinno zabraknąć linków do portali społecznościowych, w których komunikuje się firma, np. Facebooka lub Twittera, które przekierują subskrybentów na wybraną stronę i umożliwią – przykładowo – udostępnienie treści otrzymanych w mailu. Co oczywiste, dzięki temu treść mailingu ma szansę dotrzeć do wielu odbiorców, którzy – być może – zachęceni tym, co przeczytają lub zobaczą, staną się subskrybentami i potencjalnymi klientami. Warto pamiętać, by zapewnić internautom jak najwięcej możliwości wpisania się na listę mailingową, co zwiększy szanse, że to zrobią i staną się regularnym odbiorcą wysyłanych newsletterów.