Jest tylko jeden problem. Musisz wiedzieć, że content marketing to długofalowa inwestycja, która opiera się na starannie przygotowanej strategii. Odpowiedni wybór kanałów i form komunikacji ma tu kluczowe znaczenie. Dziś poznasz kilka formatów treści, które w e-commerce są szczególnie ważne.
Rodzaje treści w e-commerce
E-konsumenci przed sfinalizowaniem zamówienia przechodzą długą ścieżkę zakupową. Na każdym z jej etapów publikowane przez Ciebie treści odgrywają kluczową rolę. Przyciągają uwagę odbiorców, przekonują do włożenia produktów do koszyka, aż w końcu zamieniają odwiedzających Twoją witrynę w wyznawców marki. Trzeba przy tym pamiętać, że jeden rodzaj treści nie spodoba się każdemu odwiedzającemu. Z tego względu warto dywersyfikować rodzaj publikowanych w Twoim e-serwisie treści. Wymienione poniżej formaty pomogą Ci przygotować Twój sklep internetowy dla szerokiego grona odbiorców.
Zobacz również
1. Opisy produktów
Podczas tworzenia treści dla e-commerce nie możemy zapomnieć o podstawowych kwestiach – o opisach produktów. To właśnie one odgrywają rolę sprzedawcy. Na jakie elementy należy zwrócić uwagę, podczas ich tworzenia?
- Zacznij od odpowiedniej nazwy produktu – powinna ona równocześnie pełnić funkcję informacyjną, sprzedażową i wspierać pozycjonowanie.
- Przygotuj wyczerpujący opis produktu – nawiązujący do publikowanych zdjęć, ze słowami kluczowymi, przyjazny dla klientów i wyszukiwarek. Pamiętaj, że kopiowanie opisów produktów czy powielanie ich w obrębie danej witryny działa niekorzystnie na widoczność Twojego e-sklepu w sieci.
- Skoncentruj się na o konkretach – przedstaw funkcje, opisz możliwości wykorzystania, określ dostępne modele oraz kolorystykę, wskaż formy dostawy czy stan magazynowy.
- Zadbaj o czytelność – odpowiednie formatowanie tekstu pomaga e-konsumentom skupić się na kluczowych aspektach przedstawianego produktu. Z tego względu pamiętaj o podziale tekstu na akapity, dodawaniu śródtytułów zawierających słowa kluczowe czy wypunktowaniach. Dzięki temu osiągniesz dodatkowe korzyści – w postaci przychylności Google.
2. Opisy tagów i kategorii
Równie ważne, jak opisy produktów, są opisy tagów i poszczególnych kategorii produktowych. Dlaczego warto je tworzyć? Ponieważ ich odpowiednia optymalizacja sprzyja podnoszeniu widoczności Twojego sklepu internetowego w wyszukiwarkach oraz pomaga klientom w poruszaniu się po witrynie i w szybkim docieraniu do kluczowych informacji.
Opisy kategorii powinny informować jakie typy podkategorii oraz produktów są w nich zawarte. Tekst powinien być odpowiednio sformatowany i tak, jak w przypadku samych opisów produktów, być unikalny, zawierać słowa kluczowe i być napisany „językiem korzyści”.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Nie możemy także zapomnieć o tagach, czyli opisach, które uszczegóławiają tematykę treści przypisanych do poszczególnych kategorii. Ich nazwy tworzymy na podstawie najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych, pamiętając o ograniczeniu ich liczby. Szczególny nacisk należy położyć na opis tych, które mogą przyczynić się do zwiększania wartości zakupowej koszyka.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Artykuły blogowe, e-booki i poradniki
W strategii content marketingowej dla e-commerce nie może także zabraknąć publikacji blogowych, przewodników po produktach czy e-booków. Są one doskonałym źródłem informacji o asortymencie, możliwościach jego zastosowania czy okazją do głębszego zaprezentowania filozofii naszej marki.
Pamiętaj, aby publikowane treści wzbogacać o atrakcyjne grafiki – najlepiej wykorzystaj do tego zdjęcia przedstawiające realne produkty czy materiały wideo. Zachętą ku temu niech będą konkretne dane – jak wynika z badań, 90% konsumentów twierdzi, że filmy wideo pomagają im w podejmowaniu decyzji zakupowych. Co ważne, tak przygotowany content wizualny można wykorzystać także w innych kanałach.
Dużą wartość dla sklepów internetowych wnoszą także e-booki. Jest to rodzaj evergreen contentu, czyli treści zawsze aktualnych. Co to oznacza w praktyce? Evergeen content dostarcza odbiorcom treści zawsze aktualnych, bez względu na porę roku czy zmieniające się trendy. Ma on zastosowanie w każdej branży. Wystarczy odpowiednio sformułować przekaz. E-booki, jak i poradniki odpowiadają na często zadawane w wyszukiwarkach pytania:
- „w jaki sposób…?”,
- „jak najlepiej…?”,
- „jak zrobić…?”.
Informują odbiorców, w jaki sposób można rozwiązać dany problem. Instruują krok po kroku, dostarczają wskazówek oraz wskazują najlepsze metody radzenia sobie w danej sytuacji. Mogą zarówno dostarczać wartościowych treści na poziomie eksperckim, jak i pomagać nowicjuszom stawiać pierwsze kroki w danej dziedzinie.
4. Materiały wideo
Wspomniane już wcześniej wideo to sprawdzone i przyciągające uwagę medium online, z którego korzysta większość grup wiekowych. Jest to również jeden z najpopularniejszych formatów treści dla użytkowników urządzeń mobilnych. Jak pokazują dane udostępnione przez Google, wideo jest zaufanym źródłem w ocenie blisko 40% millenialsów. Co więcej, badania pokazują również, że marketerzy, którzy korzystają z wideo, pozyskują 66% więcej leadów rocznie niż ci, którzy tego nie robią. Świadomość marki również się poprawia. W jaki sposób możesz wykorzystać treści wideo w swoim sklepie internetowym?
- Przygotuj film prezentujący swoją firmę, jej misję i zakres działania – będzie pomocny w poinformowaniu odbiorców o zakresie Twojej działalności.
- Stwórz wideo prezentujące funkcje Twoich poszczególnych produktów lub usług.
- Nagraj samouczek, który krok po kroku pokaże odwiedzającym, jak korzystać z oferowanego przez Ciebie asortymentu.
Wykorzystaj ten format także do pokazania swojej działalności „nieco od kuchni”. Możesz nakręcić wideo z przygotowywania wysyłek, organizacji spotkań firmowych, a także wykorzystać je do przedstawienia nowych pracowników czy złożenia klientom życzeń świątecznych. Wykorzystaj zarówno wejścia na żywo, jak i materiały wideo nagrane wcześniej.
5. Newsletter
Systematyczna komunikacja mailowa z klientami Twojego sklepu internetowego to wspaniała okazja nie tylko do zaprezentowania oferty sklepu, powiadomienia ich o akcjach promocyjnych, ale i nawiązania z nimi bliższych relacji. Trzeba przy tym pamiętać, że e-konsumenci lubią mieć poczucie indywidualnego podejścia. Z tego względu zadbaj o personalizację kierowanych do nich wiadomości. Wykorzystaj także cross-selling i up-selling do zaprezentowania im szerszej oferty Twojego sklepu.
Na rynku dostępnych jest wiele systemów do obsługi kampanii mailowych, które pomogą Ci w przygotowaniu newsletera. Freshmail, GetResponse, Redlink, MailerLite. Wybór odpowiedniego zależy od zakresu prowadzonych działań czy wielkości posiadanej bazy mailowej.
6. Infografiki
Czy wiesz, że infografiki to jedna z najczęściej udostępnianych treści online? Aż 84% z tych, którzy używają infografik do promocji swoich sklepów online, uważa, że ten format treści jest skuteczny. To tylko dwa powody, dla których infografiki są formą treści, której nie możesz zignorować w strategii content marketingowej Twojego e-biznesu.
Musisz jedynie pamiętać, aby dobrze dobrać elementy graficzne i zadbać o spójną wizualizację infografik z pozostałymi materiałami promocyjnymi Twojej marki. Oczywiście liczy się także ciekawa treść i czytelna forma prezentacji.
Jeśli chcesz skorzystać z tego formatu treści, oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zacząć:
- Zaplanuj swoją infografikę, jak każdy inny rodzaj contentu – tak aby opowiadała historię. Zarys blogowego artykułu może być dobrym punktem wyjścia.
- Nadaj jej angażujący nagłówek i ciekawe śródtytuły.
- Użyj Canvy, Piktochart lub innego narzędzia do przygotowania pliku.
7. Webinary
Statystyki pokazują, że webinaria są doskonałą formą w marketingu treści biznesowych. Według ReadyTalk, od 20% do 40% osób, które uczestniczą w tego typu wydarzeniach, staje się liderami wśród fanów marki, a od 2% do 5% uczestników rzeczywiście dokonuje zakupu.
Webinaria zazwyczaj składają się z prezentacji oraz krótkiej sesji pytań i odpowiedzi. Pomagają one zaprezentować nie tylko naszą wiedzę i doświadczenie, ale mogą również być wykorzystane do zademonstrowania oferowanych w e-sklepie produktów i usług.
Dzięki rozwojowi narzędzi do przeprowadzania webinariów, mamy naprawdę wiele możliwości. Facebook, YouTube, Instagram, platformy takie jak Zoom, WebEx, ClickMeeting, AnyMeeting wprowadzą Cię krok po kroku w świat wirtualnych spotkań z Twoimi obecnymi i nowymi klientami. Pamiętaj przy tym, aby odpowiednio wcześnie rozpocząć promocję takiego wydarzenia. Wówczas dotrzesz do szerokiego grona odbiorców i zwiększysz szanse na lepszą promocję swojego sklepu internetowego.
8. User generated content
Treści przedstawiające historie klientów to kolejny format, który powinien być wykorzystywany przez właścicieli sklepów internetowych. Storytelling buduje więzi i sprzyja kreowaniu świadomości marek. Wykorzystaj go więc także i w swoim e-commerce w postaci:
- recenzji,
- opinii,
- referencji,
- case studies.
Pamiętaj, że konsumenci przed dokonaniem zakupu szukają w sieci opinii. Mówi się wręcz, że ufamy bardziej ludziom niż markom – a wzrost ilości treści generowanych przez użytkowników w e-handlu szybko wyprzedza wszystkie inne formy w content marketingu, jeśli chodzi o wpływanie na decyzje zakupowe.
Treści generowane przez użytkowników (UGC) to jedna z najbardziej użytecznych form w marketingu treści, o którą każdy sklep internetowy powinien zabiegać. Autentyczne, godne zaufania treści tworzone przez wyznawców Twojej marki w postaci udostępnianych recenzji, zdjęć i filmów o produktach nadają markom „ludzkiego” oblicza, a tym samym zachęcają innych do złożenia zamówienia. Aż 82% kupujących twierdzi, że treści tworzone przez użytkowników są dla nich niezwykle cenne przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Jak widzisz, istnieje wiele formatów treści, które możesz wykorzystać do promocji swojego sklepu internetowego. Wybierz spośród nich te, które szczególnie zainteresują Twoich odbiorców i jednocześnie przyczynią się do promocji oferowanego w sklepie asortymentu.