Dlaczego warto inwestować w „zielone”? Evergreen content zna odpowiedź

Dlaczego warto inwestować w „zielone”? Evergreen content zna odpowiedź
Tworzenie i dystrybucja treści to wyznacznik współczesnego marketingu. Śledzenie i opisywanie trendów w branży, przewidywanie nowych kierunków, newsy firmowe, oferta sklepu - wszystkie te tematy mają swoje przysłowiowe „pięć minut”, ale po pewnym czasie przedstawione w nich informacje ulegną...
O autorze
3 min czytania 2017-10-17

…przedawnieniu. Jak się przed tym chronić? W jaki rodzaj treści warto dodatkowo inwestować? Evergreen content to jeden ze sposobów na pozyskiwanie stałego ruchu na stronie internetowej czy blogu. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem i jak można wykorzystać ten rodzaj treści do promocji własnej marki?

Evergreen, czyli treści „wiecznie świeże”

Evergreen w dosłownym tłumaczeniu oznacza „wiecznie zielony”. W połączeniu ze słowem content daje nam w prostym przekładzie termin „wiecznie zielona treść”. Jak pojęcie to należy to rozumieć w marketingu? Evergreen content to treści, których wartość nigdy nie przemija, nie ulegają przedawnieniu ani dezaktualizacji pomimo upływu czasu i które są zawsze interesujące dla czytelników. Tworzenie treści „wiecznie zielonych” ma przynosić korzyści w perspektywie długofalowej. Jest to bardzo ważny element w budowaniu wizerunku firmy oraz zwiększania widoczności witryny w wyszukiwarkach. Evergeen content dostarcza odbiorcom treści zawsze aktualnych, bez względu na porę roku czy zmieniające się trendy. Ma on zastosowanie w każdej branży. Wystarczy odpowiednio sformułować przekaz.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Evergreen content wspiera SEO

Wyszukiwarki stale używają robotów do indeksowania setek milionów istniejących stron internetowych dla słów kluczowych, które najlepiej pasują do danego zapytania skierowanego przez użytkownika. Wyszukiwarki działają w następujących trzech etapach:

  • Zbieranie danych (odkrycie zawartości),
  • Indeksowanie (analiza słów kluczowych i przechowywanie zawartości),
  • Wyszukiwanie (zapytanie zwraca listę pasujących stron do zaindeksowanych słów kluczowych).

Ponieważ wiecznie zielone treści naprawdę nie mają daty ważności i zwykle używają słów kluczowych, które mogą być stale wyszukiwane, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że na skierowane przez użytkownika zapytanie, wyszukiwarka skieruje ruch do witryny bazującej na tego rodzaju treściach. Oczywiście nie możemy tu zapomnieć o odpowiedniej optymalizacji tekstu. Publikowanie treści „evergreen” wokół słów kluczowych, które przynoszą wartość Twojej witrynie, pomaga wyszukiwarkom skierować czytelników na Twoją stronę. Jeśli przykładowo Twój biznes skupiony jest wokół zdrowego odżywiania, to publikowanie treści przy użyciu słów kluczowych, takich jak „witaminy dla sportowca”, „przepisy na naturalne soki” czy „podnoszenie odporności” mogą być uważane za wiecznie zielone tematy, ponieważ odbiorcy prawdopodobnie szukają takich porad, niezależnie od pory roku.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jaki rodzaj treści to evergreen content?

1. Poradniki

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Treści te odpowiadają na często zadawane w wyszukiwarkach pytania – „w jaki sposób…?”, „jak najlepiej…?”, „jak zrobić…?”. Informują odbiorców, w jaki sposób można rozwiązać dany problem. Instruują krok po kroku, dostarczają wskazówek oraz wskazują najlepsze metody radzenia sobie w danej sytuacji. Mogą zarówno dostarczać wartościowych treści na poziomie eksperckim, jak i pomagać nowicjuszom stawiać pierwsze kroki w danej dziedzinie. Jeśli jednak mają one mieć charakter „evergreen”, to muszą poruszać zagadnienia uniwersalne. Przykładowo, jeżeli prowadzisz sklep z akcesoriami wyposażenia wnętrz, możesz napisać poradnik o zasadach łączenia kolorów wraz z opisem palety barw. Natomiast poradnik dotyczący aktualnych trendów wnętrzarskich na 2017 rok nie będzie już przykładem treści wiecznie zielonych.

2. Case study

Studium przypadku prezentuje szczegółowe dane dotyczące metod czy sposobów realizacji danego zadania, realizacji procesu. Daje dostęp do autentycznych przykładów, prezentuje doświadczenia innych osób. Do tego rodzaju treści odbiorcy bardzo chętnie powracają. Są także bardziej skłonni do dzielenia się nimi. Case study można z powodzeniem wykorzystać w każdej branży. Ich możliwości wykorzystania są naprawdę szerokie. Idealnie sprawdzają się także do prezentowania skutecznych metod w zarządzaniu. Odbiorcy lubią treści pokazujące czyjeś drogi w zdobywaniu sukcesu, opisujące skuteczne metody nauczania, dodatkowo poparte badaniami.

3. Słowniki pojęć

Słowniki branżowe to idealna forma evergreen content we wszystkich branżach, w których pojawia się konieczność używania wielu fachowych zwrotów. Przygotowanie listy najczęściej używanych haseł, wraz z odpowiednim wyjaśnieniem i zdefiniowaniem, to wartość, która nie ulega dezaktualizacji. Bez względu na upływ czasu jest zawsze aktualna – nowym pracownikom ułatwia wdrożenie, laikom pomaga zrozumieć podstawy działania czy mechanizmy funkcjonowania danej firmy.

4. Statystyki

Dane liczbowe, także i te historyczne, są bardzo często poszukiwane przez odbiorców treści. Wykorzystywane są do analizy danych zjawisk, wyznaczania trendów, pomagają zrozumieć zachodzące wokół nas zjawiska. Dostarczanie statystyk można więc z powodzeniem zaliczyć do kategorii evergreen content.

5. Historie

Opisanie historii prezentującej, jak powstał dany produkt, jak przebiegały prace nad przygotowaniem usługi, budową czy tworzeniem czegoś, to treści, które pozostaną zawsze aktualne i dodatkowo wzmacniają budowanie wizerunku marki. Ten rodzaj treści powinien opierać się o wartościowy storytelling. Musi on wzbudzać ciekawość, być źródłem fascynacji, zmuszać do refleksji i jednocześnie budować pozytywne wrażenia na temat danej marki. Odbiorcy często powracają do takich treści, a publikacje z serii „happy story” stają się dla nich motorem napędowym do dalszego działania.

Najlepsze praktyki tworzenia wiecznie zielonych treści

Poniżej kilka popularnych sztuczek, które pozwalają wydłużyć czas życia contentu.

  1. Udzielaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania poprzez FAQ (często zadawane pytania),
  2. Dostarczaj porad branżowych − tak zwane artykuły „how to”,
  3. Wyjaśniaj typowe mechanizmy postępowania, działania w danej branży,
  4. Publikuj referencje i recenzje produktów (polecane wtedy produkty nie podlegają zjawisku sezonowości).

Czy marketing wykorzystujący evergreen content jest efektywny?

Z całą pewnością tak. Budowanie wizerunku oraz osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarkach to proces długofalowy. Dostarczając odbiorcom wartościowych treści, do których będą mogli powracać, nawet po upływie wielu lat sprawia, że postrzegają oni daną markę, jako wiarygodną. Evergreen content powinien pojawiać się w firmowych publikacjach tak samo, jak treści newsowe. Dzięki takiej formie budowania strategii content marketingowej możesz mieć pewność, że trafiamy w potrzeby szerokiej grupy odbiorców.