Jaskółka uwięziona – Legendy Polskie

Legendarny przebój Stana Borysa w wykonaniu Atanasa Valkov i Georginy Tarasiuk, doczekał się swojej filmowej wersji. Teledysk w reżyserii Kuby Czekaja opowiada historię więzionej kobiety, nękanej obrazami katastrofy ekologicznej. W klipie wystąpiła Katarzyna Pośpiech i Tomasz Drabek.
O autorze
3 min czytania 2016-12-16

Silna postać kobieca, stająca do walki z mężczyznami – tego w polskim kinie brakowało. Jak bardzo? Wystarczy spojrzeć na popularność ostatniej produkcji filmowej z cyklu „Legendy Polskie” – film „Jaga” w tydzień od premiery obejrzano ponad 1,8 mln razy. Na powrót Jagi nie trzeba było długo czekać – legendarna postać pojawia się w przejmującym teledysku „Jaskółka uwięziona”. To trzeci po „Alei gwiazd” i „Mój jest ten kawałek podłogi” klip do coveru, który powstał na potrzeby projektu Allegro.

Muzyka stanowi bardzo ważny element każdej naszej produkcji. Tak jak pokazujemy polskie legendy w nowej formule, tak samo czerpiemy z dorobku rodzimych artystów, interpretując ich utwory na nowo. W przypadku historii Jagi „Jaskółka uwięziona” Stana Borysa była naturalnym wyborem z uwagi na swoją treść, choć mieliśmy świadomość, że będzie to bardzo duże wyzwanie – mówi Anna Iller, branded content manager Allegro.

Co ciekawe „Jaskółka uwięziona” powstała w dwóch wersjach. – W „Jadze” fragment piosenki pełnił nieco inną funkcję, niemalże muzyki ilustracyjnej. Musiał to być utwór możliwie samodzielny, a jednocześnie dobrze ilustrujący scenę walki, w której został użyty. W przypadku wersji użytej w teledysku zależało mi na połączeniu języka muzyki filmowej z elementami etnicznymi, zachowując przy tym popową przebojowość oryginału. Postanowiłem więc go wzmocnić, przyspieszyć tempo i wzbogacić warstwę rytmiczną dzwonami rurowymi, kotłami oraz całą masą etnicznych przeszkadzajek. Zaprosiłem do współpracy Georginę Tarasiuk, utalentowaną wokalistkę, która nadała całości prawdziwie słowiańskie brzmienie – mówi Atanas Valkov, kompozytor, multiinstrumentalista i producent muzyczny.

Ponieważ aranżacja muzyczna do teledysku jest inna niż ta którą widzowie przyjęli z takim entuzjazmemi w filmie, postanowiliśmy udostępnić do ściągnięcia ze strony legendy.pl jej dwie wersje, zarówno tą filmową jak i pełną wersję utworu z teledysku. Co więcej, już dziś wszystkie covery stworzone do naszych produkcji filmowych będą możliwe do pobrania – dodaje Anna Iller.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dla Georginy Tarasiuk zmierzenie się z legendarną piosenką było nie lada wyzwaniem. – Wiedziałam, że nie mogę podejść do tego odtwórczo. Dając nowe życie tak kultowej piosence, trzeba zachować dużo pokory. Zadanie nie było łatwe, ale starałam się zachować emocjonalność interpretacji oryginału Stana Borysa i przemycić nieco ludowości, która od zawsze mnie inspiruje. 

Tak przygotowany utwór potrzebował odpowiedniej filmowej oprawy. Allegro po raz kolejny zaprosiło do współpracy młodych twórców – reżyserią teledysku zajął się Kuba Czekaj a autorem zdjęć został Adam Palenta – obaj są laureatami wielu nagród filmowych w Polsce i na świecie, m.in. 72. festiwalu w Wenecji za obraz „Baby Bump”. Historię przetrzymywanej dziewczyny, poddawanej seriom obrazów katastrofy ekologicznej, postanowiliśmy osadzić w tajemniczym „instytucie”. Futurystyczny charakter przestrzeni został zainspirowany filmami science fiction z lat osiemdziesiątych. Wpływ na wybór ascetycznego miejsca akcji miała przede wszystkim kulminacyjna scena pojedynku. Potyczka Jagi z jej prześladowcami czerpie ze sztuk walki – mówi Kuba Czekaj, reżyser teledysku. – Utwór stanowi kontrapunkt do obrazu. Jego sedno skupia się na Jadze – kobiecie silnie związanej z przyrodą. Etniczną aurę instrumentarium oddaje chęć walki o utraconą naturę oraz słowiańska dusza bohaterki: żarliwa i nieugięta – dodaje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W postać Jagi po raz kolejny wcieliła się Katarzyna Pośpiech, która w początkowych kadrach teledysku nie przypomina legendarnej zielarki. Poturbowaną twarz, kaftan bezpieczeństwa i przerażony wzrok po chwili zastępuje jednak silna i piękna słowiańska bohaterka, która buntuje się przeciwko zastanej rzeczywistości. – Pierwszy raz pracowałam na planie teledysku i oprócz braku tekstu trudno dostrzec różnicę między tego typu projektem a innymi produkcjami – mówi Katarzyna Pośpiech. – Przy „Jadze” muzyka nie miała wpływu na moją pracę. Teraz, mimo że był to teledysk, okazało się że jest podobnie. Starałam się wykonać najlepiej jak potrafię polecenia kaskaderów i reżysera. To czy wszystko będzie ze sobą współgrało zostawiam specjalistom, a ocenę mojej gry – widzom – dodaje.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W filmie „Jaga” znalazł się jeszcze jeden utwór – „Kocham wolność” w wykonaniu Matheo i Damiana Ukeje. Ten cover, wraz z innymi utworami pochodzącymi ze wszystkich ścieżek dźwiękowych do filmów z cyklu „Legendy Polskie”, już dziś pojawi się w pełnej wersji na stronie legendy.pl. Allegro do końca roku planuje również udostępnienie wszystkich coverów w wybranych muzycznych serwisach streamingowych, o co prosiło wielu fanów cyklu Legendy Polskie.