Co na ten temat sądzi guru w tym temacie – Jim Sterne?
Rolę analityka w organizacji należy rozpatrywać w dwóch wymiarach. Z jednej strony to analiza danych liczbowych, z drugiej ich interpretacja i przełożenie tego na podejmowanie efektywnych decyzji biznesowych. Takie podejście do roli analityka przedstawił Jim Sterne, prezes Digital Analytics Association, podczas IV Kongresu Efektywności Blueffect, który odbył się w kwietniu 2015 roku w Warszawie. Według ankiet przeprowadzonych wśród uczestników konferencji, jego prezentacja dotycząca roli analityka w organizacji, okazała się najciekawsza.
Zobacz również
Podstawowym błędem w definiowaniu roli analityka jest postrzeganie go przez pryzmat jedynie analizy danych liczbowych. Oczywiście jest to nieodłączna część jego pracy, pewnego rodzaju baza, która w efekcie ma prowadzić do wyciągania wniosków i optymalizacji decyzji biznesowych. Rolą analityka jest nie tylko zrozumienie nieprzetworzonych danych, umiejętne korzystanie z dostępnych narzędzi czy rozumienie problemów technicznych, lecz coraz częściej także analiza i komunikacja wniosków wyciągniętych z danych.
Ważne jest, by zaczęto dostrzegać rolę analityka, jako osoby, która nie tylko dysponuje wiedzą z zakresu analizy danych liczbowych, lecz takiej, która również potrafi wyciągać wnioski ze statystyk i wykorzystywać je w praktyce, a co najważniejsze: komunikować je zarządowi i w efekcie doprowadzić do zwiększenia sprzedaży.
Podobny model występuje w Bluerank i takie rozwiązanie jest rekomendowane klientom agencji. Dział analityki podzielony jest na dwie wzajemnie uzupełniające się komórki, w których jedna odpowiada za analizę danych liczbowych, wyciąganie wniosków i wykorzystywanie ich w praktyce, a druga, wyspecjalizowana pod kątem biznesu i sprzedaży, decyduje o sposobie ich zaprezentowania w przystępny dla użytkownika sposób.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Warto rozważyć przedstawiony podział kompetencji lub wypracować własny model współpracy w dziale analizy danych biznesowych. Tym bardziej, że w Polsce wzrasta świadomość odnośnie konieczności zbierania danych analitycznych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing