Jakimi czytelniczkami są Polki?

Polki coraz chętniej czytają w nowoczesnej formie. Aż 49% spośród 563 zapytanych Pań deklaruje, iż korzysta z ebooków, a 28% sięga po audiobooki. Większość, bo 69% pobiera bezpłatne tytuły ebooków dostępne na oficjalnych stronach, 49% kupuje je samodzielnie, a 44% korzysta z nabytych przez rodzinę.
O autorze
2 min czytania 2017-09-22

Polki najczęściej czytają książki sensacyjne i kryminały, po które sięgają zarówno w formie drukowanej (56%), jak również w cyfrowej (46%). Takie wnioski płyną z badania zrealizowanego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Virtualo.

Spośród 563 kobiet biorących udział w badaniu „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, aż 68% deklaruje iż próbowało już kiedykolwiek czytać w formie elektronicznej. Co więcej, jak potwierdzają dane Virtualo, kobiety doceniają zalety ebooków, wskazując ich największe atuty: brak konieczności noszenia przy sobie ciężkich książek na co dzień (47% odpowiedzi) i dostęp do wszystkich ebooków ze swojej biblioteczki w każdej sytuacji (33% odpowiedzi). Panie cenią również e-książki za wygodę w korzystaniu, oszczędność miejsca w bagażu podczas podróży, niższą cenę niż książek drukowanych i możliwość czytania w każdej wolnej chwili, na przykład: w środkach transportu, na przystanku czy w poczekalni. Respondentki przyznają jednak, że w korzystaniu z ebooków przeszkadza im brak dotyku papieru (43% odpowiedzi) i brak zapachu książki drukowanej (39% odpowiedzi), czyli cech które nawiązują do tradycyjnej lektury.

Polki najchętniej czytają, zarówno w formie drukowanej jak i cyfrowej, 3 gatunki literackie: sensację i kryminał, fantastykę oraz horror/thriller. Mimo obiegowej opinii, na pierwszym miejscu wśród gatunków literackich, po jakie sięgają kobiety zarówno w przypadku książek drukowanych (56%), jak ebooków (46%) jest sensacja i kryminał, a nie romanse i literatura erotyczna.

Moda na cyfrową literaturę i przede wszystkim wygoda w korzystaniu z ebooków, przekłada się na chęć Polek do sięgania po nowoczesną formę lektury. Obecne tempo życia, a zarazem możliwości, jakie daje współczesna technologia sprawiają, że książki elektroniczne zyskują sympatię kobiet. – komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Panie zazwyczaj pobierają bezpłatne tytuły książek elektronicznych dostępnych na oficjalnych stronach (69% deklaracji), kupują je samodzielnie (49% deklaracji), jak również często korzystają z ebooków kupionych przez inną osobę (44% deklaracji). Co trzecia, biorąca udział w badaniu Polka przyznaje się do piracenia ebooków, pobierając tytuły z nieoficjalnych źródeł.

Jeśli Polki decydują się na kupno książek elektronicznych, to najczęściej kupują je dla siebie (88% wskazań), dla dzieci (17% wskazań) oraz partnera, męża (16% wskazań) i rodziców (6% wskazań). Zdarza się, że ebook jest również kupowany z myślą o starszych osobach w rodzinie – dla babci czy dziadka (3% odpowiedzi).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Ostatnie badania Biblioteki Narodowej pokazują, że polskie czytelnictwo nie prezentuje się najlepiej, to jednak wyraźnie widać po wynikach rynku ebooków w Polsce, iż z roku na rok rośnie popularność literatury w wersji elektronicznej. Potwierdzają to również wyniki badania Virtualo – blisko połowa z 563 zapytanych Polek korzysta już z ebooków. Panie podczas dłuższych podróży, aby wykorzystać i umilić sobie czas zdecydowanie wybierają ebooki – 50% wskazań w porównaniu z książką tradycyjną – 23% wskazań.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Książki elektroniczne zapisane na czytnikach, tabletach czy smartfonach coraz częściej goszczą w kobiecej torebce. Polki, jak pokazuje badanie Virtualo doceniają zalety ebooków.

*W materiale prasowym wykorzystano dane z analizy krzyżowej pochodzące z badania „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków” zrealizowanego metodą CAWI na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. W badaniu uczestniczyło 563 respondentek.